[online KITCHEN] ROM Kitchen

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av DrT, 25 okt 2010.

1. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

+1

Jag letar förgäves efter någons guide där denne beskriver allt som han/hon gjort med sin telefon för att få den (enligt denne själv) så bra som möjligt.

Jag tänker själv skriva en sådan guide, där jag skriver ner varje steg jag tar för att blåsa telefonen, uppgradera den, installera mods, installera och använda Kies och Odin, lista alla apps jag installerar, skriver ner exakt vilka ändringar jag gjort i telefonens inställningar (t.ex. att kunna svara med ett knapptryck om man har vantarna på, swype-inställningar, etc) och i applikationernas inställningar, hur jag tar en backup på telefonen INNAN jag börjar med allt (måste den först ha root månne?), hur man kalibrerar tiltsensorn, kompassen, etc och till sist hur man valt att placera Widgets och ikoner på sina hemskärmar.
    ...men innan jag gör den vill jag ha lite bättre koll på vad jag gör. Gärna genom att apa efter någon annans lyckade uppgradering och moddning...

2. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    417
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Skriv en du, Zoidberg, tänkte skriva samma sak själv. Det är alltså en väldigt enkel process att lägga in CWM, ROMen, addons och eventuellt SpeedModkerneln. Allt handlar om att lägga filer på SD-kortet och trycka på en knapp (undantaget flashningen av CWM, som kräver ODIN, men själva processen där är i princip lika enkel). Stöter ni på patrull så ska vi hjälpa er så gott vi kan.

3. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Eftersom jag ännu inte förstått koncepten i helhet undrar jag:
    Vad är SpeedModkerneln? En lagfix? Hur skiljer den sig i så fall från äkta Voodoo eller äkta OCLF?

4. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag tycker att docs guide på XDA beskriver hela grejen ganska enkelt. De grejer jag själv tyckte var lite otydliga när man följer den är:

-Recovery, det är svårt att veta ens vad det ÄR när man sätter igång. Det är menyn man kommer åt genom att från avstängt läge trycka in VOLYM UPP+HOME+POWER sen släppa när loggan kommer upp. Det står i guiden "make sure you have 2nd recovery" men inte HUR man kollar detta. Det står längst upp när man kommit in i recovery menyn.

-Att man inte ska installera speedmod kerneln INNAN man installerar romen, då måste man göra det igen och det kan bli problem med kerneln med andra versioner än JPA/JPO.

-När man gör ändringar i clockwork och bootar upp efter ska man trycka backup/restore och inte någon av de andra speciellt inte de med factory reset i namnet, då kommer man få problem med att launchern eller galleriet kan försvinna.

Detta var det jag klantade till det med iaf, utöver detta så är guiden mycket bra och tydlig och man lär sig mycket :)

5. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Hmm tack för den, det har jag undrat många gånger. Lyckligtvis så har jag kört det alternativet varje gång trots att det tar evigheter att ta backup osv. Men då vet jag att jag gjort rätt iaf:)

Last edited: 11 nov 2010
  6. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Mmm, guiden beskriver nog jättebra hur man får in Doc's ROM, men jag har inte ens förstått de grundläggande koncepten. Vad ÄR Doc's ROM för något?
    * i jämförelse med original ROM:et FROYO.XWJPA
    * i jämförelse med alla stand-alone moddningar man kan göra (root:a, applicera lagfix, fixa blinkande knappar, fixa annan färgkalibrering, etc)
    * Innehåller inte Doc's ROM en "Doc-kernel"? Vad händer då om man lägger in nån annan kernel?

...och så har jag trots en massa läsning inte insett vilken version jag ska välja, JPA eller JPO.

...och så har jag inte insett om man ska använda någon av de inbyggda lagfixarna ("ext4 advanced" har jag läst rekommenderas) eller om det är bättre att lägga på en äkta Voodoo efteråt.

Ursäkta många frågor.

7. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Det där svarar han ju bäst själv på men:

-Han har tagit bort massa onödiga apps som ingår i froyo.xwjpa, och lagt till vissa andra (SGS tools och liknande). Sen kan man lägga in medium pack och full pack om man vill skitenkelt.
    -Lagfix, root, kernel allt är inkluderat så det blir mycket enklare än att installera var och en för sig. Dessutom kan man välja vilken lagfix som helst väldigt enkelt och dessutom ta bort dem enkelt. Nu är inte senaste speedmodkerneln med i 7.6.2 därför kan man lägga in den efteråt om man vill.
    - JPA vs JPO fanns det en post om. Jag har själv JPA men det sägs att JPO är snabbare. Min fungerar ruskigt snabbt nu så orkar iaf inte byta :D Tror inte det är nån större skillnad faktiskt.
    -Du lägger inte på nån annan lagfix efter, vet inte om det är skadligt för telefonen men i vilket fall så är de inte snabbare än de som du lägger in docs rom det är samma lagfixar om jag förstått det rätt..

