OnePlus suger. Så vad är bättre?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 10 apr 2021.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag söker en riktigt intressant ny tillverkare med ett nytt flaggskepp, så vad är det? Har ni några förslag? Finns det någon ny tillverkare värd att ta över stafettpinnen?
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror ZTE kan komma igen. TCL är på uppgång.
    Kanske Carl Pei med Essential? Fast där vet vi inte om han kommer göra mobiler.

    Svårt att säga, jag tror snarare att Apple och Samsung har cementerat sig fast i toppskiktet. Bristen på halvledare brukar gynna de största:
    Qualcomm smartphones are the next devices to get hit by chip shortage

    Så under överskådlig tid ser jag ingen riktig hit som OnePlus igen.
    Ingen av de så kallade ”garage märkena” som jag trodde var riktiga utmanare kunde leverera heller. Vernee gick i konkurs efter en bra start. De andra verkar inte gå mycket bättre heller.
     
    Last edited: 10 apr 2021
    Ara gillar detta.
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tror det är svårt att bli en "ny Oneplus". Oneplus hade lite öppet mål när Nexus lades ner och blev ett givet substitut för dem. Dessutom med bra hårdvara till bra pris. Det låg rätt i tiden. Marknaden känns mer mättad idag och Pixel finns ju om än rätt otillgängligt. Flagskeppsnivån känns svårt att bryta sig in på. Mellansegmentet likaså då det finns mycket prisvärt idag. Tror till exempel att Nokia kommer försvinna mer och mer.

    För egen del så ligger mitt fokus mycket hos Xiaomi och Vivo till exempel. Mycket kan sägas om Kina som är en annan diskussion men de är på framfart vad gäller mobiler.
     
    Ara, katho, Kristy och 2 andra gillar detta.
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller helt med om att marknaden verkar vara mättad. Tar ju oerhört lång tid att slå sig in på allvar och det finns inget "nytt" företag idag som ens är i närheten av det. Jag tror det kommer dröja många år innan någon ny intressant utmanare dyker upp. Just nu är Xiaomi och Realme mest prisvärda men Vivo som du är inne på har relativt prisvärda flaggskepp. Det finns nog i princip inga andra alternativ inom överskådlig framtid. Problemet med Realme är dock att de sällan har en riktigt bra kameror på sina flaggskepp. Nog bäst att "bite the bullet" och lära sig acceptera eller t o m uppskatta MIUI för det måste ju vara MIUI som håller folk borta från Xiaomi som erbjuder bäst prisvärde och störst utbud.

    Visst kan man hålla fast vid att mjukvaran ska påminna om vanilla men då får man också acceptera att framtiden ser minst sagt mörk ut med ett trist utbud av telefoner och avsaknad av riktigt prisvärd hårdvara. Jag tror inte efterfrågan på ett avskalat android är speciellt stor längre. Det är en konservativ preferens som finns kvar bland en liten klick användare som är rätt obetydlig om man ser på efterfrågan i stort.
     
    Last edited: 10 apr 2021
    Helge67 och Ara gillar detta.
  5. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Pixel A om förbannade Google ger intresse för Skandinavien.Jag skulle undvika "near stock"
    pga dåliga uppdateringar. Backend är inte stock.
     
    Last edited: 10 apr 2021
    Ara gillar detta.
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Poco F3 kanske ? nog den mest prisvärda telefon under 400 euro..
     
    Helge67 och Ara gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja jag tror man får se fyra aktörer som kämpar i toppen de närmaste 2 eller 3 åren.
    Apple, Samsung, Xiaomi och BBK Electronics. Sen har de sina undermärken men hör till samma koncerner.

    Tror inte vi får se något nytt Huawei på det mobila.
    Kanske tråkigt men det är som det är.
     
    Ara, Kristy och flipp gillar detta.
  8. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Vad är det som suger med Oneplus? Dom gör ju fortfarande kanontelefoner.
     
    eastbound gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Svårt att svara på. Sony kommer med nya telefoner snart, kanske någon av dem, om du nu gillade OnePlus och vill ha lite vanilla-stuk. Xperia 1 III eller Xperia 5 III kanske, men vi får väl se vad de presenterar.

    Annars är det väl främst Xiaomi (Mi 11 Ultra står ut i mängden) som släppt nya telefoner i nära tid, frånsett Samsung, som kan tänkas vara av intresse. 11 Ultra får man dock vänta på, då den först säljs i Kina.
     
