Optimus 2X -VS- Samsung Galaxy S2

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Notoriouz, 13 mar 2011.

1. Notoriouz

Notoriouz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Yes.. Vilken ska man köpa? Jag va helt inne på att köpa LG:n. Men nu är jag på andra spåret för Samsungs verkar ju vara bättre på många sett.

Vad har Optimus som är bättre förutom pris och hdmi utgång?

Mvh

2. linus007

linus007 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

mycket tidigare release, tegra2 å lagom skärmstorlek. Annars är dem ganska lika

EDIT: se inlägg nedan

Last edited: 13 mar 2011
  3. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Förutom att sgs 2 har 1gb ram och 2x har 512

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

4. Notoriouz

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jo tidigare release är ju bra.. Och skärmstorlek om man tycker SGS 2 har för stor skärm. 0.3 tum är ju inte mycket. Men LG:N skulle tydligen ha lite problem att spela upp full-hd filmer???

5. inact_0035

inact_0035 Guest

Bättre kamera, ram, större skärm, snyggare UI, snyggare design på mobilen och lite annat.

6. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

imo så är o2x snyggare än sgs2, och UI byter man väl ändå sen när man byter rom?

det lämnar bättre kamera, ram, större skärm

jag tycker 4.3" är lite stort, 4" som o2x har är perfekt tycker jag.

bättre ram och kamera håller jag väl med om, men jag tror inte ram spelar så stor roll, kommer nog inte använda all ram innan jag byter till nästa telefon

7. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag har ingenting emot en skärm på 4.3" om telefonen inte är för stor. Därför valde jag från början O2X för jag tog förgivet att den skalle vara något mindre än SGS2 eftersom skärmen är mycket mindre. Nu verkar det ju dock som de nästa är lika stora! SGS2 är bara 3mm bredare och den är väl dessutom tunnare?

Jag är nog fortfarande inte på O2X eftersom jag gillar designen bättre och hatar Samsungs mittenknapp men det är inte lika självklart längre :/

8. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

men det som är avgörande för mig är releasedatumet, jag vill bli av med min k700

9. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Jag har förvisso läst alla kommentareer ovan, men tänker ändå upprepa punkter ovan, samtidigt som jag lägger till egna..

Till och börja med så har SGS II också HDMI-utgång via micro-USB, så där har O2x ingen fördel.

Storlek
    SGS II är snäppet större än O2x sett till höjd och bredd, men inte mycket. Procentuellt sett är SGS II 1% längre och 4% bredare, men är samtidigt 20% tunnare och 16% lättare. Vilken som känns störst i handen eller fickan får man nog känna efter själv.

O2x lär som sagt bli billigare. Hur mycket är svårt att säga idag, men ser ut att skilja nästan 1000 kronor..

SGS II har däremot dubbla RAM-minnet (hur mycket det kommer påverka är ännu oklart), och även klart mycket mer lagringsutrymme (16GB / 32GB jämfört med O2x 8GB).

Processorena verkar ganska jämställda. Tidiga tester har gett Tegra2 fördel över Exynos, men på papperet ligger Exynos bättre till. Vi får se i slutgiltig produkt. Jag tror inte skillnaden kommer märkas av.

Kameran verkar bli bättre i SGS II, i synnerhet vid videoinspelning i 1080p där O2x har fått mycket kritik för dåliga detaljer och lite hackig inspelning.

Design är förstås en smaksak. Jag tycker O2x är skitsnygg, men har inte sett någon av telefonerna IRL. Att SGS II har en fysisk knapp tycker jag personligen är en fördel, eftersom den fungerar även med hanskar. (Knappen kan bland annat användas för att aktivera röstkommando.)

Kortfattat:

Fördel LG Optimus 2X:
    Billigare
    Lite mindre yta
    Tegra Zone (Kommer samma versioner av spelen funka på Exynos?)
    Tidigare releasedatum

Fördel Samsung Galaxy S II:
    Mycket tunnare
    Lättare
    Bättre skärmteknik (vissa tycker dock färgerna är för starka - smaksak)
    Större batteri
    Bättre kamera och videoinspelning (framförallt i 1080p)
    Mer RAM
    Mer lagringsutrymme
    Släpps med Gingerbread
    Fysisk menyknapp (smaksak. men jag tror det är en fördel)

(Disclaimer: Ni får ursäkta eventuella stavfel etc, då jag skriver från mobilen..)

