Optimus 2X Gingerbread 2.3.4 *beta* v20e

Diskussion i 'Optimus 2X - ROM-filer och utveckling' startad av SheapChit, 20 sept 2011.

  1. Daniel.er

    Daniel.er Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag behöver lite hjälp. :) Är less på froyo, så hjälp uppskattas oerhört!

    Lyckas inte flasha 1.7. Brickar bara telefonen.. Har återställt telefonen med nvflash två ggr nu (stort tack till superbra guide). Såhär gjorde jag under mina två försök:

    Försök 1:
    1. Flashade baseband "LGP990AT-00-V20c-EUR-XX-AUG-02-2011+0_CP.fls"
    2. Reboot, telefonen fabriksinställd. Installerade om CWM.
    3. Startade om telen till CWM - Körde "Install .zip from sdcard" - valde sedan BackToExt3.zip.
    4. Gjorde en factory reset-whipe. Resetade cache partition, reset'ade dalvik under advanced.
    5. Flashade Rom'en "LG_O2X_GB_STOCK_MOD_v17_EXT4_WIPE_Topogigi"
    6. (Det kanske var här det sket sig?) - Körde "Install .zip from sdcard" - valde sedan GB_Theme_V20e_1.4.
    7. Startade om telefonen. Hamnade i bootloop. :(

    Försök 2:
    1. Flashade baseband "LGP990AT-00-V20c-EUR-XX-AUG-02-2011+0_CP.fls"
    2. Reboot, telefonen fabriksinställd. Installerade om CWM.
    3. Gjorde en factory reset-whipe, enbart.
    4. Flashade Rom'en "LG_O2X_GB_STOCK_MOD_v17_EXT4_WIPE_Topogigi"
    5. Startade om telefonen. Hamnade i bootloop igen.

    Använder mig av Modaco's LG 2X Recovery boot / Flash

    Tack på förhand! :)

    Ps. Om ni upptäcker någon uppenbar idiotgrej: Jag är hemma och är sjuk just nu. Är lite halvgroggy, så jag skyller på det. :P

    Edit: Jag gissar själv på att jag ska skrota Modaco's LG 2X Recovery boot. Har laddat hem CWM separat nu, och har version 5.0.2.0

    Prövar nog att flasha igen lite senare.

    Edit: Funkade finemang med nya CWM.
     
    Last edited: 27 sept 2011
  2. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ja, jag rekommenderar senaste CWM (5.0.2.0) innan man börjar med nya ROM. Lättast är att installera, ställa in och välja rätt version via ROM Manager (just nu version 4.5.0.1) i Android Market.
    Försöker att undvika att använda moddade varianter så mycket som möjligt (finns en 5.0.2.3 på XDA och MoDaCos mod är rätt gammal...)

    Utöver det finns en bättre version för den som vill ha GB utseendet för just v17 av Topogigis rom.
    http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=734177&d=1317257092

    Se Topogigis tråd för mer information om tilläggsnedladdningar.
     
  3. Wimz3n

    Wimz3n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Varför har jag bara mellan 50-80MB ledigt hela tiden när jag hade 150-200 med stock V10d? Har försökt frigöra men utan resultat. Känns ibland som att det går väldigt slött(~4sek från pwrknapp till att bilden tänds. Får dock 3000+ på quadrant (stock endast 2400) suger batteri som hejsan men har inte kalibrerat än.
     
  4. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Vad har du som startar upp i början? Kolla med ASI (Android System Info) vad du kör egentligen. Det går att klara sig på 50-80 Mb, telefonen klarar sig rätt bra utan minneshanterar och motsvarande.
    Finns även några appar där du kan "blockera" uppstartsapplikationer från att ta för mycket via Market. Jag har också mellan 50-90 Mb ledigt, det fungerar ok för mig ändå.

    Kör nu med denna Ram Script optimering:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1111145

    Det verkar funka rätt bra, runt 122MB ledigt efter boot.

    Beror på ett flertal orsaker, men en sak jag vet är att SQL Lite patchar kan påverka uppstartstiden negativt. Kör du ext3 eller ext4 filsystem? Vilken kernel? Har du provat att göra wipe av Cache (eller Dalvik cache)?
     
    Last edited: 30 sept 2011
    Wimz3n gillar detta.
  5. Wimz3n

    Wimz3n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2011
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Hmm... Laddade fullt, lät batteriet laddas ut helt för att sedan ladda upp på nytt till 100%. Nu verkar batteriet hålla något bättre. Minnesproblemet verkar gått upp i rök då jag har mellan 160-180MB ledigt(!?). Nu kör jag helt utan minnesoptimerare.

    SheapChit: Ska kolla minnesoptimeringen när jag kommer hem. Verkar vara lite mer vad jag är ute efter. Sitter dock på jobbet och är lite bunden :-).
    Det slöa finns fortfarande med och ja, jag rensade all cache data och kör
    "LG_O2X_GB_STOCK_MOD_v17_EXT4_WIPE_Topogigi". Så jag förmodar att det är EXT4.
    Flashade dock inte basbandet utan lät det som var ligga kvar (funkar helt ok faktiskt)

    Kanske ska ta och poängtera att jag inte är på någon avancerad nivå vad gäller Android. Jag är helt grön här :-) Men jag vill lära mig.
     