8. Dr.Zoidberg

Dr.Zoidberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Doc's Rom är en modifierad version av Froyo, Tweakad för att uppnå optimal prestanda hos Samsung Galaxy S.

Han har bantat ned på mjukvaran i telefonen så massa onödiga program har plockats ut, han har lagt till i romen så man kan installera alla dessa fixar själv, därmed kan man välja själv.

Jag kan förklara ytligt om det är mer ingående tekniska specifikationer på romet ska du nog fråga Doc himself.

Edit : Ozzalbatrozz fick med det mesta. :)

9. Dr.Zoidberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

dubbelpost, jag klantar mig.

10. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tackar för förklaringarna!

Tre frågor till:

1. SpeedMod-kerneln, vad är det?

2. Jag har 2.1update1 installerad i luren just nu. Ska jag uppdatera till 2.2 via Kies innan jag lägger på Doc's eller spelar det ingen roll?

3. Innan man börjar mippla ska man tydligen köra:
    su
    busybox tar zcvf /sdcard/efs-backup.tar.gz /efs
    cat /dev/block/stl3 > /sdcard/efs_dev-block-stl3.img

Var hittar man 'su' och rätt version av 'busybox' (jag har alltså inte uppdaterat min tfn än och inte rootat den eller nånting)?

11. Dr.Zoidberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För det första ska man kontrollera ett par saker innan man sätter igång och uppdaterar till Doc’s Froyo Rom, detta är även skriven för Froyo 2.2.

Följande anvisningar är på egen risk, all information har jag fått på detta forum och xda-developers. Komplimentera även med den engelska länken på xda-developers forum med Doc's och Kalpik suveräna information och rom.

Första punkten är att installera 2e recovery, detta är för att kunna installera och köra osignerade updates.zip i 3-buttons mode.

Följ anvisningarna på denna länk.

Rätt enkelt då du ska ladda ned filen CF-Root till den versionen som du har för tillfället.
    Packa upp den, Starta ODIN (Se till att KIES inte körs på datorn) och tryck på PDA. Leta fram filen som du nyss packade upp. Nu starta telefonen i Download-läge(Volym knapp ned + Home + Power)
    Koppla in USB-sladden, se till att Re-partion inte är i bockad. Klicka på start och vänta någon minut. När det är klart är kan du köra osignerade update.zip samt har du root, superuser och Busybox installerat.

Root kommer behövas till backup via Titanium Backup eller MyBackUp, samt program för att göra backup på /efs mappen. Efs mappen innehåller erat IMEI och produktnamnet, detta bör alltid sparas om man ska göra modifieringar på telefonens mjukvara. Detta kan du göra på lite olika sätt.

• Root Explorer och göra backup på /efs.
    • Terminalen med BusyBox installerat och köra kommandona

samt

• Skillnaden mellan JPO och JPA är att JPA är den svenska varianten, JPO Saknar Svenskt tangenbord samt Swype, dessa kan man dock lägga till efter.
      JPO har visat sig vara lite snabbare, vad detta beror på låter jag någon annan tillföra.

• Det är rekommenderat att göra en återställning på telefonen, men du kan istället köra wipe cache och dalvik cache.

• Se till om du har något lagfix t.e.x Voodoo eller OCLF att det är avaktiverat.

När detta är klart är vi redo att uppdatera till Doc’s Froyo Rom.

Installation Steg.

1. Ladda ned Doc’s Rom som finns på denna länk, i skrivande stund är det XWJPA: V7.6.2 och XXJPO: V7.6.2 och placera det på det interna SD-kortet.

2. Ladda ned ClockWorkMod som finns om du klickar
    här.

3. Döp om filen ClockWork till update.zip och placera det på interna SD-kortet.

4.Stäng av telefonen och starta upp den med Recvory Mode( Volym knapp upp + Home + Power)

5.Scrolla ned till update.zip med hjälp av volym-knappen, tryck på home för att köra igång filen. (Du kan behöva trycka igång den två gånger)

6.Nu bör du komma in i ClockWorkMods Meny, där du navigerar med Volymknappen och trycker på bakåt för välj.

7.Välj sedan ”Choose Zip from SD-Card, leta upp Doc’s Rom paket och tryck igång det.

8.Det kan ta några minuter med uppdateringen men när du är klar har du kommit tillbaka till ClockWorkMod. Välj där Reboot.

9.Nu tar uppstarten en stund då den ska deodexera.

10.När den har startat upp, stäng av telefonen. (Du kan starta den igenom i Recovery läge för att göra startup tweaks + lagfix, eller om du vill vänta med det kan du göra det senare.

