Osram smart+ i Ikea trådfri gateway?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av kvisten261, 8 mar 2020.

  1. kvisten261

    kvisten261 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kom över ett gäng Osram smart+ rgb lampor på Citygross för 10:-/st som jag tänkte försöka få in i Ikeas gateway.

    Den första lyckades jag få in utan några större problem men nästa vill inte läggas till.
    Får lampan att blinka som den ska när jag ska para ihop den med fjärrkontrollen och ibland säger appen att den hittar en ny enhet men sedan blir det något fel.

    Den första lyckades jag para ihop med den medföljande fjärrkontrollen innan jag parade den med Ikeas fjärrkontroll om det nu kan tänkas ha någon betydelse?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hmm. Egentligen skall väl IKEA:s gateway inte ha stöd för andra tillverkare ännu? Eller?

    Fast ja, bevisligen verkar det ju ha fungerat i ditt fall :)

    Du kan testa att para på två sätt. Antingen via fjärrkontrollen, eller direkt mot din gateway. Fungerar inte förstnämnda kan du testa para direkt till din gateway först genom att hålla den 2cm från den och tryck på parknappen, parallellt som lampan blinkar.

    Men ofta brukar tajmningen ha betydelse. Så du kan fortsätta försöka lite till med fjärrkontrollen, men försök att tajma det lite olika. Du kan tex testa vänta 10 sekunder från att lampan börjar blinka eller försöka tajma så du precis när den börjar blinka genomför parningen.


    Annars förmodar jag att du så klart kan återuppera proceduren exakt som du gjorde när du framgångsrikt genomförde den första parningen, genom att para med Oram-kontrollen först, men det borde ju egentligen inte ha betydelse kan man tycka.
     
  3. kvisten261

    kvisten261 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur menar du att jag ska kunna para lampan direkt med gatewayen?

    Och tajmingen hänger jag inte heller riktigt med. Men ska ju gå in och välja att lägga till en lampa och sedan med vilken fjärrkontroll man använder och efter det trycka på paraknappen på kontrollen.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tiden mellan vilken du trycker på parknappen på kontrollen och aktiverar parläget på lampan. Du kan ju vänta te.x 10 sekunder eller 30 sekunder innan du väljer att para kontrollen med lampan från det att du satt lampan i parningsläget. Prova lite olika.


    Du kan para lampan direkt med din gateway utan en fjärrkontroll emellan genom knappen för ändamålet som sitter på Trådfri gateway.
     
  5. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Nu tillför jag inte något till tråden, men det var ett skapligt pris. Var det något väldigt lokalt i din butik?
     
    bernard gillar detta.
  6. kvisten261

    kvisten261 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Skulle tro att det var lokalt bara, låg i en fyndlåda där allting kostade 10:-