  6. sjostrom1973

    sjostrom1973 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen roaming med telia

    Istallerade denna rom men jag kom inte ut på nätet med telia ,,, vad har jag gjort för fel ??
     
  7. Baarneystin

    Baarneystin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, tack så jättemycket för den utmärkta guiden, lyckades lägga in den nya ROMen utan problem, verkade det som. Men nu till det skumma.. :/
    Jag har, efter att ha använt mobilen med denna nya ROm i cirka en dag, råkat ut för
    mängder av frysningar och omstarter, något som jag aldrig drabbades av
    när jag använde mig av telefonen i dess originalutförande..

    Jag någon vänlig och kunnande människa ge mig några eventuella orsaker/lösningar?? :(

    tack på förhand
     
  8. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Gjorde du en full wipe innan du installerade romen?
     
  9. Baarneystin

    Baarneystin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja, det gjorde jag.. :/
    Problemen blev bara värre och värre och tillslut kunde
    jag knappt starta mobilen innan den dog/frös/startade om...
    slängde då in CM7 romen istället, och nu funkar den
    Stabilt och klockrent på alla sätt och vis :D
     
  10. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kan finnas några felaktiga "standardinställningar", exempelvis kan "Datatrafik vid roaming" vara avbockad samt lite annat under de Trådlösa inställningarna.
    Kan du manuellt hitta nätet därifrån?

    La du in nytt Baseband eller bara själva ROM:en?
    Viktigt att lägga in Gingerbread anpassade Basebands (finns 2 eller 3 av dem, 0622, 0725 och möjligtvis en 0823 också) som matchar V20e/i releaserna av ROMarna.
     
  11. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Vet att V20e/i releaserna inte är så stabila med vissa appar från market.
    Återställde du ALL applikationsdata via Titanium backup?

    Tricket ibland för att få stabilitet är att se till att selektivt återställa sina kontakter, SMS/MMS, bilder/musik m.m. samt vissa spelsaves och nyckeldata.

    Kör man Titanium Backups fullständiga batch återställning av system+user data, även om man gör WIPE vid installation, så kommer det ofta orsaka problem. Det är ganska mycket man inte behöver eller som automatiskt genereras igen.

    Baarneystin, samma för dig också, vilket Baseband kör du på? FC och random reboots jättevanligt med de som kör Froyo Basebands + Gingerbread ROM.
     
  12. Hoggeman

    Hoggeman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kör man wifi får man vara observant vad man har sin router ställd på om man nu har N router. Standard Android klarar tydligen inte extended chanells. Ställde till problem för mig innan jag fick klart för mig detta och valde kanal själv (0 till 9).
     
  13. Baarneystin

    Baarneystin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör på baseband 735, det som rekommenderades i guiden.. och han
    inte börja återställa nåt alls med titanium... tiden telefonen var "vaken" var alldeles för kort :/
    CM7 fungerar som sagt utmärkt för mig atm, vad är de huvudsakliga fördelarna med denna ROM gentemot CM?
     
  14. xxbiker

    xxbiker Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    bästa romen, tok stabil å grymt snabb, flashade bara rakt in den å la in sp1.
    Kör tlf på 1.2 ghz å batteri tiden är bra.
     
  15. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    V20i releasen ute nu, V1.8....
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1254359

    Notering:
    Den som vill köra V1.8 måste göra följande:
    - installera V1.6 Fullwipe versionen.
    - därefter starta upp telefonen, köra konfigurationen en gång
    - starta om i CWM
    - sedan lägga in V1.8

    Beror på att det inte finns någon full wipe variant av V1.8, utan det är en nowipe uppgradering för de som kört V1.6 eller V1.7.
     
    Last edited: 5 okt 2011
  16. Oliviro

    Oliviro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Installerade detta men fick samma problem som en annan i tråden, dvs internettrafik fungerar ej. Har telia. Någon som vet hur man botar detta?

    Uppdaterade baseband och installerade senaste 1.9 romen.

    Edit: Konstigt, började fungera efter ett tag.
     
  17. trevz

    trevz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  18. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Någon som testat de olika kernels och kan göra en jämförelse?
     
  19. SheapChit

    SheapChit Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Topogigi verkar ha hittat "något" som kan påverka, en funktion mot leverantörernas nätverk som varierar. Det kallas "Fast Dormancy" och kan vara lite olika beroende på vem man har.
    xda-developers - View Single Post - [ROM] 20111007- lg o2x gb stock mod by topogigi v1.9 - Dear Mr. Fantasy

    Det är möjligt att inte Telia stödjer "Fast Dormancy" och egentligen bör exkluderas från att använda det i filen /etc/flex/flex.db.
    Har inte själv gjort det (Har Tele2, ännu inte något större krångel) så jag kan tyvärr inte ge någon detaljerad instruktion...
     
  20. LasseTM

    LasseTM Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Är det någon annan med 1.9 som har problemet att skärmen aldrig riktigt stängs av?
    Om jag får ett sms eller missar ett samtal så ska ju självklart skärmen lysa men den ska ju sedan slockna efter typ 15 sek, men då går min skärm bara ner till nästan lägsta skärmstyrka och är så ända tills jag trycker på powerknappen.
    Detta kan resultera i att mitt batteri dör på 3 timmar om jag bara missat i fickan att jag har fått ett sms på morgonen.

    Har jag missat en inställning i 2,3 eller är det bara något flumm med min telefon?