Diskussion: OnePlus - fortfarande privärd eller ej?

Diskussion i 'OnePlus 6 - Allmänt' startad av bernard, 17 maj 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bryter ut detta som en separat diskussion då frågan dykt upp i andra trådar.

    OnePlus passerade en miljon sålda 5T i början av året och kan därför inte längre betraktas som en startup. Priserna har varierat genom åren men verkar nu stabiliserat sig kring 6000 kr för toppmodellerna.

    Är OnePlus-telefonerna fortfarande prisvärda i er mening, eller har priserna sprungit iväg? Vilka telefoner finns på marknaden med motsvarande specifikationer och pris, eller som ger mer "bang for the buck"?

    Ibland förekommer det olika erbjudanden via operatörer som innebär att betydligt dyrare telefoner under en begränsad tid kan köpas till subventionerat pris. Det gör det lite knepigare att jämföra, så för att göra det enklare vore det kanske bäst att utgå från kontantpriserna.

    OBS! Vid prisjämförelse mot telefoner som bara finns att tillgå i Kina bör man tänka på att addera svensk moms om 25%. I annat fall haltar nog jämförelsen lite.
     
    Last edited: 17 maj 2018
    jnsson och Lias08 gillar detta.
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag vet att åsikterna går isär men jag tycker fortfarande OP6 är prisvärda. För 6000kr får man i mycket en bättre telefon än tex S9 som är några tusen dyrare. Sen har ju självklart S9 sina fördelar men det har också OP6.
    Då utgår jag från kontantpriserna.
    Sen visst OnePlus har höjt sina priser men utveckling kostar också pengar men kravbilden har också höjts. Tex så kräver många en bättre kamera än vad OP5 och OP5T hade.
     
    Last edited: 17 maj 2018
    eastbound, katho och jnsson gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag är nog benägen och hålla med här. Det är inte många skillnader mellan OP6 och t.ex. S9:an. Visst du får kanske (nu vet vi inte än hur bra kameran i OP6 är) en bättre kamera i S9 samt en IP klassificering och SD-kort för de som vill ha det. För mig så spelar inte IP klassificeringen något för mig, samma med sd-kort. Kameran är väl den som är gränsfall för mig med OP3 som jag har nu men den är också 2 år gammal nu. Om någon vän till mig skulle fråga vilken/vilka telefoner jag kan rekommendera, så är OnePlus (6) en av de absolut. Edit: och man får en mycket rappare gränssnitt med OnePlus än Samsung än så länge
     
    Ompan, katho och Timpppa gillar detta.
  4. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Fortfarande prisvärd jämfört med konkurrenter, om vi bara pratar kontantpris,
    annars har Comviq haft bra erbjudande på både Huawei p20/p20 pro och S9.

    I år finns det dock lite alternativ om man inte behöver IP68, trådlös laddning, sterohögtalare osv.

    Asus Zenphone 5z och Honor 10 ser ut att vara riktigt prisvärda telefoner också med senaste CPU.
    Ska bli intressant se vilka kameror som presterar bäst av dem.

    Vet inte varför folk blir lite "irriterade" när folk pratar om vilka telefoner de gillar bäst. Om man behöver vissa egenskaper och har mycket nytta av dem mycket gillar man självklart inte en telefon som inte har dem även om den självklart är mer prisvärd.
    Tvärtom för de som inte använder sig av, trådlös laddning t.ex, tycker man inte att det är värt betala extra för det. Helt logiskt och man måste kunna acceptera att alla är olika.

    Underbart att det finns så mycket variation och man kan välja telefon utifrån sina egna behov.

    För mig ser Asus Zenphone 5z mest intressant ut men det kan ha att göra med att jag är lite för petig och inte haft bra erfarenhet av Amoled skärmar.
     
    jacani, spigen och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Asus Zenphone 5Z är en bra utmanare sett till specifikationerna på pappret. Länkar in den här: Asus ZenFone 5Z ZS620KL (6GB RAM) 64GB (Mobiltelefon).

    Blir intressant att se hur kameran står sig vs OP6, och inte minst hur utvecklarstödet artar sig. Vore bra med ett ROM-vänligt alternativ till OP6.
     
    eastbound och OneBlue gillar detta.
  6. Brax

    Brax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Tycker nog att den är prisvärd fortfarande men kanske inte lika prisvärd. Dessutom så räknas inte priset upp så fasligt mot dollarn heller, trots den svaga kronan. Samsung Galaxy S9/S9+ blev väl ca 1000kr dyrare i Sverige jämfört med S8orna samtidigt som priserna i USA låg kvar på typ samma nivåer som för S8orna (vid lansering alltså).
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kronan är svag mot dollarn just nu. Dollarn var nära 9 kr nyligen, vilket är högsta noteringen på 12 månader, så det är välkommet att de fortsätter på samma linje.

    I januari 2017 låg den dock på en bit över 9 kr (9,40) ett tag. USD/SEK - Se dagens indexutveckling | Avanza
     
    Last edited: 17 maj 2018
  8. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Ja, bra pris. 64gb kanske lite men finns ju stöd för Micro Sd.

    Kamerorna blir nog ganska avgörande, om kameran i OP6 visar sig vara riktigt bra blir den helt plötsligt mer prisvärd, tvärtom om kameran inte är så bra.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, och om ASUS håller motsvarande kvalitet vad gäller OS och uppdateringar. Inte för att OnePlus är bäst på sistnämnda, men de är långt ifrån sämst.

