Fråga: P30 Pro är INTE vattentät

Diskussion i 'P30-serien' startad av Droid_269, 22 jul 2019.

  1. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Badade lite med min P30 Pro i poolen här i Spanien, den har ju ändå IP68 klassning så man tänker att ja självklart ska man kunna ta lite bilder i poolen, finns ju till och med ett VATTENLÄGE i kameran som stänger av touchen just för att man ska kunna vara under vatten och fota/filma.
    Min telefon blev vattenskadad efter detta, helt oanvändbar. Aldrig tappad eller något innan heller.
    Huawei tar det inte på garantin, för enligt dom är den inte vattentät och den tål VATTENSTÄNK! Haha.... Försäkringsbolaget ger ingen ersättning för att dom säger att eftersom den ska vara VATTENTÄT så ska jag prata med tillverkaren... Summa summarum, vad DU än gör bada inte med din P30 PRO!
    Tack för mig hej, aldrig mer Huawei!
    #HuaweiDontCares[​IMG][​IMG]
     
    jesper_w gillar detta.
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Skittråkigt, men bada aldrig med en telefon oavsett vilken klassning den har. Ingen tillverkare tar på sig skadorna som kan uppkomma. Vattenskyddet är att se som en extra säkerhet om olyckan är framme, inget annat.
     
    DroidJunkie, tswfootball, Kristy och 3 andra gillar detta.
  3. Droid_269

    Droid_269 Guest

    I know... Men har badat med alla mina "vattentäta" telefoner förut. Säkert en 10 stycken, alla har klarat sig galant så naiv man var så trodde jag inte detta skulle hända. Men nu lär man inte bada med framtida telefoner iaf ;) Tråkigt bara att detta skulle behöva hända innan!
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag skulle inte bli förvånad om det är någon brist i vattenskyddet på just din P30 Pro som gjorde att den läckte in vatten men eftersom de inte ersätter fuktskador så är du ju rökt :(
     
  5. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Misstänker simkortshållaren då simkortet var blött. Måndags ex [emoji2957]
     
  6. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Droid_269 gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Låter rimligt.
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    På egen risk. Apple tar inget ansvar för vattenskador.
     
    Kristy, jnsson, katho och 1 annan gillar detta.
  9. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Det är ju klart! Gör ju i och för sig inget annat företag heller ;)
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror det största problemet är att den varit i en pool. De menar i regel att klor kan äta på packningen och medföra att telefonen släpper in vatten förr eller senare.


    Just begreppet "vattentät" är ju inte heller synonymt med "vattenresistent". Jag tror ingen tillverkare påstår att produkterna är vattentäta, utan bara att de har en viss resistans mot vatten beroende på IP-klassningen, men i marknadsföringen framstår det däremot ofta som att de är "vattentäta" framför "vattenresistenta", vilket ju är vilseledande.

    Har du drulle/allrisk på din hemförsäkring?
     
    Last edited: 22 jul 2019
    milky81, dannejanne och Kristy gillar detta.
  11. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Att dom har ett undervattensläge i kamera-appen förstår jag inte, det är ju lite inbjudande att bada och ta kort under vattnet när det finns ett sådant läge ! Och ärligt talat, hur många i världen badar i sötvatten? Inte många...
     
    Kristy gillar detta.
  12. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ja det har jag. Se bild.

    [​IMG]
     
  13. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Sen är det också så att det står IP68, man googlar och ser att man ska kunna ha den 1 meter under vatten en längre tid. Klart folk tror att den är vattentät då.
     
    Kristy gillar detta.
  14. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Notera att detta 1m är i ett specifikt tryck under kontrollerade former(inte klor eller salt). Om man förändrar trycket kan 1m bli mycket mindre väldigt fort.

    Men kolla med Huawei igen och vidarebefordra informationen du fick av försäkringsbolaget för att se vad de säger.
     
    Kristy, jnsson och Droid_269 gillar detta.
  15. Josef944

    Josef944 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    P30 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P30 pro
    oj shit jag har en p30 pro och jag tänkte faktiskt filma med den när jag badar nästa gång. SKIT TRÅKIGT ATT DOM GÖR SÅ! jag har också badat innan med mina gamla och det va inga problem. Då vet man att man inte ska lita på Huawei. Tyvärr
     
    Droid_269 gillar detta.
  16. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Då kanske man hade lite tur när jag i maj på semestern filmade mig och dottern med min Note 9 när vi åkte ringarna i rutschkana och splashade ner i vattnet. Tråkigt att detta hände dig. Jag såg faktiskt en video häromdagen där de diskuterade om detta och att tillverkarnas reklam för vattenresistenta mobiler är diffus. Ofta har de ju bild på folk i poolen och vid havet med sina mobiler, då förväntar man sig att den faktiskt ska kunna användas i de situationerna. Kan annars klassas som falsk marknadsföring enligt mig och säkert de flesta.
     
    Kristy och Droid_269 gillar detta.
  17. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Har kollat med dom, står fast vid att garantin inte gäller vid fuktskador.
    Det här hände för 9 dagar sedan så har pratat med både Huawei och försäkringsbolaget rätt mycket.
     
    Taskman gillar detta.
  18. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jag har badat med S6, S7, S8, S9 aldrig varit något problem. Tror Samsung är bättre på den fronten, sitter med en S10 nu men den får ligga kvar i solstolen [emoji23][emoji23]
     
    Kristy och Ompan gillar detta.
  19. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Skumt, någon borde ju backa med tanke på vad den andra säger eller att försäkringsbolaget kontaktar Huawei å dina vägnar.
     
  20. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Man tycker ju det. LF har alltid varit grymma att ha o göra med förut, kanske fick en grinig handläggare dem här gången. Kanske får göra en ny anmälan och hoppas få någon annan.