Onödig pryl?

Diskussion i 'ZTE' startad av botze, 28 maj 2011.

  1. karlsson.c

    karlsson.c Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ni som skriver att ni läser böcker på lighten. Laddar ni hem dem från nån site eller finns de på market? Eller hur gör ni? Ge gärna tips på böcker
     
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kör "Aldiko" och läser böcker i EPUB-format.
    Böcker lånar jag via biblioteket på nätet med mitt lånekortsnummer.
    Se http://www.elib.se/bibliotek/ om ditt finns med.
    Böckerna är giltiga i ca 28 dagar sedan kan man bara låna om samma igen. :)

    Mycket blåst runt kungen så jag kände mig tvungen, läser nu "Den ofrivillige monarken". hehe
     
    Last edited: 29 maj 2011
  3. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ja, lite så kände jag också... blev bättre med CM7 men ändå långt ifrån en dators rapphet, tycker jag. Framför allt när man surfar med ett par flikar/sidor öppna samtidigt, som man (jag) gärna gör. För mig dög det helt enkelt inte som fullvärdigt surfalternativ.

    Någon nämnde blåtandstangentbord. Jag provade det, och det kändes ännu mer som en kompromiss, en "wanna-be" netbook: Dels var det rätt bökigt att ansluta den till plattan varje gång, dels var det rätt mycket lagg när man skrev.

    Sen, det ni skriver allt man kan ha den till - det är ju suveränt! Precis som med min telefon och de flesta andra Android -enheter :P

    Tur att smaken är som baken - bred ;)
     
  4. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Klarar man sig utan? Ja
    Går världen under om den inte existerar? Nej

    Men likväl är det en skoj pryl och ett bra komplement till min desire.
    Har den som
    Allmän musikspelare i lägenheten då högtalarna är riktigt bra med tanke på pris.
    Filmspelare på resor ect
    Festens höjdpunkt då den har spotify, kopplat till min reciver blir det perfekt speciellt
    eftersom den är rätt stryktålig med, sätter hellre ut denna än min telefon.

    Sedan är den rätt snygg på hyllan med :)
     
  5. jocke888

    jocke888 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 5
    Info:
    Jobbtelefon som jag måste komplettera med en egen android
    Platta:
    Apple Ipad Air
    Vad kommer din mini-pc tillföra mer än en kul leksak? Vad kan mini-pc:n göra som din vanliga dator inte kan göra? Förutom att den är lite mindre?
    Samma resonemang...
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Vara mobil? :)

    Inte riktigt samma resonemang va? :) Mitt resonemang utgick ifrån att jag redan har en Android -enhet som kan göra allt som Lighten kan. Det är ändå rätt stor skillnad på en stationär dator och en mini-pc :)
     
  7. tealine

    tealine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3 Compact
    För mig kokar det hela ner till ren lathet.
    När jobbet är slut för dagen och dagisbarn hämtade så återstår några timmars övervakande av barn hemma. Att kånka runt på en bärbar, även om det är en smidig mini-pc, är inte alls lika smidigt som att ha en platta som är konstant igång. Om man, som jag, mest slösurfar eller spelar något enkelt spel så är det mer praktiskt med Lighten än min EeePC.

    Skulle jag ta Asusen och gå runt med så blir det dels otympligare, men även svårare med batteritid. Stänger jag inte av den när jag ska leka en snutt så ryker batterierna i rasande fart, men plattan håller fokus utan problem. Skriva nåt längre än ett SMS är helt otänkbart, det är för bökigt.

    Frågeställningen är relevant dock. Lighten för mig är en väldigt smidig leksak, som är en bra mix mellan min Desire och minipcn.
     
