Tips: Optimera din batteritid

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Seade, 1 sept 2011.

1. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Jag fick svar från Tre angående Fast Dormancy, så jag ändrade OP.

2. Blashkyrk

Blashkyrk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+
    För er som inte orkade att följa länken tidigare eller orkade Googla själv så kommer här en kort och förenklad förklaring av Fast Dormancy (FD).

Det hela handlar om att spara resurser på både operatörens och telefonens sida. På telefonsidan finns ävan möjlighet till att spara batteri.

Moderna telefoner idag nyttjar som bekant datatrafik över telefoninätet. För detta finns det olika lägen som telefonen kan befinna sig. Dessa olika lägen (states) ger telefonen olika möjligheter och hastigheter för kommunikation.

Idealt hade varit att telefonen kopplade upp sig hämta/sände data och sen var klar. Men så ser ju inte det genomsnittliga användandet ut. Utan oftast skall den kanske hämta en webbsida, vänta några sekunder eller minuter för att hämta nästa. När man är klar med webbsidan så synkar mailen osv...

Problemet med denna högst dynamiska användning är hur man skall hålla sig uppkopplad.

Skall man hålla telefonen uppkopplad med max-fart hela tiden och därmed få en bra respons och hög hastighet men usel batteritid. Dessutom så skulle det lägga beslag på resurser på operatörssidan som annars kunde ha frigjorts. Det finns oftast en begränsad mängd höghastighetskanaler i näten.

Skall man istället koppla ner så fort som möjligt och därmed offra respons och hastighet mot längre batteritid samt frigöra resurser på operatörssidan. Detta är batteriekenomiskt och resursmässigt den bästa lösningen men det tar minst 2-3sekunder att komma ur det här läget och det upplevs idag som långsamt och besvärande.

...eller skall man skapa nåt mellanting där man kopplar ner till en lägre hastighet och därmed sparar lite batteri men ändå håller anslutningen öppen. Detta sparar i viss mån även resurser för operatören. Detta ger batteri och resursmässigt nåt mellanting av de båda tidigare alternativen. Ungefär som mellanmjölk...varken eller...en kompromiss alltså.

Sista alternativet är Fast Dormancy som gör det möjligt att hoppa ifrån full fart och prestanda till nedkopplad (idle) under väldigt kort tid. Dessutom kan man komma tillbaka till full fart snabbare.

Detta låter ju kanon!
    ...problemet är att inte alla operatörer stöder detta och en del som stöder det har en sån dålig implementation så att man riskerar att hamna i ett läge där telefonen hoppar mellan olika lägen (states) som besatt (oscillerar alltså) och det är apskit för batteritiden. Det kostar nämligen rätt mycket att växla lägen.

Jag t.ex. får bättre prestanda på min telefon när jag har Wifi konstant påslagen även ifall jag inte gör nåt. Detta beror på att min GSM/UMTS anslutningen är halvdålig hemma så jag pendlar hela tiden mellan Edge och 3G. Detta äter batteri. Så när jag har Wifi på så behöver ju inte telefonen nyttja datatrafiken över modemet överhuvudtaget och därmed behöver den inte heller pendla mellan olika lägen.

Detta är min uppfattning av hur det funkar (mycket förenklat) och jag tror att det i stora hela är korrekt. Om inte, korrigera mig gärna.

Last edited: 2 sept 2011
    knutars, Leechu och ufolk gillar detta.
  3. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Hm det där har jag inte på min telefon :P

4. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Då har du nog en gammal kärna. Minns att en release var sådan.

GT-I9100, Cognition S2 1.51, Black Android Theme

5. evol

evol Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Du får mer än gärna göra en miniguide för undervoltning och underclockning! Betalar mer än gärna ett par tior för en välgjord och välbehövd app jag med!

lejonel gillar detta.
  6. poa

poa Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hade de det eller ska man stänga av det?

7. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Om du läser första posten så ser du att det ska vara av för alla utom telenor.

ufolk och poa gillar detta.
  8. hausmanis

hausmanis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

skit bra tråd, drog bort fast dormancy på min tre lur och la in black android temat, sjukt najs

tack för alla tipps! nu ska jag bara hitta det ultimata modemet för mig me...suck

9. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Men då gäller det du även stänger av 3G också, och inte bara WiFi. Att bara stänga av WiFi drar mer batteri än att låta den vara på. 3G suger mycket ström eftersom telefonen hela tiden pingar alla master.