    OP6 har ju dessutom stöd för Android P-betan från början, vilket jag tror ASUS 5Z saknar. Det innebär också sannolikt att väntan på P blir längre för 5Z än för OP6 räkning, men det får så klart tiden avgöra.

    ASUS verkar inte erbjuda någon öppen betakanal för den löpande utvecklingen/för de som vill ha det senaste/ge feedback. Om de kan styra upp en motsvarande betakanal och bygga community/hålla dialog med utvecklarna blir det nog mer attraktivt för de som kör eller senglar på OnePlus idag. En del av framgången med Oxygen får väl tillskrivas samarbetet med communityn/att man jobbar med öppna betor som är enkla att delta i utan kunskaper om ADB eller Fastboot.
     
    Last edited: 17 maj 2018
  10. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Asus har ju skött uppdateringar uselt så innan bevis på bättring så faller 5z
     
  11. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Anledningen till att jag från första början blev väldigt intresserad av OnePlus mobiler var på grund av att iPhones blev för dyra, men nu tycker jag även OnePlus blivit för dyra också. Jag följer gärna OnePlus utveckling (för dom gör grymma telefoner), men deras mobiler är för dyra för att vara värt det för mig i dagsläget iaf. OnePlus har hamnat i samma grupp som Pixel, Galaxy S, och iPhone för mig, kul att se vad dom släpper men ingenting som jag direkt överväger att köpa pga priset.
     
  12. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Jag har aldrig ägt en Asus telefon men t.ex. Zenphone 3 från 2016 fick Oreo update :
    Release Notes
    • Update version: V15.0410.1712.31
    • Release date: January 29, 2018
    Tycker det är helt ok. Ungefär samtidigt som vissa (OP5t) men också före många andra (Samsung s8) till en nästan 2 år gammal telefon.

    Dock kan jag inte uttala mig om säkerhetsuppdateringar, men enligt Asus ska de släppas varje månad till 5z.
    Helt klart fördel till Op6 när det gäller mjukvaran, men så uselt ser det inte ut att vara.
     
  13. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Har varit intresserad av att köp en Oneplus sedan Oneplus 3 och har testat olika modeller under kortare perioder men som med allt är mobiler en smak sak.
    För mig är SD-kort, dual speakers och IP-klassning viktigt och därför värderar jag det högt.
    Kommer säkert köpa en Oneplus 6 (kanske en 5T begagnad eller 6T om den kommer) detta året men tyckte att Comviqs erbjudande för S9:an va bra och snappade upp den där :)

    Dock som många nämner tycker jag Oneplus mjukvara är mycket lättare och smidigare än Samsungs :)
     
  14. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Dom är inte alls så speciella längre, då är Nokia mera intressanta och billigare och snyggare mobiler. Priserna ökar men dom vägrar även nu på sexan lägga in minneskortplats, nån riktigt IP klassning eller ens trådlös laddning... vad är då säljargumentet för deras telefoner då förutom prestandan ? För på kamera fronten har deras telefoner aldrig imponerat eller batteritiden direkt..
     
    inact_0049 och spigen gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag får nog säga att den är den mest prisvärda toppmobilen om man vill ha en enhet med flaggskeppsprocessor och bra prestanda. Hade hoppats att nya LG G7 Thinq skulle bli ett prisvärt alternativ till OnePlus 6 eller i vart fall inte för långt ifrån.

    Men det verkar den inte bli i Sverige:
    LG G7 ThinQ G710EM (Mobiltelefon)

    Dock får du inte trådlös laddning, IP klassning och micro sd support med OnePlus förstås. Kameran är ett oskrivet kort också.

    Men kan man bortse från en del nackdelar så känns OnePlus fortfarande som ett attraktivt alternativ.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Liten brasklapp på priset för G7. Telefonen presenteras officiellt i Sverige imorgon, så det är möjligt att priset kan komma att justeras, men det verkar inte särskilt sannolikt. Tänkte bara det kunde vara värt att nämna :) Återstår också att se om G7 kommer finnas hos någon operatör.
     
  17. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Jag tycker nog precis tvärtom. Jag kan spara 4000kr på en telefon om jag hoppar trådlös laddning och IP klassning.

    Det är ju ganska uppenbart att om inte ens Xiaomi kan göra en telefon billigare med samma specs som Oneplus så är den helt klart prisväd.
     
  18. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Trådlös laddning är så överskattat. 5300 för en highend mobil är sjukt billigt tycker jag. Du får 2 oneplus 6 för den billigaste iPhone X och det är sjukt vid en jämförelse.
     
    eastbound och Oneplus2 gillar detta.
  19. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Prisvärda helt klart, men smärtgränsen börjar närma sig för mig. Kan inte i min vildaste värld förstå hur folk kan pynta uppåt 10k eller mer för en förbrukninhsvara(enligt mig)
     
  20. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Konstigt att ingen har nämnt att skärmen på OnePlus är klart sämre än på S7/S8/S9.

    Skärmen på OP6 är samma typ som på budget-mobiler som Samsung säljer för 3000 kr.

    Nya S8or går att köpa billigare än OP6 (S8+ för samma pris).