  8. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jag kör FBReader, och böcker... böcker kan man hitta överallt, men jag misstänker att det inte är tillåtet att ge andra exempel här än bibilioteket eller Projekt Gutenberg... ;)
     
  9. tonyex

    tonyex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    +1 /T
     
  10. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej är själv med i eBook. Köper där böcker runt 100-lappaen. Sen finns det ett onlinebibliotek där du kan läsa gratis. Har precis lagt in denna app så jag har inte hunnit kolla runt ännu. det är ju också så att dessa bokfiler är i lite udda format så en läsare som tar ex.v .pub eller vad det heter verkar vara nödvändigt. Har allt på ZTE´n och har med sin 7 tums skärm gjort bokläsandet möjligt.
     
  11. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Känns som att det börjar glida lite OT nu, men för er som läser mycket:

    http://www.2epub.com/

    På den sidan går det att konvertera mellan rätt många format...

    Har själv installerat Calibre, men det är alltid trevligt att ha ett online-alternativ.
     
  12. curse

    curse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Precis som de flesta skriver, så har min Light mer och mer ersatt Netbooken när jag ska ut eller när jag bara softar. Jag har kommit på mig själv med att skriva halva ord på Netbooken för att sen trycka på skärmen för att välja ord :P

    I fredags räddade Lighten min Netbook genom att jag bara hade den med mig. Jag hade en glasflaska i väskan som råkade gå sönder. ZTE Light tycker inte om att bada i vodka :'(
    (nån som vill sälja sin?)
     
  13. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hmm jag vet inte, det kanske är jag som skriver snabbt men jag skriver snabbare på tangentbord än för hand, snabbare än vad jag pratar nästan (om det inte blir fel ;-))... kanske därför jag suktar efter tangentbord...

    Edit: Trist med din Light :( Vodka dessutom, hade det bara varit vatten... råder dig att ta isär den så mkt du kan, tvätta den i rent vatten och låta den torka, LÄNGE, blås med hårtork.... har du tur så... min telefon badade i vatten, jag lät den torka länge, den var helt död... efter ca tre veckor hoppade den plötsligt igång när jag laddade den :)
     
  14. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ta isär den så mycket du kan. In med grejerna i en påse med okokt ris och sug ut luften. Låt ligga några dagar. Riset drar ut vätskan.
    UNDVIK VATTNET!!!
     
  15. curse

    curse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för råden. Får se hur det blir med den.
    För att gå ontopic igen.
    Jag saknar min Light nu när jag inte har den igång. Visst funkar samma program och fler på telefonen. Men framförallt eböcker och sånt kräver lite större skärm än 4".

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Varför? Måste väl vara bättre med vatten än med klibbig vodka i plattan?
     
  17. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Vodka är sprit och blandat med vatten. Är väl inte klabbigt om jag minns smaken rätt... ;)

    Vattnet orsakar korrosion som fördärvar på sikt.
    Det var det jag menade med att börja med rispåsen direkt...
     
  18. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det är ett vanligt missförstånd att vodka i sin ursprungsform skulle vara klibbigt. Empiriska tester har dock visat att vodkan blir klibbig först _efter_ att den varit nere i magen och vänt. ;)

    Men skämt åsido, jag håller med, undvik mer vatten. Ibland har jag t.o.m. valt att använda alkohol för att spola ur eventuellt kvarvarande vatten. Dock i form av isopropanol (finns på apoteket).
     
  19. spjerne

    spjerne Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    +1 på den... :cool:
     
  20. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering:

    Köpte en netbook från Asus för 2000 kr (d.v.s. 2 st ZTE Light till reapris eller 0,7 ZTE Light till normalpris) och är sjukt nöjd. Passar mina behov betydligt bättre. Även om ZTE Light är väldigt mycket bang for the buck (till reapris, normalpriset känns rätt saftigt) så känns detta som ännu mer bang for the buck (dual core 1,5 GHz processor, 250 Gb HDD, 1 Gb minne, blåtand, webcam, 3xUSB, 8h batteritid, 10" skärm, Windows 7, bra tangentbord m.m. m.m.) Så för mig var det ett klockrent byte. Känns som ett bättre komplement till min telefon.