Diskussion: P.F.C. - ett svenskt alternativ till Revolut

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 15 dec 2018.

Taggar:
  1. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Såg att du skrev att ett annat fintech-bolag sagt att deras kort slutar fungera över dagen. Vilket är det?

    Angående PFC så lär vi väl få vänta en vecka på att någon som jobbar där kollar forumet och svarar ;)
     
  2. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Korten från Crypto.com är också utgivna av Wirecard, de har gått ut med information om att korten kommer sluta fungera underdagen. Lite tråkigt då jag har fått vänta rätt länge på kortet så denna spektakel med Wirecard kunde inte komma in bättre :)
     
    bernard, cobben och Hogge gillar detta.
  3. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    983

    MINA ENHETER

    Även Curve har gått ut med att deras kort kommer att sluta fungera i några dagar.
     
    Hogge och cobben gillar detta.
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jörgen Ö och bernard gillar detta.
  5. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Står i appen att pga problem hos deras kortleverantör så fungerar inte korttransaktioner, men att pengarna är säkra hos svensk bank. Samt att man ska läsa mer på getpfc.com

    Men jag ser ingenting på deras hemsida om detta. Verkar som att de kanske ändå inte var helt förberedda på det här.
     
  6. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    983

    MINA ENHETER

    Om det är så att PFC kort kommer sluta fungera under dagen är det riktigt illa att man inte går ut och informerar om det. Hade planer på att testa att använda PFC som mitt primära kort, men det här gör mig tveksam.
     
  7. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    De är rätt så sega av sig generellt, händer inte jättemycket med appen och man kan få vänta länge på att få svar i supportchatten. Känns inte direkt 2020 att de typ har vanliga banktider på sin chattsupport.

    Jag gav PFC en ärlig chans, men det krånglade för mycket med nekade uttag och problem i Asien.. så för min del hoppas jag att detta problem kanske blir löst om de nu måste byta kortleverantör.
     
  8. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Jag flyttade hela mitt saldo hos P.F.C. till ett annat bolag som har olika valutor inklusive svenska kronor så man slipper växlingskurs när man handlar med kortet i Sverige. Vilket var det primära skälet till att jag valde P.F.C. sedan de startade från första månaden. Diffusa svar av P.F.C. support sedan dagar tillbaka när jag frågade om just att detta kunde hända och vad de hade för planer för sina kunder så de inte står utan kort. De hade inga konkreta svar på den frågan. Jag är glad hos en konkurrent dit jag flyttat över pengarna och där konkurrenten själv är kortutgivare. Plus i kanten är att när man lämnat P.F.C. behöver man inte vara oroliga över deras spärrar på vissa merchant-codes, exempelvis kort kan bli nekad om en butik går under en merchant-code för spel.

    sänsta skiten med det hela såhär med facit i efterhand är att P.F.C. har totalt pissat på sina kunder utan att gå ut med någon information i förväg även fast de visste om att sannolikheten var stor att detta scenario skulle bli dess utfall.
     
    Hogge och bernard gillar detta.
  9. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Slängde mitt PFC nu. Såg jag hade tagit bort appen redan. Totalt ointressant "bank" för mig.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det sänker trovärdigheten fullständigt om det stämmer att korten slutar fungera idag. Avsaknaden av dialog och information är ju onekligen avskräckande i sådana fall.

    Det är dessutom anmärkningsvärt då bolaget backas av Nordea - vill Nordea verkligen förknippas med den badwill detta skapar?

    Ren kapitalförstöring att bygga upp ett varumärke med all den tid och resurser som ligger bakom för att bara låta det förgås över en natt.
     
    Hogge gillar detta.
  11. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Helt galet att de fortfarande inte gått ut med något statement.. har alla redan gått hem för helgen eller.
     
  12. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    i grund och botten så är problemet valet av utgivare av kort som de använde sig utav såhär med facit i hand. Det är MÅNGA fintech bolag som kör samma kortutgivare. Mycket är lätt att säga med facit i hand.

    men kommunikationen har varit noll till kunderna. Det är bokstavligt talat i sista sekund de meddelar sina kunder via att öppna P.F.C. appen med en notis att mer finns att läsa på deras sida. Men på deras sida finns inget att läsa som de hänvisar till.

