Partitionering av SDkort, Tips/Frågor

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Madeli, 3 dec 2010.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Du driver madeli...
    Jag partionerade, var tvungen att köra primary i gparted för att man skulle kunna välja filformat, annars blev det bara extended. Satte en label på den med.

    Clockwork sade att sd-ext inte kunde hittas och den bootar givetvis inte längre.
    Så är det primary eller är det min dumma label? Eller något annat?
     
  2. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    hmm..... det kanske är primary fast den hamnar som andra partition... blev ju osäker nu, men så är det nog :P
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Så vad är fel :P? Den låg väl som andra partition så jag kan förstå det, tog bort den gamla, tog bort lite utrymme på fat32 och fixade ihop en ext4 med en jäkla label.
    Oturligt nog har man bara en dator men får väl reboota med gparted livecdn igen och se om jag har bättre tur denna gången...

    Edit: Blev gör om gör rätt. Den ligger som andra partition men den är primary med ext4. Den här gången helt utan label. Får se om den bootar den här gången, inga fel enligt clockworkmod.
     
    Last edited: 5 dec 2010
  4. Arnell

    Arnell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Får felmeddelandet "monterad som skrivskyddad", läste om felet i en annan tråd men jag kan inte få det att fungera ändå. Har testat köra MiniTool Partition Wizard Home Edition men mitt sd-kort hittas inte där och inte heller i windows. Har det kraschat totalt eller går det att fixa?
     
  5. ZeD

    ZeD Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Fan va snårigt detta skulle vara då. Madeli du kanske skulle lägga upp en How-To istället iom att att öka partitionsstorleken. Du har lagt upp en massa länkar men annars ger ju inte denna tråden något?

    Kan ju vara bra att i alla fall skriva att man skall göra båda partitionerna primära och att FAT32 partitionen skall ligga först och hur man kan rätta till det det om något går fel. Är en massa nya som hittar denna här tråden och testar, vad skall de göra när skit händer.
    Tycker hela denna tråden är oansvarig.
     
  6. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Oansvarig? Jag har fan ingen plikt att göra någonting här.... jag hjälper folk hela tiden! Så gott jag kan! Om du kan mer så tillför det då istället! Varför startar inte du en tråd istället då och ser till att den blir "rätt".
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är väl bara för zed att skriva i wikin då. Klaga inte på någon som frivilligt lägger ner så mycket tid och hjälper alla så mycket. Skärp dig. Det är upp till var och en att ta ansvar om man experimenterar med mobilen. Står det direkt när man rootar.


    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  8. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Håller verkligen med, du har inget ansvar över huvud taget så ta inte åt dig av vad han säger.
     
  9. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Tar absolut inte åt mig. Blir mest chockad över hur en del människor tänker...
     
  10. ZeD

    ZeD Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Var inte riktigt min mening att du skulle ta det så, kan i efterhand iofs hålla med om att mitt inlägg kan tolkas som missriktad kritik.

    Vad jag menade är att tråden iom att den behandlar saker som inte är självklara och borde kontinueligt uppdateras med ny information, om problem och åtgärder mot dessa. Efter att ha läst igenom de flesta av inläggen verkar partionering av sd-kort vara ett problem för många och även om det går att fixa igen, kan det vara lite meckigt.

    Men all heder åt dig Madeli, jag vet att du hjälper många här på forumet och är duktig inom många områden, har te.x. använt en del av dina ikoner och även haft nöjet att läsa om dina många eskapader med olika roms.

    Kan iofs kanske slänga ihop något på wiki:n när tenta-veckorna är slut, för nu när DHD rommar börjar bli populära och då speciellt med 'data2ext' så är behovet att använda eller förstora ext-partioner större än någonsin.
     
    Last edited: 8 dec 2010
  11. ZeD

    ZeD Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Håller helt och hållet med dig, givetvis ligger ansvaret på den som pillar. Finns ju en anledning till att HTC försöker motverka rootning. Denna tråd hade dock ingen varningstext vad jag såg och det var det jag reagera mot, Första gången jag partionera ett sd-kort för min Magic hade jag också strul, iofs ingen större fara för mig och om det nu skulle totalskitit sig (vilket det aldrig gör) finns ju nya för nån hundralapp.

    Hoppas min ursäkt för hårdheten i tonen mottas av Madeli.
     