Last edited: 14 mar 2011
  10. general_z

general_z Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Billigaste enl. Prisjakt.nu

Galaxy S2: 5300:-
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=838917

Optimus 2X: 4500:-
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=795644

Det är 100% medvetet av LG att lägga sig en bit under 5000 kr-spärren. Deras marknadsavdelning har troligen noterat att de allra flesta tycker att 5000+ kr för en mobiltelefon är lite i högsta laget. Däremot "4000" låter mycket, mycket rimligare.

Vill dock själv se Optimus 2x med Android 2.3 eller 2.4 så att man får se hur mycket snabbare telefonen blir när den kan nyttja båda kärnorna även i GUI:t.

11. Notoriouz

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu blev det helt omöjligt för mig att kunna köpa O2X!! Tack för många bra svar!

SGS2 lockar för mycket med skärmen, dubbla ram-minnet, bättre cpu. Och så priset tycker jag inte spelar så stor roll eftersom jag som dem flesta kommer ta ett abonnemang.

Mvh

12. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

mycket bra jämförelse Merlininsider, även om det fattas något så tog du med allt som var relevant :)

13. Droid85

Droid85 Guest

Ja men sen har det ju och göra med vem som tillverkar vad. Nvidia tillverkar kortet till O2X.
    Och till Samsung så är det väll deras egna hopkok till chip som används. Det kan vara bra eller dåligt, jag vet ej. Men enligt de testar mellan telefonerna än så länge visar ändå O2X boost av resultat i flesta lägen, och mycket kan nog vara till att nvidia har sån stor erfarenhet av grafik och prestanda från PC-världen. ;)

Sen att SGS2 blivit sjukt varm på baksidan när man använder den enligt flera som reviewade den på Mobile Congress eller CET, eller vart det nu var den presenterades, (kmr inte ihåg:P) är ju inte så särskillt roligt..

Men det är ju bara mina tankar. och ingen bevisad fakta... :neutral:

14. spliffen

spliffen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det kan ju vara så att jag fått det helt om bakfoten eftersom ingen har tagit upp det i tråden.
    Men är det inte så att sgs2 har samma gpu som sgs1 , medans o2x har en med betydligt mera kraft?
    Och skulle inte sony släppa på playstationspelen till tegra 2 inom framtid?

Några tankar bara ...

15. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 471

MINA ENHETER

SGS 2 har en quadcore gpu, lär vara rappare

16. lagge92

lagge92 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

inte för att det är det viktigaste men O2X's GPU har 8 kärnor.

Last edited: 14 mar 2011
    Droid85 gillar detta.
  17. Mogge44

Mogge44 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Samsung G II vore en given vinnare om det inte vore för:

1. 4.3" är liite förstort, har testat leva med en DHD en helg och det är i princip omöjligt använda den med en hand. Viktigt för mig som skriver mkt sms och Gtalk.

2. Det är så j-vla ful med sin fysiska knapp i mitten.

Med detta sagt kan det kanske bli en SGII trots allt, jag vill ju ha bra kamera :(.

18. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Du har inte funderat på en Arc då, framför allt med tanke på att du vill ha en bra kamera? :)

Last edited: 15 mar 2011
  19. D-Droid

D-Droid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Sgs2 har sin hdmi ut via micro usb. Innebär det då att den inte kan laddas när hdmi används? Det är galet isåfall.

Beställde O2X idag :)

20. Silvercliff

Silvercliff Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Nej, den adapter som åtminstone jag sett (som gör om Micro USB till HDMI) har micro USB-ingång för laddaren. Annars skulle väl hela grejen vara rätt poänglös... :D

Själv väljer jag dock hellre en regelrätt HDMI-utgång varje dag i veckan, även om den är HDMI Micro.