Passiva färgskärmar

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av doktorn, 27 jan 2011.

  1. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Hej allesammans!
    Tänkte starta en tråd för oss som är intresserade av passiva färgskärmar. Upptäckte precis att det inte fanns en enda om Qualcomm Mirasol.

    Jag hittade litegrann om den ungefär samtidigt som Notion Ink presenterade sin Adam med Pixel QI.

    Vad jag störde mig litegrann på då var att pixel qi är svartvit endast och därför blev Mirasol mer intressant. Nu har det snart gått ett år och fortfarande har man inte hört ett knyst om den eller motsvarande teknik.

    Såg den här på engadget
    http://www.engadget.com/2011/01/05/pocketbooks-mirasol-android-tablet-leaked-in-qualcomms-latest/&category=classic&postPage=1
    men det visade sig att produkten inte finns ännu.

    Hur lång tid tror ni det kan tänkas ta innan vi slipper problemen med lysande färgskärmar?
    Jag kan se en rasande förbättring av batteritiden när det väl blir allvar.
    Vad tror ni det är som gör att det dröjer?
    Var det någon som var på CES och såg den? Varför hör man knappt ett pip om det? Det borde vara en möjlig miljardindustri... Hade hoppats på att se den i en android till mässan i Barcelona nu, men börjar bli redo att återgå till läge vänta (i framtiden är allt mycket bättre)...

    Edit: hittade lite mer om den på youtube
    http://www.youtube.com/watch?v=mSqRQTe-nZc
    Letar man bara så.... Det låter ju i filmen som att de är positiva till att få ut någonting det här året. Jag hoppas verkligen att något med en sån här skärm presenteras på MWC. Det vore så jäkla coolt!
    Med 30fps i demoprodukten ser jag alla möjligheter för att det snart blir verklighet.
    För mig blir lätt valet en sån här skärm i min nästa följeslagare om det blir verklighet, trots att amoled är så tjusigt.
     
    Last edited: 27 jan 2011
  2. Dava

    Dava Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    E-ink tillverkar tydligen passiva skärmar. Men jag har inte sett någon produkt med dem än.

    Förmodligen är de för dyra och för långsamma.

    http://www.eink.com/readable.html
     
  3. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Engadget hälsade på Qualcomm under CES tidigare i år där de lovade att en mirasol-platta skulle visas under CeBIT.
    http://www.engadget.com/2011/01/07/mirasol-equipped-qualcomm-reference-tablet-hands-on/
    CeBIT har hållt på i två dagar nu, men det har inte hörts ett knyst än så länge. Från CeBIT hemsidan så lyckades jag lista ut att Qualcomm skulle vara representerade på ett evenemang kallat "Future of Tablet Computing" imorgon, men det låter inte riktigt som rätt plats att göra produktannonseringar...

    Är grymt sugen på en läsplatta, men tycker inte att läsa på LCD är någon höjdare. Sen vill jag ju kunna använda den som tablet också, vilket också utesluter E-Ink. För närvarande verkar mirasol vara det enda alternativet i mina ögon, men det börjar lukta vaporwave om det hela nu...

    Kanske får bita i det sura och skaffa en vanlig tablet. Bara det att varken Galaxy Tab eller Xoom känns som fullträffar. iPad utesluts även den då jag heller inte har för avsikt att bli inlåst i iOS. :cry:
     
  4. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Kul att se att det är iallafall en till på forumet som är intresserad av en sån här. Nej det är nog som du säger att de inte kommer att presentera någonting ändå på CeBIT. Surfar man runt lite verkar det som att en hel del verkar tro tidigast tredje kvartalet i år...
    Ska man vara realist så kanske man får plussa på ett kvartal till.
    Jag tror inte att det är vaporware, men kanske snarare att tekniken inte är tillräckligt stabil ännu. Qualcomm har ju trots allt plöjt ner miljarder i tekniken så det smärtar nog om man skulle avbryta utvecklingen.

    Men det är ju precis så som du också säger, att en platta egentligen inte är riktigt intressant förrän man kan använda den som det är tänkt, utan krav på bakgrundsbelysning och trötta ögon.

    Jag tror i och för sig att Galaxy Tab 10 är en finfin pjäs, men tänker inte skaffa någon i en brådska.
     
  5. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jo, att kalla det vaporware var kanske att ta i, men tyvärr finns ju fortfarande risken att Qualcomm inte lyckas få till det i slutändan. Var det inte utlovat att dom första mirasol enheterna skulle komma någon gång redan 2010?

    Men jag ska inte vara onödigt negativ, efter sommaren låter trots allt inte som en helt galen gissning.