Ordentlig backup av SMS m.m.?

Discussion in 'Frågor och support' started by hackan, Aug 12, 2009.

1. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är så att jag inom kort (imorgon kanske) kommer lämna in min mobil på reparation, och då skulle det vara väldigt trevligt att kunna få tillbaka så många saker som möjligt efteråt.

Eftersom jag varken har eller kommer ordna Root innan/efter backup så misstänker jag att Nandroid inte är så användbart, så jag letar nu främst något sätt att ta backup på SMS och dessutom kunna lägga tillbaka alla meddelanden.

Preliminärt har jag fått beskedet att reparationen tar 5-10 dagar, och eftersom jag redan haft MyBackup installerat så vet jag inte om deras 30dagars-trial kommer räcka, och det skulle vara rätt trist att upptäcka att jag inte kan återställa på grund av att det gått någon dag över tiden.

Alltså, är det någon som har förslag på program som kan ta backup och dessutom återställa filer?

2. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

3. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack J0cke, men SMS Backup klarar tyvärr inte att återställa till telefonen, vilket jag skulle vilja. Jag kör däremot SMS Backup som ännu ett steg i kopiering.

4. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är visserligen en nackdel, men annars får du leta upp någon app som kan spara ett begränsat antal sms till simkortet eller liknande.

5. chrios

chrios Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Man behöver inte roota/flasha för att använda nandroid. Det du kan göra är att fastboota en recoveryimage som innehåller nandroid. Denna lägger sig bara i telefonens minne tills du startar om den. Även om recoveryimagen är rootad så görs inga förändringar på din telefon.

starta telefonen i fastbootläge -> kör fastboot boot recovery.img -> välj nandroid backup -> välj reboot, och du är tillbaks precis som du var innan.

Första gången krävs det en del letande efter rätt recoveryimage samt installation av android sdk/usbdrivrutiner, men efter det så är det en rutinsak. Tyvärr tillåter inte alla telefoner att man kör fastboot och i de fallen är det ju kört.

Ang. din andra fråga så känner jag inte till så många program förutom mybackup (pro) som är bra på backup/återställning av sms, tyvärr.

6. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Innebär det att man är helt säker med en nandroid-backup? Jag misstänkte att det påverkar telefonen på något sätt, men om den inte gör det så är det inte något problem.

Jag har kört med MyBackup ändå, skulle gärna köpa det om det var möjligt, men det misstänker jag måste köpas via Market.