Opengl ES 2.0 och glBlendEquation

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av LeBär, 17 oktober 2011.

1. LeBär

LeBär Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla glada!

Jag har knåpat rätt mkt opengl es 2.0 på min lur den senaste tiden och blev riktigt eggad av denna XNA RPG 2.5D Game Engine - Updated WIP - YouTube att göra nått liknande till min lur. Problemet är bara, och nu blir det tekniktungt, att opengl es 2.0 inte har gl_fragDepth variablen i fragment shadern vilket innebär att det som skrivs till djupbufferten bara går att styra med geometri, medan jag använder texturerade quads enl videon ovan som alla ligger på samma Z.. Detta går dock att komma runt genom att rendrera en "djupbild" i en framebuffer med glBlendEquation med mode GL_MIN eller GL_MAX enl denna artikel Enhancing Molecules using OpenGL ES 2.0 | Sunset Lake Software. Den är dock för iOS men det som funkar på iphonen borde väl funka på android också.. kan man tycka. Mitt problem är dock att glBlendEquation får min app att krasha varje gång den körs. Jag har provat detta på både min SGS1 o SGS2 med samma resultat. Finns det någon där ute som har kört GLES20.glBlendEquation och appen inte krashat för?
    BTW jag verkar kunna köra glBlendEquation i GLES11Ext utan att det krashar men den kan jag inte använda då jag kör med shaders.
    Internet verkar var aväldigt sparsmakat vad det gäller topics om just detta..

Nån som orkat läsa ända hit?

2. bia

bia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Intressant!

Riktigt häftig grafik och teknik på spelet i videon du länkade. Kan tyvär inte så mycket om 3D så jag har inget att bidra med. Men häftigt om du lyckas bygga något liknande :)

3. LeBär

LeBär Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte knåpa ett isometriskt strategi lir med den där shading tekniken men nu lutar det åt att det blir till PC istället. Får skriva det modulärt i C++ så man kan porta det sen när android uppdateras någon gång i framtiden..

4. bia

bia Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Verkar ballt, håll oss uppdaterade!