Optimus 2X Gingerbread 2.3.4 *beta* v20e

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av SheapChit, 20 sept 2011.

  1. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    För er som inte har provat ännu kan jag definitivt rekommendera denna:
    [ROM] 20110919- lg o2x gb stock mod by topogigi v1.5 - Neoblaze for V20e - xda-developers
    Baseband passade denna release: Multiupload.com - upload your files to multiple file hosting sites!

    Baserat på LG Beta V20E Gingerbread 2.3.4

    Kör den nu och den fungerar snabbt och bra.
    Finns passande modifikationer som fungerar och den innehåller även VoodoSound samt OV/UC kernel.

    Fungerar utmärkt tillsammans med:
    [MOD] Stock camera mod for LG GB V20e - No shutter sounds & improved Pic/Vid quality - xda-developers
    [THEME]Gingerbread theme - xda-developers (V1.4 för V20E fungerar bra).

    Glöm inte att lägga in nya market bara:
    http://forum.xda-developers.com/atta...6&d=1316503401

    Snabb "Hur-gör-jag":
    Fas 0: Förberedelser.
    Förutom att tanka ner vissa av de viktiga filerna ovan gäller sedvandligen:
    0.1 - RTFM (Read The F***ing Manual) - inte jag som skapat alla installationer eller hur rootande, Clockwork flashande, backuper, återställningar och annat görs. Det finns massvis med instruktioner (Se sticky inläggen i detta forum, Android Forums & Windows Phone Discussion @ xda-developers eller 2x.modaco.com) för alla väsentliga steg som jag inte orkar beskriva för ev. nybörjare.

    0.2 - Se till att förbereda, och när du förstått vad som ska göras:
    -- ROOTA OCH INSTALLERA ClockWork Mod (CWM) är krav innan du fortsätter !! --
    (Om du redan har gjort detta och leker med olika ROM så är det bara att fortsätta vidare till nästa fas)

    Fas 1: Spara all din viktiga information!!!
    1.1 Skaffa Titanium Backup om du inte har det, finns i Android Market. Skapa en fullständig backup inkl. data. (Det som kallas "BK Alla appar + sys data" under batch.
    1.2 Installera ClockWork Mod om du ännu inte hunnit detta (Finns i Market).Kör en fullständig Nandroid (CWM backup) av ditt tidigare system så då kan återgå ifall det går käpprätt åt skogen.
    1.3 Rekommenderar även att köra någon extern syncning (antingen via LGs egen) eller det så utmärkta men ofta förbisedda MyPhoneExplorer där man ka ta en backup av sina kontakter/SMS m.m. och ha på sin dator, varav man kan återställa viktiga saker i nödfall.
    1.4 Finns även exportmöjligheter av SMS och Kontakter till olika format (.xml, .csv, .vcf filer) beroende på vad du använder för SMS och Kontaktmjukvara nu. Bra att gå in och göra dessa exporter/backuper nu innan det är alldeles för sent.

    Du kommer behöva göra det här om du vill ha tillbaka dina SMS, dina Kontakter, dina spelsaves o.s.v... Detta är A och O i förberedelserna, se till att ha sparade filer/backuper du kan återställa.

    Fas 2: Förbered din LG O2x - Baseband + EXT3 återställning = WIPE
    D.v.s om du inte har gjort Backup enligt ovan innan du gör dessa steg kan du glömma att få tillbaka de i din nyladdade telefon.

    2.1 Ladda ner själva ROM-filen ovan, samt BackToExt3 och spara på ditt sd-kort http://loadbalancing.modaco.com/download.php?url=paul/2x/r1-backtoext3-2x-unsigned.zip

    2.2 Se till att ha laddat ner filen "LGP990AT-00-V20c-EUR-XX-AUG-02-2011+0_CP.fls" till din dator, länk i början, och att du har NVFlash (Nedladdning samt instruktioner finns här:12 Aug: SmartFlash stock baseband release: 1035.21_20110725 - Android @ MoDaCo eller här https://swedroid.se/forum/37742-guide-aterstallningstraden-nvflash-ext3-18-5-11-a.html)
    När du kör detta kommer personlig data att raderas och telefonen blir "fabriksåterställd".
    2.2 Starta om telefonen och ta dig in i/starta CWM (ClockWorkMod för dig som ännu inte lärt dig förkortningen). Kör "Install .zip from sdcard" med BackToExt3.zip filen.
    2.3 I CWM, kör en fullständig Wipe (factory reset, ta bort dalvik och all andra cache minnen) fullständigt en gång efter detta.

    Så nu är din telefon "förberedd" nog för att köra själva installationen, bör dessutom minimera risken för att du drar igång allt till "bootloop" (startanimation, omstart o.s.v).

    Fas 3. Installera GB 2.3.4 V20E
    3.1 Ja, du har väl laddat ner ROMen och lagt den på SD kortet?
    Inte mycket annat att göra då än att köra "Install .zip from sdcard" i CWM
    då och välja Topogigi V1.5 zip filen och att köra den. Den innehåller
    matchande RIL till Baseband så du behöver inte oroa dig för det.

