På G... [Nytt spel /mod]

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av Jompe71, 1 sept 2009.

  1. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Rätt mycket kvar (eftersom jag gör allt själv, kod + gfx). Motorn till spelet går som tåget, grafiken långsammare, men klart ska det bli.

    Motorn ska återanvändas till liknande spel. Så som proof-of-concept blir det en C64 remake av ett spel jag lirade mycket själv, men aldrig klarade.

    Kommer inom "kort" på Android Market, naturligtvis gratis. Kanske någon av er känner igen den omgjorda grafiken, annars får ni vänta på releasen.

    Själv tycker jag detta projekt är heeeelt sjukt, men tärningen är redan kastad ... :D

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Snyggt, ska bli kul att testa.


    *Flyttad till Utveckling*
     
    Last edited: 4 sept 2009
  3. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  4. r0bber

    r0bber Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2009
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ser ju rätt lovande ut, jag tror dock det blir rätt jobbigt i längden utan ett fysiskt tangentbord.

    Ett litet ui i stil med Monkey Island kanske hade vart nåt. Kanske är svårt att få till det på ett snyggt sätt dock.
     
  5. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett Monkey Island UI har alltid funnits i tankarna, speciellt eftersom jag har en till platform förutom Android i planerna (som även den saknar tangentbord).
    Dock har M.I. UI:t sina begränsningar i antalet kommandon. :-/

    Kanske får jag ta lite genvägar i spelet vad Android beträffar. Text versionen ( d.v.s. det helt fristående motorn ) kommer ha "fullt" stöd för att porta spelet helt i sitt orginalutförande.
    Den kommer att kunna återanvändas till andra spel med liknande genre.
    Om detta blir lyckat och med hyfsat bra feedback kommer jag göre ett spel som inte är en remake med samma koncept.
     
  6. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Last edited: 14 sept 2009
  7. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu börjar det närma sig beta testning status... äntligen! :)

    Därför är jag på jakt efter EN testare (dedikerad sådan, andra undanbedes) för att göra följande.

    * Fylla i testprotokoll som jag firrar.
    * Ha en telefon, testning via emu ej "tillåtet".
    * Telefonen ska EJ vara med fysiskt tangentbord.
    * Testa allt som kan tänkas krasha spelet, d.v.s. hitta kluriga kombinationer etc. som jag förmodligen inte testat själv.

    Den som är intresserad (först till kvarn) maila mig på [email protected].
    Om testaren gör ett bra jobb kan jag tyvärr inte erbjuda betalning (har redan bränt den budget som inte fanns på en C64 hacker, dock värd varenda dollar), men in game credits blir det självklart (alltid något)...

    // Jompe71
     
  8. Skerved

    Skerved Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2009
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Spännande, synd att man inte har någon Android-telefon än, annars skulle jag gärna testa spelet! Spelade en del C64 då det begav sig. :)
     
  9. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Kul att se att det närmar sig beta. Kommer definitivt tanka ned det när det finns tillgängligt för alla.
     
  10. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har det varit ute ett tag, men kritiken har varit "svidande".

    Förhoppningsvis föll det någon i smaken. Så även mina andra 2 freeware spel på Android.

    I dagarna köpte jag en Mac och en IPhone och förstod att det var här jag skulle lagt mitt "freeware" krut (m.a.o. Android = out, IPhone = in).

    Jag har ett spel på G till båda plattformarna men sen blir det endast betaljobb (om något) till Android. IPhone får min fritid!

    Lycka till alla Andoiders!

    // Over and Out from Jompe71
     
  11. mrmozart

    mrmozart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad är det som gör att iPhone lockar så mycket mer?
     
  12. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Vad heter det? Vad skall man söka på?
     
  13. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Han kanske vill känna sig instängd eller ...


    Trallar till Sweet Dreams ( made of this ) ...

    Everybody's looking for something
    Some of them want to use you
    Some of them want to get used by you
    Some of them want to abuse you
    Some of them want to be abused
     
  14. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ur utvecklarsynpunkt kanske inte så mycket. Android har ju grym potential, men mångfalden i spelen på marknaden. Som hobby game-progger är detta en dröm.
    Android market erbjuder ingenting i jämförelse, det är den krassa sanningen.

