För er som inte orkade att följa länken tidigare eller orkade Googla själv så kommer här en kort och förenklad förklaring av Fast Dormancy (FD).
Det hela handlar om att spara resurser på både operatörens och telefonens sida. På telefonsidan finns ävan möjlighet till att spara batteri.
Moderna telefoner idag nyttjar som bekant datatrafik över telefoninätet. För detta finns det olika lägen som telefonen kan befinna sig. Dessa olika lägen (states) ger telefonen olika möjligheter och hastigheter för kommunikation.
Idealt hade varit att telefonen kopplade upp sig hämta/sände data och sen var klar. Men så ser ju inte det genomsnittliga användandet ut. Utan oftast skall den kanske hämta en webbsida, vänta några sekunder eller minuter för att hämta nästa. När man är klar med webbsidan så synkar mailen osv...
Problemet med denna högst dynamiska användning är hur man skall hålla sig uppkopplad.
Skall man hålla telefonen uppkopplad med max-fart hela tiden och därmed få en bra respons och hög hastighet men usel batteritid. Dessutom så skulle det lägga beslag på resurser på operatörssidan som annars kunde ha frigjorts. Det finns oftast en begränsad mängd höghastighetskanaler i näten.
Skall man istället koppla ner så fort som möjligt och därmed offra respons och hastighet mot längre batteritid samt frigöra resurser på operatörssidan. Detta är batteriekenomiskt och resursmässigt den bästa lösningen men det tar minst 2-3sekunder att komma ur det här läget och det upplevs idag som långsamt och besvärande.
...eller skall man skapa nåt mellanting där man kopplar ner till en lägre hastighet och därmed sparar lite batteri men ändå håller anslutningen öppen. Detta sparar i viss mån även resurser för operatören. Detta ger batteri och resursmässigt nåt mellanting av de båda tidigare alternativen. Ungefär som mellanmjölk...varken eller...en kompromiss alltså.
Sista alternativet är Fast Dormancy som gör det möjligt att hoppa ifrån full fart och prestanda till nedkopplad (idle) under väldigt kort tid. Dessutom kan man komma tillbaka till full fart snabbare.
Detta låter ju kanon!
...problemet är att inte alla operatörer stöder detta och en del som stöder det har en sån dålig implementation så att man riskerar att hamna i ett läge där telefonen hoppar mellan olika lägen (states) som besatt (oscillerar alltså) och det är apskit för batteritiden. Det kostar nämligen rätt mycket att växla lägen.
Jag t.ex. får bättre prestanda på min telefon när jag har Wifi konstant påslagen även ifall jag inte gör nåt. Detta beror på att min GSM/UMTS anslutningen är halvdålig hemma så jag pendlar hela tiden mellan Edge och 3G. Detta äter batteri. Så när jag har Wifi på så behöver ju inte telefonen nyttja datatrafiken över modemet överhuvudtaget och därmed behöver den inte heller pendla mellan olika lägen.
Detta är min uppfattning av hur det funkar (mycket förenklat) och jag tror att det i stora hela är korrekt. Om inte, korrigera mig gärna.
Last edited: 2 september 2011
knutars, Leechu och ufolk gillar detta.