Original ROM seg! Stor skillnad med CM7?

Diskussion i 'Legend' startad av sansiro, 12 sept 2011.

  1. sansiro

    sansiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hej!
    Jag ska hjälpa en släkting med sin Legend. Den är enormt seg. Det jag undrar över är om det blir stor skillnad med CM7?

    Jag har försökt läsa runt en hel del på detta forum och goldcard nämns ofta. Jag hade aldrig hört talas om goldcard innan och undrar om ni kommit fram till någon slutsats om varför vissa ej behöver skapa ett sånt medans andra måste ha det?
    Någon skrev att man inte behöver det om mobilen inte är operatörslåst men ingen bekräfta el dementera det.

    Tacksam om ni kan ge mig svar.
     
  2. bacardi

    bacardi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Skillnaden bör bli stor skulle jag gissa!

    Jag håller på själv med att roota telefonen, men är färsk och vet inte heller riktigt vad som skiljer mellan att behöva eller inte behöva ett goldcard, tror det ligger i ifall man behöver nergradera sin firmware så som man behöver med hboot 1.01..?

    Och angående goldcard undrar jag något annat också: ifall det behöver vara helt "rent".. så jag skapat ett som verkar lira men då jag inte hade tiden då att göra allt efteråt lade jag projektet på hyllan så att säga, nu har jag fyllt kortet med data nu igen..

    Jag gissar att man inte behöver göra om goldcardproceduren, någon som vet?
     
  3. denlille

    denlille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Skillnaden är signifikant. Speciellt med överklockningen igång. Root proceduren var dock helt fördjävlig. Ska ha kommit enklare guider nu men räkna med att det kommer att ta lite tid att få klart. Jag hade även gjort rent goldcardet för att vara på den säkra sidan.
     
  4. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Finns det någon anledning att rootprocessen för Legend är så snårig? Min sambo har en Legend och vill ha CM7 som jag hade på min Desire. Roota Desire var ju en dröm, koppla in, tryck root, klart?
     
  5. denlille

    denlille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    @cnord
    Låst bootloader. HTC gjorde det extra krångligt för att skydda konsumenten, eller nått..
    Tyvärr ganska få användare också som verkar göra det mindre intressant att hitta bra roms och root-lösningar.
    Vad har din sambo för radio nu orootat?
     
  6. bacardi

    bacardi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Överklockningen innebär ingen risk förutom ett ökat antal "froce close" kanske?

    denlille har inte heller ett bra svar varför goldcard egentligen behövs?

    Ifall jag formaterar mitt nuvarande goldcard, så är det forfarande ett goldcard?
     
  7. denlille

    denlille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    @bacardi
    Överklockning kan innebära bootloop och överhettning. Viktigt att testa belastning noggrant innan man låser den vid boot. Varje enhet är unik.

    Har inte försökt förklara varför goldcard behövs. Vet inte heller om det fortfarande behövs på en obrandad mobil. Den förändrar enheten cid så att man kan installera ruu's. Används alltså för att nedgradera telefonen till ett läge där den går att roota.
    Goldcard proceduren lägger till mappar på kortet så formaterar du så försvinner dessa. Gör om sista steget med filen du fick mailat till dig.

    P.s en vänlig ton och tack ger dig säkert fler svar i framtiden.
     
    bacardi gillar detta.
  8. bacardi

    bacardi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Okej, ja man ska nog vara försiktig då med överklockningen.. legenden kan ju bli ju obehagligt varm i handen efter en stunds flitigt användande på originalromen, Kan det vara en skillnad mellan en legend och en annan alltså, ifall de har samma mjukvara dessutom?

    Hoppas jag inte går för mycket off topic..

    Allright, jag formaterade mitt tidigare goldcard hur som helst, och följde guiden [Guide] Hboot 1.0.1 root, made easy - Page 2 - xda-developers
    (som redan länkats i en annan tråd här på forumet)

    Det gick helt smärtfritt så nu är den äntligen rootad och klar :)

    Slutsatsen man kan dra är väl då ifall ditt påstående att mitt goldcard försvann i formateringen- att goldcard inte behövs, åtminstone i den förenklade guiden, som rekommenderas till alla med hboot 1.0.1

    Och jag får uräkta om du uppfattade mig som otrevlig, det var aldrig min intention.
     
  9. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag flashade precis CM7, men när jag försökte starta om luren för att flasha g-apps och min nya framework från UOT så stannar luren bara på !-skärmen (bild på en telefon med ett ! i en triangel).. Några tips? Måste jag köra step2-windows.bat varje gång jag vill komma åt recovery?
     
  10. denlille

    denlille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gott att veta att goldcardet inte längre behövs. Gör det lite enklare. Länge sedan jag rootade.
    Legend har med den här proceduren fortfarande s-on. Det betyder att det inte går att installera om recoveryn med tex cwm.
    Man lägger istället cwm som en update fil i rooten på sd-kortet och startar den via recovery.

    Alltså. Vid utropstecknet så trycker du volym upp och power. Då kommer du in i vanliga recoveryn. Där väljer du att köra update.zip och först då startar cwm.

    Riktigt krånglig lur att ha att göra med om man jämför med de vanligaste. Men man går ju inte in i cwm så ofta. Lycka till.
     
  11. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag lyckades, jag kopplade in den vid skärmen och körde recovery-windows.bat istället, vilket fungerade bra!
     
  12. denlille

    denlille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gott att det löste sig.
     
  13. Eazer

    Eazer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej! Hur gjorde du ett goldcard? Jag är också på väg att roota och sen flasha min Legend med CM7...
     
  14. menzzana

    menzzana Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Se hur man skapar ett goldcard här.

    Creating a GoldCard - Android @ MoDaCo

    Jag använder HxD Hex Editor för att skriva om image filen

    Sedan finns det en väldigt bra diskussion för att roota legenden här

    Vet att det är krångligt men väl värt mödan
     
    Eazer gillar detta.
  15. Eazer

    Eazer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för svaret menzzana, uppskattas verkligen!