Optimal igångsättning av ny telefon

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av andreas72, 27 aug 2022.

  1. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Halloj,

    Jag är inte den mest flitiga köparen av nya telefoner utan har kört med min S7 ända tills nu, då jag köpte en A52s på rea. Jag är heller ingen Androidnörd, men när jag väl gör något så vill jag att det ska bli så optimalt som möjligt. Därför undrar jag om det finns någon konsensus bland ni som hjälper till här på forumet och har koll på detaljerna vad som är det mest optimala sättet att starta upp och överföra informationen från den gamla till den nya telefonen.

    Jag tycker mig t.ex. någonstans för längesedan ha läst att det kan vara en fördel att göra en fabriksåterställning av en ny telefon i ett tidigt skede. Varför vet jag inte men det kanske någon här kan svara på? En fundering jag också har är ifall det är dumt, i den meningen att det eventuellt inte blir en optimalt anpassad installation, om man väljer att föra över gamla appar som man även vill ha på den nya telefonen med hjälp av t.ex. Samsung Smart Switch istället för att installera dem på nytt direkt från Google Play. Någon som har något klokt att säga om det och kanske har testat båda sätten?

    Så det jag egentligen vill veta är ifall det är något speciellt som är bra att tänka på när man startar upp och konfigurerar en telefon för första gången och när man överför information från den gamla till den ny telefonen med Smart Switch (som väl är den metod som oftast används mellan Samsungtelefoner vad jag förstår). En sammanfattning av mina funderingar blir alltså ungefär så här:

    1. Är det att rekommendera att föra över appar från den gamla till den nya telefonen via Samsung Smart Switch eller är det bättre att installera dem manuellt på nytt direkt från Google Play?
    2. Är det fördelaktigt att göra en fabriksåterställning i samband med att man sätter igång och konfigurerar den nya telefonen, för att rensa bort eventuellt skräp som kanske kan störa trots att telefonen är helt ny. Och i vilket skede bör den göras i så fall, efter att man gjort alla uppdateringar av Android eller innan dess? Och bör man i så fall ta bort Google-kontot från telefonen innan återställning, för jag antar att man uppmanas att logga in på sitt konto (eller skapa ett nytt om man inte redan hade ett konto) redan under konfigureringen som man gör vid första uppstart.
    3. Nått annat som kan vara bra att tänka på i samband med uppstart, konfigurering och överföring av information och som kanske inte inses trivialt med sunt förnuft?
     
    Kristy gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    1. Jag hade inte brytt mig om apparna. För bara över samtalshistorik, SMS och det vanliga. Du får ändå inte med appdatan i de flesta fallen, utan sådant synkas oftast för respektive app mot molnet (tex whatsapp osv).

    2. Nej, du behöver inte göra någon fabriksåterställning när telefonen är ny. Ett undantag vore möjligtvis om telefonen kommer med låt säga Android 12 och du får en Android 13-uppdatering när du drar igång den, då kan man lika gärna göra en återställning efter man installerat 13 innan man börjar konfigurera telefonen, men annars hade jag inte besvärat mig.

    3. Se bara till att du får över allt du behöver innan du nollställer din gamla telefon.
     
    Kristy gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Personligen brukar jag när jag köpt en ny telefon bara gå igenom startup guiden och inte logga in på något Google konto eller så. Sen uppdaterar jag telefonen tills alla uppdateringar är installerade. Efter det nollställer jag telefonen och efter det går jag igenom startup guiden med dom inställningar jag vill ha och loggar in på mitt Google konto. Lika bra att köra in alla uppdateringar och nollställa den när man ändå inte har något på telefonen och för att minska riskerna för att få något problem :)
     
    Xygen, 1newbie, edvinnn och 2 andra gillar detta.
  4. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ok, så lite olika skolor alltså i de två svaren. Men det är förstås inte någon stor uppoffring att fabriksåterställa en telefon som man ändå inte hunnit göra nått med. Så även om det kanske inte behövdes i just ens eget fall kan det förstås vara ett extra lager av säkerhet mot onödiga problem. Låter ju bra att man kan hoppa över inloggning till Google-kontot när man tar sig igenom startup-guiden. Tänkte att det kanske inte går utan att ta till speciella knep, precis som att Windows till varje pris vill att man ska logga in på eller skapa ett Microsoft-konto när man kör startup guiden efter en ominstallation.
     
  5. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är det förresten någon som vet vad Googles egen säkerhetskopiering gör, vad den klarar av och hur man använder den skapade säkerhetskopian? Det finns ju en sådan funktion (kallas logiskt nog för "Säkerhetskopia") under Google-inställningar. Klarar den av att återställa allting, såsom SMS, foton, samtalshistorik etc? Och hur återställer man i så fall från denna kopia? Görs det automatiskt när man byter telefon och loggar in på samma konto på den nya telefonen eller måste man manuellt tvinga den att återställa från den skapade kopian? Och hur synkar det i så fall ihop med användning av t.ex. Samsung Smart Switch? Tänker ifall både Google och Samsung Smart Switch försöker återställa samma data på nått sätt.
     
