Ovan Danmarksresenärs betraktelser

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av pirum, 20 jun 2022.

  1. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Några funderingar. Förväntar mig inte svar, men är förvånad.

    Befinner mig i Danmark med ett dussin andra i sällskap. Mest Telia, men även Tele2/Comviq har vi.

    Här kopplas jag upp mot först Tre, sedan TDC. Är i Köpenhamn. 4G och 5G beroende på var man är. Samarbetar Tele2 med både Tre och TDC?

    Och. Typ ingenting fungerar. Först fick jag data, sedan tappade den kontakten helt. Bootade om telefonen. Data igen. Men samtal till mln son (registrerat Halebop kontant) funkade inte alls. Inte omvänt heller. Men från och till min fru (Halebop) funkar för mig. Flera i sällskapet hade jötteproblem med Data. SMS en timme försenade.

    Dyra abb, dyra Iphone och Samsung, olika operatörer (Telia, Tele2 som sagt).

    Nu är vi lite mer avsides i Köpenhamn och jag tror det verkar funka för det mesta, även om det inte är bästa mottagningen man sett. Men så här struligt ska det väl inte vara? Jag är ingen van utlandsresenär, men i Norge tycker jag det funkar klockrent.

    Har aldrig varit med om att i en svensk stad ha så dålig täckning som jag har nu. Flera gånger har telefonen enligt netmonster gått ner på 3G-nätet. TDC 3G just nu, men den hoppar ibland till 4G och 5G.

    Befinner mig nära Skovshoveds hamn och det är både platt terräng och marinor i Sverige har ju ofta ganska bra täckning för att dalta med rika båtägare.
     

    Bifogade filer:

  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 354
    Mottagna gillanden:
    17 830
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När man är utomlands så brukar man kunna välja på flera operatörer i det landet man är i iallafall med Tele2. Jag har för mig att Telia inte tillåter att ansluta till en annan operatör än Telia i de länder i Skandinavien/Baltländerna då Telia finns i dessa länder. Jag har Tele2 och jag brukar kunna ansluta mig till de flesta operatörer i det land jag är i utomlands. I Danmark har även jag fått Tre som operatör om jag låter telefonen själv välja nät.
    Låter mer som lokala problem än något problem med er svenska operatör.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Senast i Köpenhamn (för några år sedan) så hade inga som helst problem, har Telenor men noterade inte vilka danska operatörer som jag kopplades upp emot.
     
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 044
    Mottagna gillanden:
    1 343
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Pröva att låsa på 4G.
     
    Kristy gillar detta.
  5. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Tack för tipsen. Medan barnen somnar har jag lekt lite med telefonen. Kan koppla mig mot Tre och TDC, både 4G och 5G. Båda är svaga där jag är nu. 3G finns inte här. 2G (TDC) verkar ha bäst täckning för tal. Kör på 2G tills vidare, säkert bättre för batteri (och har wifi på hotellet)

    Riktigt illa var det på Blå Planet, ett fräsigt akvarium utanför Kastrup nånstans, byggt i plåt verkar det som, och att operatörernas täckning där var usel är inget jag lastar dem för. Men när vi en stund senare stod ute på parkeringen hade 5-6 av oss inte datatrafik, och det gick dåligt att ringa. Märkligt. Telia och Tele2. Kanske tillfälligt lokalt fel, men omstart hjälpte min datatrafik.