P20 pro kamera fokus problem

Diskussion i 'P20-serien' startad av ace803, 10 aug 2018.

  1. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Har haft min P20 pro i ca 1 månad. Har märkt att kamerans 4d predictive focus slutat fungera. Det kommer inte upp några focus punkter när man använder kameran. Kameran hittar fokus men som sagt inga fokus punkter dyker upp och den verkar inte tracka objekt som rör sig. Tror ni det är mjukvarufel eller hårdvarufel? Har testat återställa inställningarna i kamera appen samt testat alla olika foto modes, men inget funkar.

    Bifogar bild på fokuspunkterna som slutat dyka upp.

    [​IMG]
     
  2. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Detta problem är nu fixat i senaste 152 firmware releasen (som jag fick ikväll).

    / Magnus
     
    bernard gillar detta.
  3. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Är det samma som att köra en vanlig systemuppdatering? Eller menar du någon firmware du installerat manuellt?
     
    bernard gillar detta.
  4. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Det är helt normal OTA uppdatering, men när du får den beror på.. alla får den inte samtidigt, vissa operatörer är snabbare än andra.

    / Magnus
     
    bernard gillar detta.
  5. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Ok, konstigt att Huaweis's support inte nämt detta. Har varit i kontakt både med deras telefonsupport och via mail. De säger bara att jag ska skicka in mobilen på service vilket känns onödigt om det kan fixas med uppdatering
     
  6. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Den finns inte dokumenterad i vad som har fixats i senaste firmware releasen som så många andra korringeringar. Det skulle kunna vara en anledning till varför de inte kände till det på supporten.

    Men vänta du tills du får din uppdatering så får du se själv, jag hade precis som du inte AF punkter med förra firmware uppdateringen men det första jag kollade efter installation var att AF punkterna var tillbaka, vilket de till min stora gjädje var.

    / Magnus
     
  7. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Ok, väntar några dagar då. Vilken operatör kör du med?
     
  8. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Jag har Hallon, vilket är snålvarianten av Tre.

    / Magnus
     
  9. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Ok, får se om jag får någon uppdatering närmsta dagarna då.
     
  10. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Kör du denna firmware efter din uppdatering?
    CLT-L29 8.1.0.131 (C432)
     
  11. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Nu fick jag uppdatering av firmware, det löste problemet.
     
    zaragon och Maximus3D gillar detta.
  12. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Bumpar denna tråden, nu har jag samma problem med kameran igen. Inga fokuspunkter när man använder kameran. Någon mer som har detta problem? Har kontaktat Huawei, men de berkar inte bry sig nämnvärt. De sa bara att man ska kontakta företaget där jag köpte den. Börjar bli riktigt less på Hiawei P20 pro
     
  13. Kaptenlundback

    Kaptenlundback Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    5
    Har samma problem.. Tycker hela kameran blivit sämre, hittar inte fokus så bilderna blir suddiga, och ingen 4d.
     
  14. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Fick svar från Huawei support ang de problem jag haft med kameran. De är medvetna om problemet och det ska vara ordnat i nästa uppdatering (android 9 pie). De rullar ut uppdateringen i vågor under December/Januari.
     
  15. MTA

    MTA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har det löst sig för din del?
    Jag har en ny P20 och kan inte se focus punkterna alls så antar att jag har fel firmware i min telefon.
     
  16. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Nej problemet har inte löst sig, Huawei supporten sa att detta ska vara löst i nästa uppdatering
     
  17. MTA

    MTA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm, jag fick min i torsdags förra veckan och har 14 dagar prova på med Telenor.
    Står i valet och kvalet om jag skall vänta in uppdatering eller skicka tillbaka den.
     
  18. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Om jag var i din sits hade jag valt en annan telefon, är väldigt missnöjd med min P20 pro.

    Om du dessutom redan har problem med mobilen direkt när du köpt den måste det kännas extra surt. Lite konstigt att de säljer mobilen med en mjukvara som inehåller buggar de känner till.
     
    katho gillar detta.
  19. MTA

    MTA Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Bara kameran eller rent allmänt med?
    Man har ju sett fina bilder så vet att det går att få till men som jag upplever det så är det mjukvaran som behandlar bilden för mycket.

    Dock surt att byta ner sig i bildkvalitén då jag gick ifrån en S8:a.

    Samtidigt så är batteritiden och dubbel sim himla smidigt att så jag är velig som tusan.
     
  20. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    Rent allmänt också. Hade en iphone 6 innan jag bytte till p20 pro, var väldigt nöjd med iphone 6. Stabilare kamera, mjukvara, touchkänsligheten mm.

    Jag tycker inte p20 pro har varit en bra "point and shoot" kameramobil. Oftast blivit suddiga och allmänt dåliga bilder jämfört med iphone 6 som jag hade. Men visst det går ju självklart få bra bilder med p20 pro också ibland. Men jag tycker kvaliten på bilderna oftast inte håller hög standard. Jag valde p20 pro just för att den skulle vara en av de bästa på marknaden. Sen när man väl använder den och märker att det inte riktigt stämmer blir man ju missnöjd.

    Jag är nöjd med batteritiden och snabbladdningen på p20 pro, men det är det enda jag gillar med mobilen.