Mer info finns här: Android 101: Save battery by keeping Wifi alive | Android Central

Android är inte som iOS eller Mac menar du nog. Det är ju byggt på Linux som är PC-OS ;)

10. yabosid

yabosid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    231
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Green Power hindrade min lur att gå till deep sleep.

11. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    534
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Jag har tre tips:
    1. Ställ in skärmstyrkan till en låg nivå.
    2. Stäng av Wlan, bluetooth och 3G när du inte använder det.
    3. Använd en taskkiller och stoppa alla appar utom system program.
    Så det var alla tipsen.

Sent from my awesome X8 using Tapatalk

12. Blashkyrk

Blashkyrk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S22+
    ...eller så menade han det.

Eftersom Mac sen en tid tillbaka körs på samma hårdvara som "PC" så kan man nog inte påstå att Linux är ett PC-OS. Dessutom snurrar Linux på en stor uppsjö av olika hårdvaruplattformar som inte har ett dugg med varken PC eller Mac. Skall man va ännu petigare så är nog Mac OS X mer besläktat med Unix (och därmed i viss mån Linux) än vad Windows är, som traditionellt anses vara det största OS'et på PC.

13. scanie

scanie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Task killers är inte bra. Googla så hittar du info.
    Ja fast nu gick du djupare i saken än vad jag mina tankar bottnade i från början. Det jag reagerade på var att han verkade likställa iOS med ett PC-OS när det gäller anpassningsmöjligeter. Där ligger ju Mac långt efter om man jämför vad man kan göra i OS till PC och OS till Mac.

Förstår?

14. hausmanis

hausmanis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

samma sak för mig med green power, inget deepsleep = sug för batteriet

Kör med en APN toggle switch nu istället så såfort jag lägger telefonen i fickan klickar jag den så drar inte 3g i onödan

15. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Låter väldigt skumt! Deep sleep funkar fint för mig! Testa starta om mobilen efter installation. Annars är det fel på er mjukvara.

Och, ja, jag menade PC, då främst windows.

16. serch826

serch826 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tycker det är skitsnack

Batteriet kommer att laddas ur beroende på hur mycket man använder telefonen, alla dessa tricks gör ingen märk värd skillnaden, det bästa är att alltid ha med sig billaddare i bilen och på jobbet i fallet man behöver ladda om, det är min erfarenhet i alla fall. :cool:

17. tirim4

tirim4 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Eftersom det är så många saker som spelar in så gör ofta en åtgärd inte akillnad. Det man i alla fall kan försöka eftersträva är att se till så telefonen går in i deep sleep som den ska för då drar den faktiskt i princip ingenting i idle. Sen så kan man som jag gjort installera custom roms och kernels samt underklocka och trixa med voltage och sånnt men det är nog mer än vad en medelanvändare vill hålla på med.

Last edited: 5 sept 2011
  18. serch826

serch826 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Precis, så tycker jag också, man kan inte hålla på med detta hela tiden.

19. Slipurson

Slipurson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    ROM:
    Stock
    Info:
    Gear 2
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Note 8.0 LTE
    ROM:
    CivZ SphereKat
    Info:
    Jobbtelefon...
    Som hyfsat ny i androidvärlden (iaf när det gäller mobiltelefon, har ett par surfplattor med Android) så läste jag igenom tipsen och följde dom flesta, och från att i princip tömma ett batteri på 12-14timmar på min SGS2'a till att efter 16 timmar (varav iofs 6 va när jag sov) fortfarande ha 74% kvar, efter lite spelande, smsande och några samtal på jobbet.

Hade en del wakelocks i form av taskkillers och liknande, som man tror ska hjälpa en spara batteri :)

Sen har jag rootat telefonen men kör fortfarande senaste stock ROMen men har avinstallerat nästan alla Samsunggrejjer som social hub, yahoo stocks osv osv.

Nu när jag ser att jag kan spara rätt mycket batteri så ska jag nog titta på att köra olika profiler osv, sen ska man väl installera lite apps så det blir en smartphone och inte bara en kraftfull telefon som man kollar batteriet på hela dagen :)

20. seca

seca Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Riktigt najs!
    En fråga bara ja e ganska färsk på hur denna lur funkar. Tänkte installera färgtemat som du rekommendera men på sidan där så är de en sak jag inte fattar me instruktionerna "4. Reboot your phone into recovery (Hold the power button and select "Recovery")
    hur gör man de? när ja håller in powerknappen så dyker de upp "tyst läge", "datanätverksläge", "flygläge" och "stäng av"... hjälp :(

Och hur avinstallerar man grejjer som social hub?
    gärna ett svar som "tryck det" och "tryck sen där" :D