Fråga: På lagning för tredje gången

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av UkuleleSolen, 19 feb 2013.

  1. UkuleleSolen

    UkuleleSolen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är tredje gången jag har min HOX på lagning. För mer eller mindre samma fel dessutom. Vissa fel har kvarstått, trots reparationerna. Andra har kommit senare. Därför kommer jag inte ihåg exakt vilka fel som uppstod när.

    Grundproblemet har med ljudet att göra. I början gav telefonen sig själv radiostörningar (ni vet då det låter; dick-digge-dick-digge-dick) i samband med att den tog emot sms o liknande.
    Efter en eller två lagningar slutade det.
    I stället så hörs ett tydligt brummande/knastrande när telefonen spelar upp ljud. Ljudet hänger kvar ca en sekund efter att ett ljud, notifikation eller liknande spelats upp.

    Det går inte att justera samtalsvolymen. Den är låst på det högsta, även om det "grafiska reglaget" rör på sig. Oavsett om jag använer hörlurar eller inte.

    Telefonen vägrar att skicka ljud via bluetooth när den är dockad (originaldockan med pogo-pins)

    För dessa fel är telefonen inskickad för 2 gånger.

    Sista veckan har skärmen börjat krångla också. Plötsligt en dag vägrade skärmen gå igång. Det enda som lyste var knapparna under skärmen. Gick nästan en hel dag.
    När den väl gick igång flimrade den o var "missfärgad".
    Sedan funkade skärmen nån dag, tills skärmen var död igen. När den vaknade var den som vanligt.
    För 2-3 dagar sedan flimrade skärmen till igen i några minuter, för att bli normal igen.
    Igår hade jag fått retur-kuvertet från verkstaden. Lagom tills jag skulle ta backup på sms o liknande dog skärmen igen. Så jag postade telefonen i det skickat. Kunde inte ens stänga av den.

    HTC:s kundtjänst är trevliga o tillmötesgående. Men hur gärna de än vill, får dom inte byta ut min telefon. Inte än i alla fall.

    Fler än jag som fått ett så dåligt exemplar av HOX?

    Vill så gärna tycka bra om HTC... men halmståna börjar på ta slut.
     
    Last edited: 19 feb 2013
  2. Droid119

    Droid119 Guest

    Det är återförsäljaren som har hand om reklamation utav själva telefonen inte HTC har du alla tre servicekvitton som du fick tillbaka i samband när du fick tillbaka luren och gå till din återförsäljare och dra in konsumentKöpslagen:P

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
     
    Last edited by a moderator: 19 feb 2013
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Har du haft telefonen inlämnad för dessa fel två gånger redan? Och problemen finns fortfarande?
    Det spelar ingen roll om det har varit andra fel i samband med reparationerna, om samma fel kvarstår efter 2 reparationer så har man rätt att få varan utbytt.

    Sen är det så som det redan skrivits, det är mellan dig och återförsäljaren som ärendet gäller. Du behöver inte blanda in HTC. Du ska gå till din återförsäljare och de ska fixa det här åt dig.

    Jag ser att du håller till i Oslo, det är ju inte säkert att det fungerar likadant där som här.
     
  4. UkuleleSolen

    UkuleleSolen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Får jag tillbaka den i samma skick en gång till, ger jag mig inte förrän jag fått en ny.
    Jag vet att lagarna är marginellt annorlunda i Norge. Men bara lite.

    jag undrade mer om det var några fler här kom kände igen den typ av fel som min telefon har haft.
     
  5. xdaswe

    xdaswe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också fått ett dåligt exemplar och tyvärr är min erfarenhet av HOX inte så bra...

    Fick du ordning på felet med skärmen, det låter som när det gäller min fast jag har fortfarande problem trots 2 reparationer.

    Någon som har erfarenhet om reklamation när det gäller återkommande fel som ej avhjälps på reparation? Min har nu haft samma fel 3 gånger och HTC och Tele2 vill nu få chansen att reparera felet för tredje gången, sedan slutet av februari...

