Problem: OTA-uppdatering ger bootloop

Diskussion i 'Google Nexus' startad av pgagge, 11 aug 2016.

  1. pgagge

    pgagge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu är det nog tredje eller fjärde gången en OTA-säkerhetsuppdatering (denna gång augusti-OTA:n) får plattan att rapportera sig "corrupt" och inte komma ur bootloopen. Varken cacherensning eller factory reset ville hjälpa denna gång: men det gick att fastboot-flasha om den från en factory image.

    Möjligen är det relaterat att plattan tenderat bli segare och segare trots idoga omstarter: fyllda loggar? fylld cache? fragmentering? När jag gjort factory reset tidigare har det verkat hjälpa mot segman.

    Någon annan med samma problem? Några sätt att lösa det? Borde man ladda OTA genom adb i stället? Eller bara ge fasen i säkerhetsuppdateringar med, vad det verkar, en 30 %-ig risk att sabba plattan? Eller fundera på om det finns nyare, anständigare plattor? Synd att mjukvaran sabbar vad som annars känns som bra hårdvara.
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag misstänker att du har upplåst bootloader eftersom du flashat via fastboot? Har du modifierat systemet på något annat sätt, tex root? Jag har hört att OTA brukar kunna bråka lite med root.

    Jag antar att den säger att den är korrupt på det steg där du ska knappa in krypteringslösenordet när du startar den? Min telefon (Nexus 5X) brukar göra det med CyanogenMod när jag uppdaterar till senaste nightlien. Det problemet löser jag genom att flasha vendor.img från senaste factory image så du skulle kunna prova att flasha vendor.img från factory image för Nexus 9. Se dock till att använda rätt fil, tex vendor.img för augustis säkerhetsuppdateringar om OTA:n var för augustis säkerhetsuppdateringar. Annars kommer den garanterat klaga på att den är korrupt.

    Min Nexus 9 är för tillfället inte i bruk, men jag ska se om jag hinner få liv i den i veckan. I så fall kan jag försöka se om jag får samma problem.
     
  3. pgagge

    pgagge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej, plattan har jag låtit bli att rota och bara kört stock, men bootloadern fick jag låsa upp för att återställa den förra gången. Så ock nu: med factory image volantis går den återigen galant. Ända tills nästa säkerhetsuppdatering, fruktar jag. Eller (troligare) så börjar den sakteliga sega sig mer och mer.

    Exaktare diagnos: jag kör den okrypterad, och fick under starten beskedet:
    Your device is corrupt. It can't be trusted and may not work properly.

    Visit this link on another device:
    g.co/ABH

    En gång är ingen gång, men när jag inte minns om det är tredje eller fjärde vändan blir jag lite trött på HTC/Nexus. Synd: hårdvaran trivs jag med.
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det där är inte det meddelande jag brukar få. Det där meddelandet är det absolut första som visas på skärmen när du bootar va? Jag tror att det är secure boot som försöker verifiera mjukvaran och inte kan göra det.

    Hur har du flashat factory images när du har gjort det? Jag skulle prova att använda scriptet flash-all och låta det göra jobbet då det scriptet gör allt som behövs och i rätt ordning. Notera dock att det kommer wipa hela plattan och ta bort appar, inställningar, foton och liknande så gör en backup först. Om du inte vill roota eller på annat sätt modifiera systemet skulle jag efter att ha kört flash-all låsa bootloadern igen. Med låst bootloader ska man inte kunna modifiera systemet på något sätt annat än med Googles officiella OTA.

    Det jag tycker är lite märkligt är att meddelandet du nämner första gången dök upp medan du hade låst bootloader? Man ska inte kunna modifiera systemet med låst bootloader så inget man gör ska kunna resultera i det felmeddelandet. Det enda jag kan tänka mig är att OTA:n misslyckades med sin installation av någon anledning vilket kanske gjorde någon fil korrupt och så låg den filen kvar och förstörde kommande OTA också.

    Jag skulle som sagt prova att flasha factory image igen med hjälp av det medföljande scriptet. Det är också det tips Google ger om man följer länken i felmeddelandet.
     
  5. pgagge

    pgagge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo, jag har kört flash-all: det var det som återställde plattan. Jag undrar bara om fler haft samma problem med att acceptera OTA-uppdateringar som erbjuds direkt (utan att gå omvägen över fastboot).

    Nu ser jag att Nougat kommit som OTA-image för N7 WiFi. Undrar om jag törs…
     
  6. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Undrar om det bara är dåligt flashminne i plattan?

    Jag har haft dessa symptomen på min N7 2012 ibland, och då har man får göra
    Kod:
    fastboot format system
    innan man kör flash-all scriptet eftersom det inte formatterade system och då blev den inte helt rensad.