"Onormal" servicetid Elgiganten?

Diskussion i 'Off Topic' startad av resorb, 14 feb 2012.

  1. resorb

    resorb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    För snart en månad sedan slocknade min bärbara dator pga en olycka, (dottern välte ett glas läsk över den). Surt som f-n, men lyckligtvis hade jag en trygghetsförsäkring. På hemsidan kan man följa ärendet, men det går sjukt segt, och jag har ännu idag inte fått den lagad och EG säger bara att den kommer bli det snart (vilket de sagt i 2 veckor nu).

    Hur länge är det rimligt att man ska behöva vänta på en reperation egentligen? Och drar det ut ytterligare på tiden, kan jag då kriga med EG så jag får häva köpet eller få någon kompensation? Eller kan det ta några veckor till utan att jag inte har något att säga till om?

    Jäkligt jobbigt att vara utan ett av det viktigaste "verktygen" i hemmet :(
     
  2. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ring och ring tills de drar ärendet vidare.
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det ska väl max ta två veckor, om jag inte minns fel. Ring till dem och ge dem ett helvete.
     
  4. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
  5. resorb

    resorb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    På fredag har det gått en månad och har jag inte fått den då hade jag tänkt gå vidare med ärendet till ARN, men frågan är om det är någon idé?
    Som jag tolkat den infon EG ger på sin sida är en månad över den normala tiden för service :(
     
  6. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Har du gått till elgiganten och pratat med dem? Jag lämnade in en tv med inbyggd dvd där dvdn slutade fungera och det tog lång tid typ en månad. gick dit och pratade med service inlämmning och han makulerade allt och jag fick pengar tillbaka.
     
  7. resorb

    resorb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag pratade med dom i fredags förra veckan, och svaret jag fick är att jag "troligen" kommer få datorn denna vecka. Men det ger jag inte mycket för. Och för mig kommer deadline vara nu på fredag. Även om den är på g..

    Mitt tålamod börjar ta slut nu. Men kan jag kräva pengar till baks, eller är det helt upp till dom? Borde finnas regler till min fördel i detta fall?
     
  8. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Jag fick pengar tillbaka och jag hade trygghetsförsäkring på den tvn. och kommer inte ihåg hur gammal den var, kanske några månader gammal.

    Det är bara att gå dit varenda dag och prata med dem i lugn ton och säga att ni inte kan vara utan datorn längre. Och dra till med att du ska gå till arn och komunen och skriva på alla forum hur dom inte fixar din dator i tid.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ett tips är att kolla vad som står i broschyren du fick när du köpte din försäkring. Har du inte kvar några papper kan du gå in och ta en ny. Annars kan du alltid fråga en försäljare så tar han reda på det.

    Du verkar inte vara säker på vad du egentligen köpt. Det går oftast snabbare om man har koll på det och inte överbelasta arn i onödan...

    Sent from my Xperia Ray using Tapatalk
     
  10. resorb

    resorb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det är inte själva försäkringen tråden handlar om, utan själva reperationen.
    Det är möjligt att det tar någon dag för godkännande av försäkringsbolaget. Men är en månad inom skälig tid tycker du?
     
  11. Critical

    Critical Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag har också varit i denna situation med Elgiganten då jag lämnade in min bärbara eftersom en knapp inte gick att trycka ned i tangentbordet. Jag trodde att det skulle gå fort eftersom det bara handlade om en knapp, men så var det självklart inte.

    När jag väl fick tillbaka den bärbara efter ett par veckor så var knappen fixad men jag fann en stor repa på det man använder som mus. Denna repa fanns ej där när jag skickade in den utan när jag fick tillbaka min bärbara av dom.

    Dom ville därför skicka in min bärbara igen och nekade att dom hade repat den. Jag fick skicka in den en extra gång, och ingenting skedde. Jag fick vänta flera veckor, och fick en repa på köpet!

    Jag har efter det inte skickat in något för reparation hos dem och inte heller köpt något. Tacka Elgiganten vettja!
     