    Utvecklingsmiljön till IPhone suger dock. MAC:en är förvisso en dröm, men IDE:t (XCode) är fruktansvärt. Objective-C lämnar en del att önska, men det kan vara min ovana som ställer till det.

    "Masquerade"
    Spelet är ju inte direkt det som brukar finnas på Market. Förmodligen ska spelaren ha upplevt världen innan 3D eran och gärna ägt en C64/AppleII. :)
    Mina andra lir "Deflektor" och "Retro Strikes Back" är mera basic...

    Öhh... inte helt säker på vart du vill komma.
    Ja, visst har man mer frihet med sin Android vad pillande och trixande beträffar (traditionellt nördande d.v.s. ;) ).
    Även jag har ROOT:at min men kände mig inte mer "fri" av det.
    Min enda anledning var för att kunna få apparna på SD-kortet.

    Men som vanligt har jag för många projekt igång samtidigt. Just nu ska "Masquerade" portas till IPhone och mitt första riktiga mobilspel (J2ME BitSpy ) ska till Android och IPhone.
    mitten
     
    Last edited: 6 jan 2010
  15. LeBär

    LeBär Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man vill tjäna pengar på sitt app/spel-skapande så är IPhone mkt mer lockande, fler användare och en App store där man som svensk kan _ta betalt_ för sina appar. Här i Sverige får man än så länge nöja sig med att lägga upp sakerna gratis på Android Market. Som salt i såren på oss svenska utvecklare så håller Google fortf tyst om när vi får tillgång till hela Market..
     
  16. mrbowmore

    mrbowmore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte heller varför du borde lagt ditt freewarekrut på Apples market. För att få igång buzz till nästkommande spel? Det är ju lite lättare att drunkna i mängden i appstore har jag en känsla av?
     
  17. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Tackar. Det är den eran jag gillar mest. Förstår mig inte riktigt på dagens spel som endast går ut på att vara en polygonorgie.

    Angående utveckling på iPhone, jag har varit på ett antal sessioner om iPhoneutveckling, men fastnade aldrig för det. Man kan tydligt se att de inte valde att få med sig den stora massan av utvecklare, utan valde att satsa på den lojala gruppen av macutvecklare. Tycker att allt känns lite 90-tal.
     
  18. Jompe71

    Jompe71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    :D Du och jag skulle kunna skapa underverk inom genren på Android!
    ( En kommentar som sådan värmer i själen, hehe )

    Tyvärr är det så att old school games inte är målgruppen av Android användare, bummer!

    Lite av båda kanske...

    Som jag sa förr i tidigare utlägg är att den krassa sanningen är att utbudet till IPhone är hundra procent bättre till Iphone. Nu kollade jag mest på spel och inte traditionella nörd hacker appar. Där kanske till och med Android är bättre, men JAG är inte intresserad av att koda en FTP klient eller en WIFI scannar så där ligger mina preferenser.

    Dock över lag (vad community'n beträffar) verkar indie appar mer uppskattade på IPhone. M.a.o. om jag på min fritid utvecklar gratis spel vilken genre den än må vara suger det att bli kritiserad.

    Naturligtvis kan det vara så att det jag gör är de-facto fett kass, det må vara hänt självklart. Dock tror jag (OBS... TROR!) jag att mycket av spelkritiken till Android baseras på inte intern kritik Android/Android utan besvikelsen på utbuden till Android vs. IPhone.

    Nu när jag sett båda sidorna (vilken jag vet dom flesta har) vore det ren lögn att påstå att Android games har något att hämta mot IPhones dito.

    Således även om jag vet att jag ALDRIG kommer kunna göra ett kommersiellt game på IPhone som håller måttet, så vad kritik/uppskattning beträffar från slutanvändarna är jag villig att tro att för tillfället är gräset grönare på andra sidan...

    Mitt nästkommande spel (för både Iphone/Android) ligger endast i grafikstadiet än så länge tills "Masquerade Deluxe" blir färdigt till IPhone.

    D.v.s. jag kommer inte att skapa mer "buzz" runt det på ett tag... :P

    Shit, du kom så långt. Själv blev jag inte ens "utvald" i mängen av överbokade besökare.
    Dock kan jag hålla med att de seminarier jag "hört talas om" verkar rikta sig till MAC personer vilket känns fel.
    Det som tyvärr ännu mer känns fel är behovet av en 20.000- burk för att ens komma igång...
     
    Last edited: 12 jan 2010