    Last edited: 8 dec 2010
  12. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Lugnt ZeD :) Jag tar alltid en ursäkt. Det krångliga med text är att den kan tolkas olika. Fick för mig att du var någon bortskämd snorunge som kräver att vissa ska finnas där och hjälpa dig :P

    Men Swedroid är för alla och alla hjälper så gott man kan. Med den kunskap man har. OM man vill. Du får gärna bidra till denna tråden så den blir bättre! Det är därför jag tar emot tips och uppdaterar första posten. Jag ser inte detta som min tråd bara för att jag startade den. Jag såg det mer som en samlingställe för frågor om hur man partitionerar sitt minneskort där alla kan komma med sina tips då det finns massor med sätt att göra detta på.

    Hur som... allt är lugnt och vi lägger ner detta nu och går tillbaka till den trevliga swedroid andan ;)
     
  13. Spattmupp

    Spattmupp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    gParted hittade inte mitt minneskort när jag hade tänkt utöka det. Inte via kortläsare eller via mobilen. Någon som har någon aning om varför?

    (Ett litet tips:)
    Sitt inte och håll på med gParted mitt i natten när du är lite för trött...
    Det hittade inte mitt minneskort på något sätt, via kortläsare eller via mobilen, så jag blev sur och tryckte lite i programmed... Sen så vips var hela hårddisken på datorn opartitionerad och allt på den var borta!
     
  14. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    ajaj... vilken grej! stackare!

    Men har tyvärr inget svar på varför gparted inte kan hitta ditt minneskort :( Borde funka med minneskortsläsare...

    Du kanske ska testa något annat program av de som finns i första posten?
     
  15. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    Då är det tur att det finns program som kan återställa datan :)
     
  16. Droid75

    Droid75 Guest

    Samma sak hände mig. Programmet MiniTool Partition Wizard Home Edition 5.2 hittade det och sen var det bara att formatera om. :)
     
  17. Spattmupp

    Spattmupp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo jag får testa det, verkade dock inte lika enkla som gParted men vad har jag att säga om hur enkelt något är efter det som hände, haha! Tack för tipset

    Jasså finns det?! Men det är säkert försent nu ändå, har gjort en ren installation av Windows igen och formaterat hårddisken... Skulle ha kollat upp det tidigare, trodde det var helt kört. Tack ändå!

    Okej, tack för tipset, ska testa det då. Det jag däremot helst var ute efter var en utökning av min ext3-partition, därav gParted, och inte en hel omformatering.

    Har romen på mobilen nu men med 512mb ram, tycker iof att det flyter på bra men skulle vara kul att se om det blir någon skillnad med 1gb+
     
  18. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Spattmupp, jo det finns en hel del program, många är dessutom gratis.
    En formatering (quick) gör inget så länge som datan inte blivit överskriven, du kan nog fortfarande rädda en del filer om det är något du behöver
     
  19. Tanzmane

    Tanzmane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Sony Tablet Z2
    jag partinerar med ubuntu och geparted, antar att jag ska göra 2 partioner..tänkte 1 partion med 1gb ext 4 och en med rästen i fat32 för det är väl det man ska göra? hur ska inställningarna varA? i geparted
     
  20. Tanzmane

    Tanzmane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11
    ROM:
    Orginal
    Platta:
    Sony Tablet Z2
    tycker jag följer det som står i tråden.

    Bootar med ubuntu live cd sen går jag in i geparted.
    Partionerar först en fat32 del på disken, sen en ext 4 partion, sen startar jag om datorn och startar datorn med win 7 allt ser perfekt ut, jag ser min fat32-diskpartion, så jag lägger in romen på minneskortet, går in i rom manger, installerar clockwork på telefonen.

    OCH SEN när jag ska "installera rom från sd-kort" så hittar inte telefonen min rom jag har lagt in, den hittar bara

    *Clockworkmod/
    *Android/
    *LOST.DIR/
    *update.zip

    så vad kan jag ha gjort för fel?




    Problemet löst nu, minneskortet verkar inte fungera med geparted till 100%, fungerar inte med minitool partion heller till 100% och fungerar inte med easeus till 100% heller så jag fick göra en fat partion med minitool och sen en ext partion med easus.. hahahah aja skitsamma nu funkar det.
     
    Last edited: 12 dec 2010