Fråga: OneS vs OneX

Diskussion i 'One S - Allmänt' startad av henriq, 7 apr 2012.

  1. henriq

    henriq Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har jag doat min oneX två ggr och tröttnat. Så nu bytte jag till en oneS.
    Tycker den känns lite snabbare i menyerna och batteriet håller mkt längre :-)
    Däremot är mottagningen lika illa. Hoppas ny update löser det.
    Den känns mkt bättre e handen oxå.

    Vad är era intryck av oneS?
     
  2. pkerwien

    pkerwien Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Upplevde också dålig mottagning på 2 st One S och valde därför att häva köpet. WLAN:et svajjade rejält mellan 50Mbps och 0.5Mbps. Trots 2-3m till routern och mätningar med annan telefon som visade stabila siffror hela tiden. Hade också flera krascher i Sense varje gång jag försökte bläddra i en Agenda widget. Så mjukvaran kändes inte heller tillräckligt färdig.

    Byggkvalitén och känslan av att hålla en One S tyckte jag var mycket bra. Lagom storlek, dock lite onödigt lång. Gillade den lite försänkta power-knappen (om man jämför med Sensations som sticker ut för långt).

    Qualcomms S4 kändes mycket rapp. Inget lagg i Sense och bra siffror i syntetiska benchmarkssiffror. Kunde titta på film i 720p (Dice player) utan minsta hack eller ryck. Och telefonen kändes hela tiden sval.

    Förrutom det svajjiga WLAN:et och lite småbuggar i Sense och HTCs appar (som man kunde hoppats på att kommande uppdatering löser) så har One S en riktig svaghet: Skärmen.

    Foton, filmer och spel funkar allldeles utmärkt. Tyckte sånt såg bra ut. Men det är när man leker med inställningar, skickar mail, SMS och browse:ar som man ser svagheten med PenTile. Alla bokstäver, raka streck etc ser kantigt ut. Skärmen är inte ok på en telefon som kostar runt 5000kr och som i övrigt verkar mycket bra. Tycker HTC gjorde ett riktigt dumt val som valde en qHD PenTile display.

    Batteriet har jag ingen direkt åsikt om då jag hade telefonerna alldeles för kort tid.

    Så sammanfattningsvis:

    - Underbar känsla och kvalité
    - Rapp och sval CPU. Dualcore S4 presterar bra.
    - Lite småbuggar i Sense 4
    - Oroväckande svajjig WLAN hastighet
    - För dålig skärpa på skärmen vid surf, mail, SMS, etc
     
    tramsgar gillar detta.
  3. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Pillade faktiskt på en One S igår.

    Det blir dock ingen beställning om det nu är så att problem finns med mottagningen. Jag tänker även framförallt på skärmen med dess pentile. Jag kan verkligen inte se igenom fingrarna vad gäller detta på en telefon som kostar över 5.000:-. Det är tyvärr oacceptabelt!

    Nu har jag förvisso en försämrad syn och måste sätta högre krav på en mobilskärm. Upptäckte inga direkta problem med den i butik, förutom att mailinboxen kändes lite suddig där mycket text presenterades samtidigt på skärmen. Kan även vara ett resultat av att man känner till problemet snarare än att det verkligen finns ett problem.

    Ibland önskar jag att man inte hängde på dessa forum - det skulle innebära att man "missade" flertalet av dessa problem, vilket förmodligen skulle resultera i en ökad nöjdhet :).
     
    Last edited: 10 apr 2012
  4. henriq

    henriq Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Idag doa jag min oneS och den verkar lite bättre i mottagningen iaf. min förra var under all kritik. Kunde inte ens köra i nån tunnel utan att samtal bröts
     
  5. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  6. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

  7. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har nån verkligen visat jämförande bilder mellan de två? Enligt alla källor är ju kameran densamma. Kan det inte vara att bilderna ser bättre ut på en bättre skärm, helt enkelt, eller åtminstone att HTC trimmat bildbehandlingen lite för att de ska se bättre ut på One S sämre skärm?
     
  8. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Mycket möjligt att skärmen spelar en roll.
    Hårdvarumässigt är det samma typ av kamera men möjligt att One X har mer optimerad mjukvara.
     
  9. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Har ju skrivit en del på One X sidorna, och jag är kanon nöjd över min X. Men köpte idag en One S för att testa, och säger bara wow... använder mina lurar flitigt och läste lite om just skärmen som folk var rädda för skulle suga på S. Men kanske bara är jag som är blind men tycker den har en Helt ok skärm, och flytet i allmänhet på luren är felfritt.
    Men ska köra den ett par dagar och se sen återkomma med vad jag tycker.. :)

    Sent from my HTC One S using Tapatalk
     
  10. hadi

    hadi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har fått en One S idag o visste inte hur många timmar måste man ladda den. jag har laddat i ca 4 timmar hoppas ja få inte problem med batteriet.
     
  11. f000l

    f000l Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nu har det gått flera månader! :)