    Ara och Kristy gillar detta.
  10. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    2 774

    MINA ENHETER

    Sett till prissättningen så är nog inte Sony intressanta om jag inte missförstått. Hen vill ha topp prestanda till lägre priser som OP erbjöd förr.
     
    flipp gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    De är mellanmjölk till priset av grädde. Inte ens bäst på uppdateringar kan de skryta med längre. OnePlus har inget särskilt alls och ändå så vill de ha betalt som Samsung och Apple.
     
    Helge67 gillar detta.
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Mi 11.Ultra är den som jag är mest sugen på i nuläget helt klart. Jag ska ta del av all information om den och det kanske blir ett köp.
     
    Helge67 gillar detta.
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag är redo att betala mer om jag får något extra av värde för det. En kamerauppsättning i en klass för sig själv exempelvis.
     
    Helge67 och Kristy gillar detta.
  14. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 295
    Mottagna gillanden:
    770
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Asus Zenfone 8 Mini låter lovande.
     
  15. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Förstår helt varför folk låter bli att köpa Xiaomi pga MIUI. Det är den enda anledningen till att jag inte äger en Xiaomi telefon längre. Tycker det är hopplöst. Hade en Mi 9 innan och det var en kanontelefon i övrigt men dom har så mycket kvar att jobba på med MIUI. Nu äger jag en Oneplus 7 Pro och har tittat på Mi 11 men låter återigen bli pga MIUI.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Intressant. Har också haft Oneplus men jag kan verkligen inte se grejen med Oxygen OS vs. MIUI. Har inget emot Oxygen OS, tvärtom ett av androidvärldens bästa UI. Dock väljer jag MIUI före om jag får välja mellan två telefoner med samma hårdvara. Vet att det finns fler exempel i forumet på personer som växlar mellan många olika telefoner och tycker samma sak. Dock även exempel på andra som verkligen gett MIUI chansen flera gånger men ändå avskyr det. Det måste vara så att man helt enkelt fäster vikt vid olika funktioner och så landar man i helt olika slutsatser. Sedan ogillar ju vissa MIUI rent estetiskt, just den biten tror jag dock man kan vänja sig vid. Men ja, det är fascinerande att man kan landa i så olika slutsatser. Jag förstår att man kan betraktas som en fanboy av Xiaomi ibland. Men tänk dig att Oneplus sålde exakt samma telefoner som Xiaomi till samma pris men med Oxygen OS. Folk skulle tycka att prisvärdheten var helt överlägsen. Om man gillar MIUI blir det ju samma slutsats. Dock finns ju Realme också. De har ett UI som borde tilltala de som gillar Vanilla/Oxygenos.
     
    katho och eastbound gillar detta.
  17. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    1 191

    MINA ENHETER

    Jag kommer köpa en OnePlus 9 pro. Jag har en hatkärlek till miui 12 och det beror främst bristen på uppdateringar som jag hänger upp mig på. När det gäller uppdateringar ser jag oneplus som ett mellanting mellan mi 11 som jag egentligen är sugen på och Samsung s21 ultra.
     
    Kristy gillar detta.
  18. stelex

    stelex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    1 979
    Mottagna gillanden:
    1 036
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Vad är Pixel A?
     
  19. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Nej dom har helt tappat sin grej och är bara överskattade nu, inte ens snabba på uppdateringar som en gång i tiden, på tok för dyra och deras senaste flagskepp är en besvikelse dom recensioner man läst.. då kan man lika gärna köpa senaste samsung när priset knappt skiljer dom åt och du får bättre kamera, bättre batteritid, display osv....

    Det är komiskt hur dom vill tävla med samsung och apple men misslyckas helt..
     
    Ara gillar detta.
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 378
    Mottagna gillanden:
    8 323
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vad är det för uppdateringar du syftar på då? Säkerhetsuppdateringar, buggfixar eller uppdateringar av nya androidversioner? Just den underliggande androidversionen har ju inte så stor betydelse på telefon med MIUI då MIUI innehåller de synbara funktionerna. Har själv haft telefoner med samma version av MIUI men olika underliggande version av Android. Har inte märkt någon skillnad och har därför dragit slutsatsen att funktionerna verkar medieras nästan helt av MIUI. Kan ha missat några saker men i stort tror jag det är så.
     
    spigen gillar detta.