    Kristy gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, den återställer det flesta saker. Jag har använt den flera gånger. Du kan själv se vad den säkerhetskopierar i inställningarna för telefonen -> Google -> säkerhetskopiering
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  7. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Mest optimala igångsättningen är att installera allt från grunden och inte överföra något från annan telefon, samtidigt blir detta rätt drygt om man har mycket och/eller vill ha över viss historik.

    Annars skulle jag säga att @jnsson@jnsson har en väldigt bra procedur med att uppdatera telefonen först (utan inloggningar) och sedan återställa och köra om med inloggningar.
    Personligen tycker jag inte heller att återställa saker från molnet via google och Samsung kontot är något som påverkar negativt.
    Återställning av appar där man gör backup i appen kan vara lite olika, men får man problem med en app brukar det oftast räcka med att nollställa appen och sedan strunta i backupen och lägga in informationen manuellt.
     
    dannejanne, Kristy, jnsson och 2 andra gillar detta.
  8. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Det här med att fabriksåterställa telefonen efter större uppdateringar, gör det verkligen någon meningsfull skillnad nuförtiden? Jag har själv aldrig upplevt någon förbättring efter en återställning av Android, däremot av Windows, men då har det varit efter åratal av användning.
    Android borde väl vara så moget nu att det kan hantera lite förändringar i systemet utan problem?
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om man fått problem efter en större uppdatering, så som en ny Android version, kan det absolut lösas med en återställning. Däremot behöver man ju inte göra en återställning efter en ny Android version om man inte upplever något problem. Har läst här på forumet att någon som haft problem att det löst sig efter en återställning
     
    Kristy gillar detta.
  10. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Det är ju kanon när det kan lösa problem som uppstått i vissa fall, det jag ställer mig lite skeptisk och frågande till är att regelmässigt återställa telefonen efter varje versionsuppdatering, speciellt om telefonen är helt ny, som tråden ju handlar om. Men jag är ödmjukt inställd till att jag kan ha helt fel. :)
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varför inte göra det när man ändå inte har något på telefonen? Lika bra att göra det då och minska risken för problem :)
     
    jogge, Kristy och Holabanarne gillar detta.
  12. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    448
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Jodå, det kan man ju absolut göra om man vill, men det skulle vara intressant att veta om, och i så fall varför, det verkligen gör någon skillnad (i de fall där inget uppenbart gått fel med uppdateringen). Jag får googla lite mer i ämnet och försöka tillfredsställa min vetgirighet ;)
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag kör alltid precis samma taktik som @jnsson@jnsson

    När jag köper en ny telefon så kör jag alla uppdateringar på rad sen avslutar med en återställning innan jag konfigurerar allt. Känns bäst så. Även om man inte märker av något knas så vet man aldrig om något litet blitt fel nånstans. Förmodligen blir det fel väldigt sällan men det är ett snabbt sätt att slippa fundera över saken ens. Känns bäst för ens egen sinnesro att göra så helt enkelt. Sen om det är onödigt, fine... några minuter av mitt liv gick till spillo bara :)
     
    bernard, Kristy, Holabanarne och 1 annan gillar detta.
  14. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Bara lite detaljer kring denna procedur och speciellt gällande kommentaren "utan inloggningar". Loggar ni inte in på WiFi för att göra uppdateringarna OTA innan återställning (alternativt kan man ju använda mobilnätet förstås) eller hämtar ni och installerar uppdateringarna via något program på PC eller liknande? Spelar det någon roll om simkortet sitter kvar i den gamla telefonen tills man gjort klart uppdateringarna och återställningen (om man nu inte vill uppdatera OTA via mobilnätet förstås)?
     
    Kristy gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Med utan inloggningar av ser man säkert att inte logga in på något konto typ Google Samsung eller annat. Att koppla upp sig på wifi tror jag inte man tänker som en "inloggning"
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Självklart kopplar jag upp mig på Wi-Fi. Inloggningar för mig är konton, så som Google, Whatsapp, Slack mm. Om det är en Samsung telefon rekommenderar jag att sätta in ett svenskt SIM-kort, behöver dock inte vara ditt huvudSIM, innan du startar telefonen/går igenom guiden för att få csc-kod NEE, annars spelar det ingen roll.
     
    cjb och Kristy gillar detta.
  17. andreas72

    andreas72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag följde proceduren med fabriksåterställning så får vi hoppas att det gjorde någon nytta, annars var det ju inte så många extra minuter av livet som gick förlorade. :). Verkar som att det jag ville överföra via Smart Switch hamnade på rätt plats också. Gällande den eventuella nyttan med att göra en fabriksåterställning efter första uppstart och uppdatering så varar den väl hursomhelst inte längre än tills nästa större uppdatering kommer. Man skulle väl i princip behöva göra en återställning varje gång det kommer en större uppdatering om man vill vara säker på att behålla systemet i ett optimalt skick, vilket känns lite ohållbart.
     
    milky81 och bernard gillar detta.
  18. trjberg

    trjberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Vad menar du med att "nollställa"?
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 843
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Återställa till fabriksinställningar
     
    Kristy gillar detta.
  20. trjberg

    trjberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2014
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Ok.