    3.2 När den är klar, starta din telefon. Kör guiderna lite snabbt så du får igång din Wifi och in med ditt Google konto. Därefter är det bara att via Market installera det du behöver för att återställa din data (exempelvis Titanium Backup root eller MyPhoneExplorer). Tips är också att ta ner nya Market 3.1.3 (se länk ovan) och köra CWM för att få in den, då det verkar vara lite sisådär med att få den gamla Market appen uppgraderad.

    Sen är det bara att lägga in ytterligare moddar (Camera, Gingerbread Theme, överklockning/undervoltning o.s.v) via CWM eller manuella metoder som passar.

    FAQ:
    #1: Nej, vet inte mycket om spelsom fungerar/inte fungerar då jag inte själv spelar så mycket. Buggar som finns får ni leta i Topogigis egen tråd på XDA forumet. (En app jag vet inte fungerar ännu i GB 2.3.4 är Photo Unlocker, tror jag beror på den appen och inte LGs Gingerbread).
    #2: Såvitt jag förstått är ju detta LGs egen beta release, och de som använder sig av det, påstår att A2DP fungerar för Bluetooth (jag kan inte verifiera då jag inte använder det själv).
    #3: Ja, har VoodooSound och OC/UV i Neoblaze kernel. Du måste ha rätt appar bara (VoodooControl, SETCPU, Antutu CPU Master eller Pimp my CPU)
    #4: Ja, är EXT4 baserat. Vid "bootloops" rekommenderar jag att göra om Fas 2 och Fas 3 stegen en gång till för att få ren start. Bootloops som uppstår om du återställt data via Titanium Backup kan vara en bidragande orsak till varför det uppstår senare. Var försiktig med vilken "data" du återställer, allt behövs inte.
    #5: Batteritid upplever jag inte vara magnituder mycket bättre, men allt sånt beror faktiskt på vad du har för appar och hur du nyttjar din telefon (mycket WiFi/GPS, spel, surfning, video och buggiga appar drar ström....)
    #6: "Prova själv" är mitt bästa svar om du undrar om något jag inte själv testat eller bryr mig att göra med telefonen. (Förutom RTFM som jag redan beskrivit ovan)
    #7: Rätt förberedd (ordentliga backuper/exporter av "Sånt-jag-bara-måste-behålla-data") gör att det blir mindre magsår och huvudvärk ifall återställning blir ett behov.
    #8: Se mer i Topogigis tråd på XDA forumet.
    #9: Se Sticky trådarna med FAQ här på Swedroid forumen, de är utmärkta ifall du behöver "börja om från början".

    Jag kan bara säga att jag är nöjdare än på länge med denna ROM. Kört MoDaCo FR1x och GR1/GR2 releaserna, men tycker nog att Topogigis är lite rappare och stabilare just nu. LGs "originalrom" i övrig är ju inget att hänga i julgranen. Framförallt tar inte V20E och Topogigis release med Neoblaze kernel 10 minuter att starta upp telefonen med, vilket är trevligt.
     
    Last edited: 20 sept 2011
    Daniel.er, exezive, inza och 1 annan gillar detta.
  2. nobad

    nobad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Op5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Op5
    Bra guide, men varför köra EXT3 återställning om den nu är EXT4 baserat?

    Edit, efter att ha läst tråden så kan det bli bootloops även fast man har EXT4 innan, men verkar fungera om man kör backtoEXT3...:)
     
    Last edited: 20 sept 2011
  3. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Precis som du själv svarat, kan uppstå problem om man kommer från andra ext4 baserade rom. Bra att köra återställningen också om man har kört en custom ext3 kernel.

    Bootloops är det i särklass vanligaste problemet för många som ROMar sina telefoner. Kombinationen Baseband wipe + BackToExt3 + CWM wipe innan man drar in en ny release är ett bra sätt att undvika problemet.


    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  4. zappa86

    zappa86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag vill men har aldrig gjort nåt sådant här! Vågar jag?
    När man köpte mobilhelvetet så trodde man ju lite naivt att man skulle få 2.3.x av LG..

    FYFAAAAN FÖR LG! :(
     
  5. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Har kört denna sen igår men tackar som fan för tipset om GB temat. Sjukt nice med toggles också! Hatar LGs stock tema.
     
  6. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Det är inte så svårt att lägga in en ROM om du bara följer guiden till punkt och prickar. Väldigt svårt att bricka telefonen då du kan rädda den med nvflash från nästan vad som helst. Min telefon reagerade inte på något överhuvudtaget en gång men nvflash fixade det.

    Gör en backup och se till att din version av CWM inte brickar telefonen om du försöker återställa luren med din backup (finns buggade versioner som jag råkade ut för (3.2.8 tror jag) vet inte riktigt hur det ligger till med de nyare versionerna).
     
  7. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja, det är givetvis inte bra av LG (Nvidia också medskyldiga) att inte komma ut med en bra GB release i god tid.