Klart, nu kan du återställa med Titanium Backup / MyBackups och leka runt med en snabbare telefon.

12. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tackar, Dr.Zoidberg. Så sakteliga faller pusselbitarna på plats.

Frågor jag har kvar:

1. SpeedMod-kerneln, vad är det?

2. Jag har 2.1update1 installerad i luren just nu. Ska jag uppdatera till 2.2 via Kies innan jag lägger på Doc's, eller spelar det ingen roll?
    Kan t.ex. en uppdatering göra att min befintliga "2e recovery" försvinner? (dvs dumt att uppdatera först)
    Är det enklare eller får man en bättre/mer framtidssäker och kompatibel backup av filerna om jag först uppdaterar till 2.2? (dvs smart att uppdatera först)

3. (Denna fråga är besvarad nu)

4. Skriver någon av uppdateringarna över "2e recovery", eller ligger den alltid kvar?

5. Du skriver att jag inte ska ha Kies på datorn. Är detta ett krav? Jag använder det till att synka mina kontakter mot min lokala Outlook på datorn (inte mot en Exchange-server) och vill kunna fortsätta med det (dvs inte avinstallera Kies, hur mycket man än skulle vilja det)

6. Vad är en "dalvik cache", var wipear man den (samt vanliga cachen)?

13. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    1. Snabbare kernel, doc har redan en snabbare kernel med i sin rom men den som finns nu som han länkar till är ännu snabbare :P Du måste ju inte lägga in den men om du gör det, gör det EFTER du installerat Docs rom (annars får du göra det igen då rominstallationen kommer uppdatera till den gamla kerneln).

2. Jag tror att om du uppdaterar via Kies till JPA så kommer du få 3e recovery det är alltså bättre att installera Docs rom från 2.1, då du redan har 2e. Det där om det är bättre annars har jag faktiskt ingen aning om men jag tror inte det, för mig doc skrev nån gång att man kunde lägga in en 2.1 rom och installera därifrån om man har 3e recovery.

4. Osäker här. Jag hade 2e recovery fast jag hade JP6 via Kies innan denna romen. Men jag tror det beror på att jag rootade och då fixade jag nog 2e recovery, minns inte riktigt. Antar att om du uppdaterar via Kies till 2.2 så får du 3e men är osäker.

5. Osäker..Men är väl inte bra att ha Kies igång och mobilen inkopplad i datorn när du uppdaterar och håller på i vilket fall..

6. Jag har ingen som helst aning om VAD det är men man wipar den i Clockwork i någon av undermenyerna, minns inte vilken exakt men det är lätt att hitta. Cache ligger nog direkt i den vanliga menyn :)

Tillägg: Gör ingen factory reset efter att du lagt in romen då får du problem..
    PS: Jag är noob på detta ta inte mina ord som heliga, men det är såhär jag fattat det iaf :)

14. Raymond

Raymond Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

När jag köpte telefonen innehöll den 2.1-update1 och 3e recovery. Jag uppdaterade den till Samsungs första 2.2. Därefter installerade jag 2e recovery. När 2.2 JPA släpptes installerade jag den också och 2e låg kvar.

Mitt förslag till de som fortfarande har 2.1 är att först göra en fabriksåterställning och därefter installera Doc's version utan att passera via Samsungs uppdatering.

15. Deacon

Deacon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    417
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro
    Riktigt bra batteritid med 7.6.2 och K2.1 SpeedMod. Rejäl skillnad mot JP6/JPA original.

16. alexuz

alexuz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

min SGS är helt original men jag är riktigt sugen på att prova Doc's ROM men jag fastnar på flera punkter. t.ex. backup av /efs lyckas jag inte med.
    Sedan Får jag direkt problem med att installera CF-Root v1.2.

Finns det någon youtube video på processen så att man kan se exakt vad man gör för fel? eller en simpel guide?

17. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Du installerar den via odin, inte som update.zip om det är det som du provat, via odin bör det inte vara några problem..., vilka stöter du på ?

18. alexuz

alexuz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är en bild på mitt första problem inget händer när jag valt den filen (OPS filen är bara ett text dokument som ligger tillsammans med ODIN, vet inte om den har nån funktion).

Andra problemet är exakt hur gör jag backup på /efs ??

19. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Om jag fattat rätt behöver man egentligen inte Odin öht för att få in Doc's ROM (om man redan har "2e recovery" som jag).

Är den generella rekommendationen att jag ändå först bör flasha in CF-root mha Odin för att kunna göra en backup innan jag ger mig på Doc's ROM?

...för om jag fattat rätt så försvinner ändå denna flashning i nästa steg när jag lägger på Doc's ROM.

20. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Det där ser ut som nån skum version om odin, det var iaf det första jag tänkte..

Backup kan du göra med Root Explorer. Appen kostar men tror den finns gratis på XDA.