[online KITCHEN] ROM Kitchen

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av DrT, 25 okt 2010.

1. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Först och främst startar du om telefonen i clockwork och går in i lagfix, sen disable lagfix. Vet inte om telefonen behöver omstart efter detta innan du installerar om men gör det för säkerhets skull. Efter det startar du upp i clockwork igen och installerar docs rom igen precis som innan. Om du uppdaterat kernel måste du göra det igen också, den försvinner.

2. alexuz

alexuz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har gjort om allt och nu kör jag endast med Doc's ROM och lagfixen han rekommenderade.
    Jag upplever samma sak. Däremot så blev alla bilder jag har i Gallery dubbletter? Sedan Blev dom till och med tripletter. Av alla bilder i Gallery.
    Vad beror det på? Jag misstänker att detta händer när jag ändrar lagfix och den ger mig några Yes och No val (minns inte riktigt vad som stod men något i stil med "reset and recovery" eller liknande). Hur fixar man detta?

3. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Ingen aning faktiskt. Ta bort dubbletterna? :P Inte haft samma problem när jag bytte iaf.

4. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har installerat denna nu.. Känns väldigt rapp och installationen gick extremt smidigt.. Ska testa runt lite och se vad jag tycker :)

5. alexuz

alexuz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag kör endast Doc's ROM som jag installerade igår natt. Nu står det Damaged external SD card. Jag har inte tagit ut kortet tidigare. Vet inte hur den kunnat bli korrupt?
    Jag testade att starta om och ta ut och setta in SD kortet igen. Samma problem. :ehm:

6. Mundane

Mundane Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    281

MINA ENHETER

Kanske är telefonen som inte kan läsa av minneskortet.

Testa stoppa det i datorn/en annan telefon. Om det inte fungerar då så formaterar du bara kortet.

7. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag är fortfarande villrådig över hur jag ska börja (min första flashning eller uppgradering).

Jag har en svensk SGS:

Model number: GT-I9000
    Firmware version: 2.1-update1
    Baseband version: I9000XXJM1
    Kernel version: 2.6.29
    Build number: ECLAIR.XWJM2

Då jag redan har "2e recovery" känns det onödigt att hålla på och mippla med Odin för att flasha in CF-root, enbart för att kunna backuppa /efs innan jag lägger in Doc's ROM.
    Jag funderar på om jag ska skippa att först ta en backup och gå direkt på Doc's, och ta backupen så fort Doc är installerad.

Verkar det vettigt? Jag menar, vad är det som säger att flashning av CF-root skulle vara "säkrare" (dvs inte bricka telefonen) än Doc's ROM-installation?

Jag tar för givet att det inte är någon skillnad på att installera Doc's ROM från en ECLAIR2.1 jämfört med från en FROYO2.2, eftersom magin ändå ligger i 2e recovery och ClockWorkMod.

8. wuqqs

wuqqs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    89

MINA ENHETER

Jag uppgraderade direkt från Eclair update1 till JP6 V6 (en tidigare version av Docs ROM) helt utan problem. Jag tvivlar starkt på att det skulle vara någon skillnad att därför uppgradera från Eclair update1 till JPA/JPA V7.6.2 (som är den senaste versionen).

Jag gjorde ingen backup på /efs men det var för att jag inte orkade fixa med det. (Inget jobbigt säkert, men jag hade inte programmet, bla bla bla).

Jag flashade in Docs ROM med CWM och såg det som en fördel då jag aldrig använt Odin.
    Att lägga in CWM var som att lägga in vilken lagfix som helst (döpa om till update.zip och välja den i recovery mode) och sen göra resten av flashningen från CWM (välj zip från card och välja de zipfiler man vill installera) - mycket smidigt.
    Huruvida CMW eller Odin är säkrast har jag inte den blekaste aning om, men som med all flashning kan det ske oförutsägbara saker och allt sker ju på egen risk.