    Android är dock en relativt öppen plattform, varav olåsta (rootade) och modifierade ROMar egentligen borde vara normen. Det riktigt dåliga är att alla telefontillverkare, som motprestation för att nyttja Androidlicensen, borde tillse att alla sina telefoner har stock/AOSP stödda moduler/drivrutiner så vi slipper vänta på tillverkarens ROMar över huvud taget... (därför bl.a. inte CM7 blir riktigt produktionsklar. 1 RC release och 140+ nightlies senare = fortfarande inte en stabil release)

    Enda alternativet för att i slutändan få den telefon man faktiskt köpte är tyvärr att "ta klivet", roota, ROMa, nytt baseband+RIL och sedan fixa sitt eget personliga tema för användarvänlighet....

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  8. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag använder Rom Manager ClockWorkMod 5.0.2.0, tanka ner via Märket.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  9. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jo, jag med men ingen aning om den brickar för jag har aldrig återställt bara flashat romar.
     
  10. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Därav bra att ta andra backuper (Titanium, exporterna, MyPhoneExplorer). Har gjort restore (MoDaCo GR2), gick bra. Bricka p.g.a restore verkar ofta bero på att det jag beskriver med Baseband Wipe + BackToExt3 + CWM wipe hoppas över unna själva återställningen.

    Korrupta ext3/4 filsysystem fulla med read only data är garanterat sätt att bricka sin telefon.

    PS Nvflash restore är i princip samma sak som Baseband flash/wipe. DS

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  11. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Haha, titanium är ju ett måste om man ska flasha ROMar. Blir alldeles för jobbigt utan det :)
     
  12. torbjorne

    torbjorne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hur tycker ni samtalsljudkvaliten är med denna rom?
    CM7 gick ju helt bort pga den.
     
  13. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Samtalskvaliten med 0725 Gingerbread Baseband + RIL upplever jag som "skaplig". Har aldrig varit riktigt 100% nöjd med O2X ändå. Kör inte så mycket samtal via headset/BT så jag har någon referens. Har inte fått anmärkningar om att det är burkigt eller så i alla fall.

    Jag jämför med Sony Ericsson/Nokia. Precis som deras kamera-lösningar är överlägsna allt annat på marknaden brukar de också använda mycket bättre HW/SW implementeringar av elektronik/komponenter/avkodare/algoritmer för just samtalskvalitet.

    LG verkar ju satsa ganska mycket på "mellanklass" eller "budget" när det gäller kamera/högtalare/mic/sensorer. Bara Tegra2:an är "lyx" i O2X....
    Resten är ju hela tiden SW/codec trimmande av Baseband/RIL för att kompensera eller hitta nån slags bra medelnivå.
     
  14. xfs

    xfs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Varför vill man byta ifrån CM till denna? Finns här nått i denna (förutom BT-streaming) som gör de värt att byta?
     
  15. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Detta är till för de som är missnöjda med
    - LGs nuvarande Froyo releaser
    - att vänta på LG färdig Gingerbread (2.3.x)
    - att CM/MIUI/MoDaCo/Cronos inte fungerar tillfredställande
    - inte vill betala för MoDaCo GR men vill ha en stock-LG 02X GB
    (ej AOSP/ihopkompilerad mod=CM/MIUI/Cronos)
    - avsaknad av fungerande BlueTooth stack (ex. CM)

    Svaret till dig således xfs är:
    Det vill "man" ju inte om man är nöjd med CM.
     
  16. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Radion i CM7 suger. Har tappat kontakten helt ibland dvs ingen mottagning fast jag är mitt i Lund.
     
  17. Ceril

    Ceril Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har bytt till denna (v 1.6) efter att ha kört MoDaCo sedan i Juni samt testat CM7 (för ostabil för min smak). Alla mina tidigare bekymmer är som bortblåsta. Hastigheten på allt är bra mycket högre. Bättre samtalskvalitet och mindre buggar med byte mellan trådlöst och 3g. Inga andra skumma buggar har dykt upp för mig så här långt i alla fall, så grymt nöjd! :D

    Har flashat roms innan men känner mig fortfarande inte helt 100 på att göra det utan guide så tackar så mycket för den välskrivna instruktionen.
     
  18. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ojoj, ny update, får kollas :D
     
  19. Pinguu

    Pinguu Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Drog in 1.6 som min första custom rom, första intrycket är riktigt nice :)
     
  20. Daniel.er

    Daniel.er Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    1.7 ute. :) Ska testa att flasha denna senare idag.

    "1.7 All the features already in of 1.6 release plus: +20 Mb of ram gained by removing omadmaclient.apk (the LG ota updater) and patching Services.apk - Overclock daemon! Please uninstall SETCPU, PimpMyCpu, CPU Master before flashing the rom, as they are not compatible with the daemon - AD-HOC wifi support: you can now connect to this type of wireless networks - New APNS from latest CM7 Updated Google apps (new Maps, new Market) - Patched services.jar included for instant GPS fix - Appwidgetpicker included - Two flavours: NOWIPE for those coming from 1.6 and WIPE for those coming from other roms. Read the thread to properly set overclocking in this rom. [ACTUAL]"