Övrigt: Otterbox Defender, Note 3 vs Note 2

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av swejuggalo, 13 nov 2013.

  1. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Fick hem min Otterbox Defender till Note 3 i dag. Som ägare av Defender till Note 2 så blev jag överraskad. Alla brister som fanns på skyddet till Note 2 är borta. Efter lite samtal och tester så blev jag motiverad av att skriva detta :)

    [​IMG]

    Mindre hård plast blottad. Ingen plast runt pennan, dvs ett slag i detta område kan hända utan att lämna tydliga skador efter sig.

    [​IMG]

    Båda skydden följer formgivningen på telefonen. Note 2 mer rundad och Note 3 mer kantig. Vad som är snyggast är kanske en smaksak. Jag fördrar de tydligare kanterna på 3:an.

    [​IMG]

    Note 3 är ju redan ifrån början något tunnare än Note 2, så 3:an har ju givetvis bättre förutsättningar till att kännas "lagom" tjock även med skyddet på. Med dessa skydd på så är Note 3 betydligt skönare att hålla i än 2:an. Note 2 känns otroligt bullig när man håller i båda och jämför. Jag har inte mätt, men det ser ut som att skyddet till Note 3 bygger på tjockleken något mindre än vad det gör på en Note 2a.
    Edit: Note 2 blir ca 20mm tjock. Note 3 blir ca 16mm. Vissa mätfel kan förekomma då jag inte haft skjutmått att mäta med.

    [​IMG]

    Tilltäppt homeknapp som faktiskt förbättrar knappen! Förutom att den inte längre släpper in skräp bakom skärmskyddet via homeknappen, som på 2:an, så märkte jag en härlig sak... Hur många fler än mig har tryckt på home med tummen och samtidigt fått 3:ans skärm att reagera på din tumme? Smalare yta under skärmen har ju inte bara fördelar som att man får plats med större skärm i samma yttermått...man får mindre plats med fingrarna på den också! Homeknappen är numera stor, trevlig och svår att trycka fel på!

    [​IMG]

    Min Note 2 spärr för bälteshållaren sprack på ena sidan (båda examplaren!). Den är något vek och tål inte så värst många användningar innan det finns risk att den tunna plasten går sönder. Att den inte är smidig att släppa då väl spärren är i gör inte saken bättre. Spärren på 3:an är både mer robust och mycket smidigare att släppa på.
    Vrid bälteshållaren på Note 2 utan att föra ett tydligt oväsen om du kan... På 3:an så kan man göra det nästan ljudlöst utan större problem.

    På skyddet till 2:an fick jag:
    1. Montera det.
    2. Ta av det.
    3. Ta bort lite av skyddets längd på powerknappen då den tryckte in knappen konstant.
    3. Ta på det.
    4. Få skit bakom skärmskyddet.
    5. Ta av det.
    6. Rengöra.
    7. Ta på det.
    8. Höra klagomål om eko i telefonen då de pratade med mig.
    9. Ta av det och undersöka.
    10. Ta på det.
    11. Störa sig på avstånd mellan skärm och skärmskydd och att det lät då man skrev sms pga skärmskyddets rörelser mot skärmen.
    12. Bli halvt galen på skärmskyddets ljud och skit som kom in.
    13. Ta av det.
    14. Montera bort det inbyggda skärmskydd.
    15. Ta på skyddet och märka att det blev för mycket glapp.
    16. Ta av det.
    17. Montera "padding" för att fylla ut tomrummet.
    18. Montera skyddet.
    19. Få höra att ekot har försvunnit under samtalen.
    20. Skriva till Otterbox om mina problem, nödvändiga lösningar, brister under tillverkning och förslag på förbättringar...
    21. Få nytt skydd med samma problem...

    På skyddet till Note 3 har jag fått:

    1. Montera det.
    2. Njuta av avsaknaden av problem och brister!

    Så tydliga förbättringar! :)

    Edit: Efter 9 dagars användande är det fortfarande väldigt få grejer som jag kan komma på som går att förbättra på Otterbox till Note 3. Om man är riktigt petig så skulle det väl kunna vara snäppet bättre kvalitet på det inbyggda skärmskyddet. Men det som går att se på skyddet kan ju vara en medveten yta som finns där av en bra orsak. Den är något kornig eller prickig eller vad man nu kan kalla det. Små prickar som är rätt glest utspridda i ytan på skyddet. Det går bara att se att att skärmskyddet inte är helt slätt i viss belysning med telefonen i en viss vinkel... så det är ju säkert bara jag som är petig ;-)

    (småkassa bilder då SGS2 har tagit dem i lite dålig belysning)
     
    Last edited: 22 nov 2013
    Janne303 och Khayman gillar detta.
  2. Khayman

    Khayman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Grymt bra review, tack!

    Skickat från min gigantiska Note 3 :D

    Modedit: Tog bort överflödig quote, för läsbarheten skull.
    /mickeko
     
    Last edited by a moderator: 25 nov 2013
  3. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Tackar för tacket :)
    Uppdaterat med "9 dagar efter" detaljer och uppskattade mått på tjockleken.

    Om någon köpt detta skydd så vore det ju intressant och veta om ni blev lika nöjda! :)