  12. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det beror helt på vad som stod i de papper och regler som du accepterade när du köpte produkten. En månad känns länge men om den datorn som du köpte måste skickas iväg för att lagas är en månad rätt normalt. Jag har här på forumet läst om längre tider än så för att bara flasha om en telefon på ett serviceställe utomlands någonstans.

    Jag tror fortfarande på att du kommer längst genom att fråga Elgiganten igen och då fråga varför det var lång tid. Att gå till ARN kan kännas lockande men jag kan ju faktiskt ganska säkert garantera dig att du inte får din dator snabbare den vägen utan istället hamnar i någon slags tvist som i slutändan kommer ta mer kraft och tid ifrån dig än vad ärendet redan gör.
     
  13. resorb

    resorb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fick ett sms från Elgiganten idag där det står att delar är beställda till rep av datorn och det kommer ta ytterligare 6-8 dagar innan dessa kommer. Sen skall datorn lagas och skickas vilket förmodligen kommet ta några dagar till. Ringde försäkringsbolaget men iom att delarna är beställda kommer de inte göra ett skit, utan det är bara att vänta även om hon också tyckte det var väl lång tid för en reperation.

    Så ca 1.5 månader kommer ärendet totalt ta nu, tack för den :(

    Blir att beställa en ny och hoppas man kan sälja Dellen när/om den kommer. Sjukt onödigt...
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Låter som att det är sista gången du köper dator från EG :P
     
  15. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Synd att läsa om så många som har problem med EG, jag handlar nästan all elektronik därifrån och har alltid varit nöjd. Har tex bytt ut en dator 4 ggr pga av att den första jag lämnade in inte fanns kvar i lager och datorerna jag erbjöds inte hade samma specifikationer.

    När vi köpte vitvaror hade kylen en lite buckla på dörren, ett foto och kvitto var allt som behövdes för ett snabbt byte. Samma med diskmaskinen som inte fanns i lager, vi fick en dyrare.

    Tror mycket beror på om man lyckas hitta en trevlig säljare, och om man själv är trevlig så klart.
     
  16. resorb

    resorb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Har haft lite otur, så sista gången jag handlar där vet jag inte. Men det kommer nog dröja väldigt länge iaf ;)
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det är viktigt att inse vem som står för reparationerna i fallet innan man kastar bajs. Dell har inte direkt ett rykte om att vara kvicka enligt google.se. Jag vet med mig att EG, MM och SIBA skickar iväg datorn så snart som möjligt efter de får in den. Oftast samma dag. Att sedan Dell, Samsung, Sony eller Philips tar längre tid på sig går knappast att lasta valfritt varuhus för...

    Hoppas du får den så snart som möjligt i vilket fall!

    Där poängterade du något viktigt. Har själv arbetat som säljare i en liknande butik och vet hur irriterande det är med kunder som har inställningen "Kunden har alltid rätt" och utövar det med kass attityd. Inte för att jag tror någon i tråden här har gjort det men det är så fruktansvärt ofta folk inte förstår att man som säljare är en precis helt vanlig människa som vill bli behandlad på exakt samma sätt som kunden förväntar sig att bli behandlad.
     
  18. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har stått på andra sidan med och ja det kan vara lite kämpigt med vissa kunder. Men jag vet också att de allra flesta försäljare faktiskt kan ge mycket mer, speciellt med större elektronikkedjor som EG kan säljarna ofta tänja lite på reglerna och det är just det som får kunderna att dyka upp igen. Mest tur har man om man lyckas få tag på en försäljare med fast lön och en del personalrabatt som också råkar vara trevlig som fan :cool:
     
  19. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Haha, när min PS3a gick sönder lämnade jag in den på GameStop. Det tog sex veckor tills den var "klar", men det visade sig att allt de gjort var att byta ut den mot en ny. Förbannad som satan blev man.
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Såpass mycket vet jag visserligen att säljarna på EG inte har något provision.