Men som jag förstått det, att om du har 3button-combo kan du lösa egentligen alla mjukvarufel som eventuellt kan dyka upp. Så skulle ngt gå snett är du ändå safe.
    Samt så blir ju eventuella problem nya kunskaper inom området :)

9. Dikkie

Dikkie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

Jag gjorde precis som du resonerar..
    Hade JM1 tidigare och struntade i 2e recovery samt backup av efs.
    backupen gjorde jag först efter jag hade lagt in Doc's Rom mha CWM.

10. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Tack för era svar.

Jag ska då snart göra min första moddning av min telefon (lägga på Doc's ROM).

Tre sista frågor innan jag går vidare:
    Q1:
    Kan jag manuellt backuppa Angry Birds datafil? Dvs att efter att jag blåst telefonen, uppgraderat den och sedan installerat Angry Birds igen, kunna lägga tillbaka nån/några filer för att återställa mitt spel? (så jag slipper spela om alla banor igen)

Q2:
    Hur gör man en så komplett factory reset som möjligt? När man söker på ämnet finns mår många olika svar, där vissa är motsägelsefulla.
    I 2e recovery har jag fyra val, där de två sista är:
    wipe data/factory reset
    wipe cache partition
    Med koden *2767*3855# ska tydligen det interna CF-kortet formateras och allting återställs från befintlig ROM i telefonen.

Så ska jag köra alla tre, eller räcker det med en av dem?

Q3:
    Är det några saker jag behöver notera innan jag resettar telefonen? Typ APN-inställningar eller så? Nån som har en lista?

Last edited: 12 nov 2010
  11. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Q1, tyvärr vet jag inte.

Q2, räcker med *2767*3855#.

Q3, ja, att bland annat spara din kontakter om dessa inte är synkroniserade med din gmail tex.
    APN-inställningarna finns på swedroid-wiki

12. JorreSnorre

JorreSnorre Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Q1, använd Titanium Backup och ta en backup på data för angry birds. Sen är det bara att installera angry birds igen och återställa data med Titanium Backup.

13. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Spelar det nån roll var på det interna sdkortet man placerar Doc's ROM-fil samt den omdöpta update.zip?

Måste filerna sedan ligga kvar efter att installationen är klar?

14. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    1. lägg dom i root på det interna

2. nej det måste dom inte

15. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Det står inget under installationspunkterna om man ska rycka ur USB-kabeln efter att man fört över filerna. Det kanske inte spelar nån roll om den är i eller ur, men jag drar iaf ur den så att det inte blir tok.

16. speedline

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    gör du så

17. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Låt dom ligga kvar för säkerhets skull. Om du klantar dig nånstans och telefonen inte startar kan du installera om Docs rom om du har kvar zipfilen och då slipper du använda Odin..

18. speedline

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    odin och cwm är två skillda saker utan samröre med varandra.

19. elof

elof Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Jag har just installerat Doc's ROM nu, det gick ju helt smärtfritt.
    Har inte gått vidare och gjort några start tweaks eller lagt på t.ex. medium-paketet.

Fråga ett:
    Måste man installera allt i ett paket, eller kan man välja ut enbart det man vill ha?

Fråga två:
    Är det någon skillnad på de apps som ligger i paketen jämfört med de man kan ladda ner från Market? (att Samsung-specifika apps inte ens finns på Market vet jag redan)

Fråga tre:
    Det dök nu upp två Launchers som i defaultutförande (dvs tomma) ser ganska likadana ut.
    Vilken/vilka är den/de största skillnaderna mellan ADW.Launcher och LauncherPro?
    ...dvs vilken ska jag välja för att få den flashigaste (men ändå användarvänligaste) upplevelsen?

Last edited: 13 nov 2010
  20. Ozzalbatrozz

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Självfallet, har inte påstått nåt annat. Det jag menade är att han ska spara zipfilerna, för om han inte får igång telefonen och inte sparat zipfilerna är det Odin som gäller. Vilket t ex hände mig för jag råkade göra en factory reset efteråt så telefonen tappade launchern.. Bara att installera om via cwm eftersom zipfilen fanns kvar.