Fråga: Oönskad mobildata i utlandet

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av plankton71, 3 jun 2016.

  1. plankton71

    plankton71 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Har en Galaxy S6 och har nyligen varit i Asien. Har haft Dataroaming påslagen med Mobildata avstängd under hela vistelsen i Asien bortsett från att jag var glömsk i samband med landningen i Tokyo och startade telefonen med mobildata aktivt, något som jag upptäckte efter ca 15 minuter och stängde av. Detta skedde den 16 maj, trots detta fick jag senare meddelande om att 80% av mobildatan i utlandet var förbrukad den 29 maj, och den 30 maj nådde jag maxtaket.

    Nu undrar jag hur är det möjligt att det trots att mobildatan är avstängd kan tugga data ändå? Måste även bakgrundsdata stängas av? Ikonen för datatrafik har aldrig synts till. Har enbart kört data via wifi.

    Jag talade med Tele2 om saken och de är vänliga att kreditera fakturan, men jag vill gärna förstå hur det här kan ha gått till. Se bifogade skärmdumpar.

    Tilläggas kan att min tjej råkade ut för samma sak, fast hon hade Dataroaming avstängd till 100%, samt en iPhone 6.
     

    Bifogade filer:

  2. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Sist jag var utrikes så hade jag valt SONERA manuellt. Var utan nät i Tallin då. Hade laddat kartorna på förhand. Dvs med NOKIA LUMIA 1020
     
  3. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Märkligt. Jag brukar göra likadant som du och inte få någon data använd. Senast var två veckor i Thailand i november.
     
  4. rolle_84

    rolle_84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har Telia och fick likadant som trådskaparen. Jag var i Srilanka 1månad . Men min gräns var låg efter som jag ställt inget så nångång på min telia sida. Så blev inte så fasligt dyrt. Men förstår fortfarande inte hur roaming osv funkar

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
     
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Åh fan. Det enda jag ändrar är "Mobildata - OFF" när jag åker iväg så blir det ingen dataåtgång alls. Har dock kört med ROMar alltid när jag haft min S6a utomlands. Kanske har Samsung någon idiotgrejj som går igång ändå?