OTG och strömförbrukning...

Diskussion i 'Allmänt' startad av gosa, 25 jun 2013.

  1. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Tänkte först lägga den här i Asus-delen av forumet, men känner att frågan nog är mer generell än så...

    Köpte för några veckor sedan en Asus ME301T (Memo Pad 10) som jag så här långt är grymt nöjd med. Hyfsad batteritid, bra flyt, vettig skärm... vet att smaken är som baken, och att pixel-hetsarna nog tycker att upplösningen är lite låg för 10" (1280x800) men jag känner mig nöjd med en bra mix pris/prestanda.

    Hursomhelst... testade att koppla in mus i helgen (trådbunden) och när jag insåg hur smidigt det var blev det snabbt beställning av bluetooth-tangentbord & mus. Efter det var steget inte långt till det där med lagring, och det som eventuellt kan göra att min gamla Netbook får stå tillbaka är huruvida jag kan få med mig lite mer än vad som får plats på mitt 32GB microsd-kort. Då jag läste någonstans att plattan även läser ntfs började tankarna snurra...

    Så - jag drog på en chansning och - utan att hoppas för mycket - tryckte in min 2.5" WD Elements i OTG-kabeln, blev positivt förvånad när den snurrade igång, blev monterad och jag faktiskt också kunde dra igång och se nån minut film från den.

    Nu till frågan (sorry - jag vet att jag blir långdragen ibland):

    Jag är väl medveten om att det man kan få ur micro-usbporten nog kanske är i det lägsta laget för vad som kan driva denna hårddisk, men jag undrar vad för risker jag löper genom att koppla in en disk då och då för filöverföring. Kan jag "bränna" hårdvaran, dvs porten? Eller är allt som kan "hända" att den helt enkelt inte orkar läsa/skriva om det blir för mycket? Korruption av data?

    Nån som vet?

    Tack på förhand,
    /gosa
     
  2. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Det enklaste borde vara att kontakta WD som ska ha koll på diskarna. Eventuellt Asus också för att ta reda på hur mkt ström porten levererar om du inte har mätinstrument för det.

    Att porten skulle bränna sig själv låter väldigt osannolikt...
     
  3. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Eftersom jag redan vet att det "funkar" behöver jag väl inte direkt kontakta varken Asus eller WD. Var mer intresserad av vad som riskerar hända om man försöker få mer ström ur en port än vad den klarar av, och det blir ju en mer generell fråga...

    Har f.ö. efter mitt första inlägg läst runt lite, och det verkar som att det är fler som kör 2.5"-diskar, så det verkar ju som att det inte ska vara något större problem.
     
  4. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Det smidigaste vore väl om du fick tag i en OTG-kabel med extern strömförsörjning. Skrik till om du hittar någon.

    Taptaked all the way from Stockholm, Sweden.