[OT] Incitament till att utveckla för Android

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by jonasl, Mar 3, 2010.

1. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Gör de? Jag trodde de pekade på sina google grupper, men jag har å andra sidan ingen aning om vart jag fått det ifrån :)

(Och på google gruppen är det ju en del folk från google som besvarar frågor)

2. yrara

yrara Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Google-grupperna är såklart också en stor del av det, men de har gjort ett officiellt uttalande.

Google Taps StackOverflow as Official Android Dev Support for Noobs, Q&A

3. Jompe71

Jompe71 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Faktum är att även om jag får en gratis värsting telefon från Google vet jag inte om jag ska se det som credit till mig själv eller som ett svaghetstecken från Google.

Tyvärr lutar det åt det senare. Apple ger inte ut IPhones till utvecklare, för att det inte behövs. Deras plattform rullar på i ett annat tempo av sig själv.

Dock ska jag efter att jag släppt mitt IPhone spel gå över till att göra klart mitt nr.4 spel på Android. Till och med tvinga mig att göra det med OpenGL. Spelet kommer m.s.s. inte att slå, men det är som sagt tidigare lite "belöning" till Google som faktiskt sporrar till utveckling med sina gratislurar.

Även om jag mer är PÅ till IPhone så ska Google har cred för att deras plattform inte kräver 20.000:- för att komma igång. Sen när man väl är klar kostar det 4X ( 25 vs 99 ) dollares för att släppa det man gjort.
    Riktigt dåligt...

4. heinrisch

heinrisch Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller ju inte med om det du säger. Ja, Google är helt klart svagare än Apple men detta beror ju på att Apple var först på marknaden som Google vill in på. Jag ser det som att Google försöker skynda på sin process för att komma ikapp Apple. Googles marknad rullar också på, men Google försöker att putta på den, något som inte Apple behöver.

5. Jompe71

Jompe71 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Kul med en diskussion i ämnet. ;)

Håller inte med dig för att jag tror att Google trodde på bättre genomslagskraft med Android än vad utfallet blev. Därav t.ex. Java som val av språk och på så sätt att komma ikapp och förbi Apple. Jämför antal Java programmerare mot Objective-C.

Nu blev så inte fallet. Android har funnits i ca 2 år, så att säga att det är nytt håller ju inte heller.

För att avsluta vill jag säga att jag inte tror MER på IPhone än Android. Jag tror faktiskt mer på "he who has the cash makes the rules". och då vet vi ju alla hur det slutar. Flera artiklar jag läst pekar på att år 2012 är spelreglerna dom omvända. Android är före IPhone!

6. heinrisch

MINA ENHETER

hehe, han som har pengarna bestämmer, det stämmer mycket bra.

Även om android har funnits i två år, så har det inte funnits androidtelefoner som kan mäta sig med iphonen i mer än några månader. Om man snällt räknar med Magicen som en värdig utmanare till iphonen så har gått lite över ett halvår.

Jag hoppas på att android klättra upp och utmanar iphone på riktigt, men jag tror att även med Googles hjälp så kommer det ta ett bra tag till.

Kan vara så att jag ser lite ljusar på detta då jag är en av dem som får en gratis telefon :)

7. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

8. heinrisch

MINA ENHETER

Någon som hört något om att någon fått en telefon levererad?

9. afzkl

afzkl Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

10. Ubi

Ubi Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

kommer de fortsätta ge ut telefoner till de som går över 5k gränsen eller är det engångsföreteelse?
    Håller på att programmera till android men har svårt att koncentrera mig på ett projekt. Men om man har chansen att få en telefon om det blir bra så kanske man till och med kan göra klart ett och annat program också :)

11. Jompe71

Jompe71 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, "Woggle, Woggle" (Google) mailade om att min kommer om 2-4 v vilket var en vecka sen. OM den inte kommer inom utlovat tid (eller alls) kommer jag skicka utlägg om det här! Kommer det o.a.s. en nexus one inom utlovad tid kommer den ligga i "träda" tills jag börjar med mitt nya spel, men sen är det full speed.
    Förhoppningsvis blir det innan telefonskrället är antikt. Om så fallet har jag bara mig själv att skylla.

Til sist: Gratulerar alla som fått en Nexus (som jag) skickad av Google. Den känns lite mer värd än en gratis från besök via ett seminarium. Oavsett tilldelning har jag hört att luren rockar och ingen ursäkt att äga en. ;)

12. heinrisch

MINA ENHETER

Det var bara en engångsgrej. 5000 downloads innan 28 feb var det.

13. heinrisch

MINA ENHETER

Jag har också fått samma mail från Google, frågan var om någon hade fått den levererad till sig :)

14. heinrisch

MINA ENHETER

Ingen som hört något nytt?

15. Jompe71

Jompe71 Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tyvärr!
    Mer än halva utlovade tiden har gått, så man får väl hålla sig till tåls lite till.
    Surt!

16. heinrisch

MINA ENHETER

Nja, utlovade tiden började ju egentligen precis ;)

17. peterparnes

peterparnes Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon som sett någon siffra på hur många telefoner de delar ut genom detta?

18. heinrisch

MINA ENHETER

Har hört rykten om mellan 3000 till 4000. Räknar man på hur många appar som uppfyller kravet så hamnar man där.

19. peterparnes

peterparnes Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

20. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Det är dock endast en telefon per utvecklare, och en utvecklare kan ju ha mer än en applikation.

Hmm.. undrar hur många appar varje utvecklare har i snitt.