Fråga: Oreparerbar

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av DannyX, 6 jun 2012.

  1. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    Spillde kaffe på min SXS och efter det slutade touch-funktionen på skärmen fungera. Lämnade in den till Net On Net för reparation.

    Fick ett brev att det inte går på garantin och jag valde att välja reparera den ändå mot en kostnad av 400-600 kr eller vad det var.

    Idag fick jag ett mail från verkstaden (WSSG Service) att det inte går att reparera den. Jag får välja mellan att få den tillbaka i befintligt skick eller att de skrotar den gratis.

    Sedan kostar det också 400 kronor att få den tillbaka som den är nu!!!

    Är det ok att döda någon?

    Det jag egentligen undrar är om det verkligen inte går att laga en telefon efter att skärmen slutat fungera som det ska??

    Följdfråga... visst går det att få något på hemförsäkringen? (mot en självrisk för 1000 kr eller nåt)

    (eller var de bara så jävliga mot mig eftersom jag inte tecknade en extra försäkring som de tjatade om)
     
  2. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Låter som ett jävligt skumt serviceställe, priset för att byta skärm brukar ligga på runt 2k. Ja det går laga om det BARA är displayen det kommit vätska på men har det kommit på mainbordet är det tyvärr kört något de borde berättat ifrån första början. Vätska på mainboardet slutar alltid med att du får ett konstnadsförslag på att få tillbaka mobilen(olagad) eller att de behåller och skrotar den. Har du drulleförsäkrings så täcker ju den iallafall, självrisken kan nog vara något högre än 1k dock.
     
  3. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    ok, tack för svar.

    Ja, gillar inte den här butiken, supporten i själva butiken är inge vidare heller. Sista gången jag köpte något där. Har just beställt en ny SXS från Mobillagret.

    Hmm, ja vi får väl se vad det blir med självrisken. Vet att för just mobiltelefoner är det högre. Ska ringa dem imorrn.
     
  4. Skillz

    Skillz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag finner det inget konstigt alls med tanke på att du spillt kaffe på din telefon, givetvis går det inte på garantin och dom kan då deibtera dig 400:- för att dom öppnat upp och kollat upp detta eftersom du har skickat telefonen på lagning för att dom skall undersöka om dom kan laga den, inte har dom väl sagt att dom med säkerhet kan laga din telefon för ynka 4-600:- när du spillt kaffe på den?

    Kostar ju dock oavsett, inte lär dom ta sig tid att gå igenom allas telefoner gratis så fort någon klantat sig så telefonen går sönder.

    Tycker i alla fall att det låter helt rimligt.. Eftersom de inte är dom som klantat sig här, utan det är tyvärr du även om du kanske inte vill höra det.
     
    Last edited: 6 jun 2012
  5. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Inga problem, och ja det är väldigt hög för mobiler tyvärr, men inte så svårt förstå heller, med alla som badar med mobilen nu på sommaren.;)
     
  6. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Kör 'drulle' om du har det!
     
    ElecTriX gillar detta.
  7. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    INNAN du ger serviceverkstaden ett svar;

    Kontakta ditt försäkringsbolag som du har hemförsäkringen hos. Fråga om du har drulleförsäkran, har du det förklarar du hela situationen.

    Det är det försäkringen bla är till för..

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  8. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Låter skumt. Ska man verkligen behöva betala 400kr för att få tillbaka sin egen telefon för att de inte klarar av att byta skärmen. Har svårt att tänka mig att telefonen skulle bli totalt förstörd av lite kaffe, om nu telefonen inte har badat i kaffe under några timmar eller om det har runnit in genom några av uttagen.

    Skulle snarare tror att någon på det där företaget ser en chans att får behålla telefonen själv. Om den inte går att reparera skulle jag nog spärra IMEI numret enbart för att jävlas.
     
  9. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har det kommit in till mainboardet så går det ej reparera(du måste byta precis allt vilket kostar mer än att köpa en ny). Ja det kostar 400kr för att plocka isär den och se vad som är fel, inget konstigt med det möjligtvis lite dyrt.
     
  10. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    Idag hämtade jag ut den, fick betala 400 kr som sagt. Han sade också såhär att eftersom moderbordet var skadat så även om de hade fixat det blir det säkerligen värre senare när det ärjar mer och då blir ännu dyrare.

    Han sade även att eftersom jag har hemförsäkring med drulle så får jag betala en 1500 kr kanske, i självrisk. Så det är det värt när jag betalade 4000 kr för telefonen. Nu har jag svart på vitt vad som är felet och jag har ju dessutom kvitto på min nya som är en exakt likadan (så de inte kan hävda att jag "råkat" pajja den för att få tillfälle att uppgradera).

    Kan tillägga också att på hemvägen köpte jag en ny termomugg med tättslutande lock :) det var den som var orsaken, den hade trillat omkull och det rann ut över plånbok och telefon :(

    Ja, det är klart det är mitt fel och jag får ju stå för det själv. Det känns bara så fruktansvärt tråkigt. Hade haft den en månad typ, jag köper ny mobiltelefon var tredje år typ och detta var en ganska stor grej, första smartphonen :) så det var ju otroligt surt att jag lyckades pajja den efter så kort tid :( men... lika klantigt som surt tyvärr.

    (sedan kan jag tillägga också att jag stängde inte av telefonen när det hade hänt för det såg inte så allvarligt ut, tog av bakstycket och torkade rent och satte tillbaka, allt funkade som det skulle och jag var verkligen tvungen att använda kameran hela den dagen. Så det var mest därför, annars hade jag nog stängt av den ändå, medans det gick, märkte några timmar senare att touchen hade slutat fungera då)

    Så... ok, idiot som man är. Läropengar antar jag. Men jag tycker nog att de kunde sagt att Sony's policy var att INTE ens försöka reparera fuktskadade telefoner så hade jag sluppit skicka in den för undersökning. Men men, de stackarna i butiken kan väl inte hålla rätt på alla tillverkares policies antar jag.
     
  11. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    !!! vet ni vad som är sjukt! drog igång den gamla trasiga nu för att prova komma åt mina anteckningar via datorn. Men... den funkar!!! !? öhhh..... fattar ingenting...
     
  12. Lumetzky

    Lumetzky Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har själv varit med om det, hade en Ericsson t10 som jag föll i älven med. Så jag tog bort batteriet och lät den torka nån dag och efter det så funkade den perfekt.
     
  13. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    mja, jag hade den några dagar innan jag skickade in den. Låg två dagar i en låda med ris och locket av för att verkligen torka. Sedan låg den ute i solen lite också med locket av. De kanske gjorde något ändå. Ja jag vet inte, lurt iaf. Men tur i oturen då väl, kanske morsan råkar behöva en ny telefon :)
     
  14. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Möjligt att de rengjorde moderbrädan lite men att det inte gjorde nån skillnad de sekunderna efter.

    Det är dock ingen garanti att allt funkar, testa hörlur, mikrofon osv..

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  15. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    tack för inlägg. Har testat lite, displayen över hela ytan, alla knappar, mic och högtalare funkar, testade Skype provtelefon alldeles nyss. Verkar ju bra detta. Men hoppas det funkar i längden, är det sannolikt att det kan börjar strula senare med nåt?
     
  16. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER


    Ja, risken finns. Hade det varit syror inblandade som t.ex. läsk osv. så kan man få problem efter flera månader.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  17. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    ja, tur man dricker svart då :) hade det vart cola skulle väl något garanterat börja krångla