    P.F.C. kommer blöda mycket nu. De är fortfarande i starten och går minus. De hade planer på att lansera premium kort och tjänster som skulle kosta pengar för att börja dra in cash.

    det enda i denna positiva i det olyckliga utfallet är att klientmedel finns på separat konto hos svensk bank. Så att få ut innestående saldo genom uttag i deras app kommer nog inte vara problematiskt. Kommer dock vara högtryck på den fronten för alla kunder som cashar ut innestående medel pga ej brukbart kort längre.

    kag kan inte tala för alla utan bara för mig själv. Mitt P.F.C. kort har slutat att funka. Har inge cash på det men tog mig till en automat och slog in min pinkod. Automaten svalde kortet och svaret var att kontakta kortutgivaren.
     
    cobben, Hogge och bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses. Ja, och fortfarande ingen info på deras hemsida eller i deras kanaler på sociala medier.

    Fler vars P.F.C-kort inte fungerar längre?
     
    Jörgen Ö och Sale gillar detta.
  14. Hogge

    Hogge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2020
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER


    Exakt.. och så mycket pengar de plöjt ner i att värva nya kunder som nu kommer gå förlorade då folk såklart söker sig till andra kort nu såvida det inte kommer igång typ imorgon.. Men dröjer det en vecka eller två.. då lär folk byta, och kanske inte komma tillbaka.
     
    Jörgen Ö, cym00n och bernard gillar detta.
  15. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Kan starkt rekommendera N26 dock har de bara euro som valuta. Men de har banklocens och är en bank på riktigt och även omfattas av likt svenskt insättningsgaranti fast EU motsvarigheten.

    Ett annat jag kan rekommendera är TransferWise. Jäkla stabil support och snabba svar. Dom är direkt på pucken. Och de har diverse valutor att konvertera i. Båda rekommendationerna ovanför är rena debit kort. Funkar online som offline terminaler av min erfarenhet. Och ja de funkar även vid obemannade bensinstationer.
     
  16. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Nej tyvärr tystare än i min morfars grav på den fronten.

    Ingen boll som sätts i rullning och blir klar på veckor. En chans finns rent tekniskt. Att någon annan köper in sig i driften för korttransaktionerna hos wirecard. Men det skulle jag inte se som någon stabil lösning.

    nej en bank med banklicens och insättningsgaranti som kör med egen in-house-processing är det optimala.
     
    Hogge och bernard gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja dåligt av PFC... det visar ju att de igentligen inte bryr sig ett skvatt om sina kunder... tror dessvärre detta kan innebära dödsstöten..

    Vad finns det för möjligheter att få tillbaka pengarna tro ?
    Jag har som tur var inga pengar där.. men kan tänka mig att de som har pengar där kommer bli riktigt förbannade..

    Kan se två saker hända.. antingen så kommer Nordea steppa in och betala de pengarna som kunderna har förlorat... eller så drar sig nordea ut då de inte vill bli förknippade med PFC. men tro om inte kunderna får tillbaka sina pengar är det dessvärre dödsstöten för PFC... skulle helt enket vara lättare för dom att bygga upp ett nytt brand tror jag...

    Vore bra om vi kunde få en lista på på alla fintech banker som drabbas av detta...
    Jag antar jag kan slänga mitt pfc och curve kort nu....
     
  18. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Kunderna kommer få pengar tillbaka. Kunderna har dock ingen insättningsgaranti mot Nordea. Däremot har P.F.C. det mot Nordea. Och klientmedlen ligger på ett separat konto som inte blandas med P.F.C. egna pengar.
     
    Oceanic gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Står i appen nu

    Screenshot_20200626_153456_com.getpfc.android.jpg
     
    bernard gillar detta.
  20. cym00n

    cym00n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2019
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Stämmer bra det. Stått där någon timma nu. Egentligen var slutdatumet i torsdag vid midnatt mot fredag (idag) som det skulle sluta funka.
     
    bernard gillar detta.