Fråga: Passiv 'brusreducering'-öronproppar?

Diskussion i 'Övriga tillbehör' startad av niiloa, 28 sept 2021.

  1. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Egentligen är det knasigt att snacka om passiv 'brusreducering' - när man menar den funktion som vanliga, hederliga öronproppar har - men jag kommer inte riktigt på något bättre heller!

    Jag har under tidigare år vant mig vid Bose in-ear lurar, med sladd, som också hade ganska så välfungerande aktiv brusreducering (men också alltför mycket annat på minussidan). Nu känns det som Mission Impossible att hitta BT lurar med lika bra ANC och som inte heller sticker ut ur öronen så värst - har provat flera olika och inte blivit enormt imponerad.

    Tillbaka till ruta ett, med andra ord: hittade i byrålådan ett fynd som har många år på nacken: ett par 'öronpluppar' som jag inte ens vet hur jag kom över! I vilket fall så ersätter dessa dom som sitter på vanliga lurar och fungerar faktiskt också som traditionella öronproppar, dvs att de expanderar i öronkanalen och blockerar omgivningsljud rätt så bra. Närbild här!

    Min fråga: är det någon som har koll på liknande, moderna sådana ersättnings-pluppar som fungerar som dessa mina (ur)gamla? Jag kommer definitivt att använda dessa fornminnen ett tag - med lurarna som kom med min alldeles fräscha Pixel 4a (jippi! Lurar på köpet, bara en sådan sak!) men rimligen kommer dom inte hålla särskilt länge.
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Så nån typ av Memoryfoam-ish som du är på jakt efter? Amazon år nog billigast. Sen finns det garanterat ”premium” varianter som kostar flera hundra men det känns som lurendrejeri och nåt jag inte har koll på alls. Men kanske nån annan har och kan nämna nån. :D

    Nåt sånt här? (sitter på telefonen så sök möjligheterna är inte på topp):
    https://www.amazon.se/dp/B071ZBFV4Y...&keywords=hörlurar+skum&qid=1632856091&sr=8-2
     
    Last edited: 28 sept 2021
    niiloa och bernard gillar detta.
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Finns mängder på Aliexpress. Sök på "t400 foam" så får du fram dom. Notera olika diameter på både inre gummiringen och ytterdiameter. Det mesta är Comply-style på aliexpress. Dina är mer Shure-style, inte så vanliga på marknaden.
     
    niiloa gillar detta.
  4. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Jamen! Tydligen handlar dessa om öronkuddar - Amazon fortsätter med nyskapande översättningar :) Nåväl, 'öronpluppar' är inte heller någon fullträff kanske..
     
    iterva gillar detta.
  5. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Ok tack skall ta en titt. Känns lite lurigt dessa dagar, att använda Aliexpress och liknande, med tanke på allt strul och extra kostnader jag har hört talas om när man beställer direkt från Kina. Kanske inget att bry sig om? Helst skulle jag skippa Kina helt och hållet med det är väl omöjligt; allt tillverkas ju där numera! Hur man än vrider och vänder på det så är rumpan mer eller mindre bar.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 844
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Sedan de nya reglerna om moms/tull avgifter blev EU lag 1 juli har jag inte fått några extra kostnader eller avgifter från t.ex. PostNord de gånger jag köpt från AliExpress
     
    niiloa gillar detta.
  7. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Dom på Amazon ser schyssta ut - samma stuk som dom gamla jag har - men hur tusan skall man veta om dom passar till exempelvis lurarna som kom med min Pixel 4a? Passar kanske till dom flesta, som det står där.. Inte så sjukt dyra heller så klart jag kan bara chansa :) Inte heller såker på om det är 'Medium' eller 'Stor' som gäller.. kanske blir det båda!
     
    Last edited: 29 sept 2021
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Verkar ju finnas med olika innerdiameter. Scrolla ner i specfiktionerna så kommer följande:
    1DB102C4-A231-4151-9EB8-FA312578D7FE.jpeg

    Och den artikeln jag länkade har i rubriken
    Dvs storlek 4.5. Så borde ju gå att hitta andra storlekarna också. :)
     
    niiloa gillar detta.
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Sonys senaste alster, WF-1000Xm4 har nån sån där skumliknande massa i sina öronproppar och inte vanliga silikonpluppar, men de är alldes för dyra i mitt tycke. Tveksamt ifall det går att få tag på såna som reservdel dessutom.
    Mina första och enda brusreducerande hörlurar med sladd var en modell från Sony som bara passade på ett fåtal mobiltelefonen eftersom stickproppen hade en extra kontaktring och själva anc-elektroniken låg i telefonen. De hade helt fantastiskt bra brusreducering och var väldigt smidiga jämfört med t.ex. Bose eftersom det bara var en vanlig sladd mellan lurar och telefon. Men en stor del av brusreduceringen tror jag åstadkoms genom att in-ear-pluggen sluter väldigt tätt i hörselgången och därmed inte släpper in så mycket störningsljud.
    Jag har sedan använt olika trådlösa in-ear-varianter, allt från Sonys lösning med en liten låda med clips som fästs i kragen och en kort sladd upp till örat till olika true-wireless. Problemen jag upplever med Bluetooth-anslutna lurar är störningar i radioöverföringen vilket orsakar dropouts, vilket inte är nåt problem med sladdanslutet. Jag har även ett par Jabra 65t utan brusreduceringen, men just at tpassformen är så bra så blir det ganska tätt och bullerfritt med dem också. Tyvärr är det fortfarande dropouts på grund av störningar i överföringen.
     
  10. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Känns som att det är alltid något strul med BT lurar - också sådana som är rejält dyra! Plus det där att dom sticker ofta från öronen så förbannat.. Jag kan bara inte med sådana. De Sony WF-1000XM3 jag provade under en tid hade inga som helst störningar med BT och mycket bra ljud men det ser ju ut som man hade stora Legobitar fästa på öronen! ANC i dessa lurar var i mitt tycke, i motsats till översvallande recensioner, inte heller särskilt imponerande.
     
  11. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    Perfekt! Missade måtten!
     
    iterva gillar detta.
  12. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    De jag har är den första generationen true wireless, WF-SP700N, de känns och ser ut som att det sitter stora skalbaggar på öronen. Förutom att det såg lite konstigt ut, så låg de i vinddraget och de tog upp ganska mycket vindbrus som fortplantar sig in till trumhinnorna, antingen de nu är via elektroniken eller rent mekaniskt via hölje och öronproppar. Dessa brukade dock sällan ha några anslutningsproblem, och anledningen tror jag är att Sony valt att buffra signalen så att det finns möjlighet att sända om paket ifall några skulle tappas, men det ger ett märkbart lagg, vilket särskilt märks om man tittar på film. Men anledningen till att jag skriver om dem i preterium är att batteriet i dem har gett upp och har inte särskilt stor kapacitet längre. Jag är lite sugen på de där XM4-orna, bara de sjunker lite i pris så slår jag kanske till. Eller följer med tillsammans med nån ny Sony-lur. Jag har tittat på Jabras 85t som är lite billigare men är lite orolig för bluetoothkvaliteten.
     
    Last edited: 29 sept 2021
  13. niiloa

    niiloa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel4a
    WF-1000XM3 var också extremt känsliga för vinden - lite bris och det var i princip hopplöst att använda dom. Detta verkar visserligen vara ett bekymmer för de flesta ANC-lurar och antagligen är det extra illa för dom som sticker ut groteskt mycket!