    Bakgrund
    Jag har haft en HTC One X nu sedan i maj förra året och valde den i samband med Tele2 Unlimited. Min första HOX blev en DOA då det var skräp under skärmen.
    Nästa mobil har haft sina problem med bland annat gula fläckar, ganska dålig mottagning (sämre än en fem år gammal Nokia och sämre räckvidd på bluetooth) och försämrad batteritid men jag har inte gjort något tills nu i slutet av februari då skärmen började krångla (förutom 1:a DOA).

    Jag lämnade in den för skärmproblemen eftersom skärmen inte alltid fungerade eller ibland visade ett färgrannt mönster, en massa pixlar som lös i alla möjliga färger, se länk nedan. Ibland kan skärmen vara "död" i flera timmar och det enda som tänds är knapparna längst ner, det blir oftast samma sak om jag försöker starta om den genom att hålla knappen intryckt tills telefonen startar om. Jag nämnde också problemen med batteriet och fick ett nytt batteri.

    Fick tillbaka den men redan närmaste helgen fick jag samma problem igen. Skärmen slutade att tändas ibland och ibland lös den upp i det tidigare nämnda ”pixelmönstret”. Det var också en punkt på den nya displayen som lös i ett vitare sken än övrig bakgrund.

    Jag skickade in den igen och de åtgärdade säkert en del saker, fick tillbaka den och den fungerade några dagar igen innan felet var tillbaka. Punkten som lös vitare var borta nu.

    Ska man behöva acceptera att lämna in mobilen tre gånger för samma fel eller kan man ställa lite krav?
    Är det någon som varit med om något liknande och har någon erfarenhet att dela med sig?

    På konsumentverket står följande: ”Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök.”
    http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

    Både Tele2 och HTC säger att jag ska lämna in den för 3:e gången. Jag kommer då att ha fått vänta på reparationer och DOA totalt fyra gånger sedan jag skaffade en HOX. Jag får väl skaffa en extra mobil om jag ska ha kvar HOXen.. :)

    Exempel på pixelmönstret som kan bli ibland:
    https://www.dropbox.com/s/73tsukqqxesriwd/skärmproblem.jpg
     
  6. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    haft en hox sedan 3's drive förra året (349kr/mån).
    problem jag haft.
    mkt dålig wifi täckning, tappar efter ca 5 meter all täckning helt och trodde det berodde på det kända antenn problemet så jag öppnade och lödde dit en kabel. blev marginellt bättre.
    har aldrig använt hotspot förut så jag trodde täckning på ca 0.5 meter var vanligt men det visade sig vara helt fel.
    allmänt dålig tele/3g täckning, öppnade telefonen igen och böjde på bläcken, blev bra ett tag men antar att dom böjde tillbaka sig igen.
    sen är batteriet ganska underdimensionerat kör tex nvidias techdemo som använder alla kärnor fullt ut, om inte telefonen brinner upp så tar batteriet slut på ca 45min. men standbye tiden är riktigt bra.
    känns som att hoxen är en medioker och ganska misslyckad telefon, du har väll inte missat DOA tråden som är den i särklass största i den här forum delen och det säger ju en del.

    fick för ca en vecka sen tag i en galaxy s3 helt gratis(som en sorts betalning).
    mottagningen blev MKT bättre och wifin klarar en bra bit UTANFÖR min lägenhet. hotspoten där jag var van vid ca 0.5m räckvidd är nu ca 10 meter. eftersom s3an legat bortappad i ett halvår innan jag fick den var batteriet skadat så batteri tiden är ganska kass men enkelt att köpa nytt och stoppa in.

    undvek förut att använda wifi överhuvudtaget eftersom räckvidden var så kass men med s3an så är allt så mkt bättre. sen är den väldigt plastig och känns lite billig men den fungerar och det väldigt bra också. nu kan jag äntligen ringa på jobbet PGA bättre mottagning, dela ut wifi till folk längre bort än 0.5 meter, samt ansluta till wifi nätverk där de finns tillgängliga

    hellre en rostig gammal 240 som går som ett skott än en ny ferrari som går som en gammal rostig volvo 240 på 3 burkar.

    kan ju bara hoppas htc lyckas med one modellen bättre.