Påtvinga 1080p med Chromecast v2 ?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Oceanic, 14 maj 2016.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag har nu börjat använda min Chromecast 2, jag använder mest youtube än så länge, men hur kan man garantera att det är den högsta upplösningen på 1080p den streamar och inte 720p ? vad jag sett finns det ingen inställning som kan påvtinga deta.
    Google och youtube ägs både av google så jag kan förstå att dom försöker spara in på bandbredden, men nu är det så att jag har gott om bandbredd och vill gärna vara säker på att det alltid är den högsta upplösingen som spelas upp.

    Om det gick att funka i youtube så vore det bra men om det fanns något trick som gjorde att den alltid valde 1080p framför något annat så vore det också bra ?

    Hoppas det finns någon lösning på detta. Är annars väldigt nöjd med chromecasten
     
  2. KARDOX

    KARDOX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Man kan endast påtvinga upp till 720, därutöver går det endast att välja "automatiskt". Enligt min erfarenhet så börjar casten att streama med låg upplösning och stegar sedan upp om bandbredden tillåter.
     
    bernard gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är sant men många videos är ju bara runt 5 minuter, man vill ju ha full upplösning direkt, speciellt om man vet att man har bandbredden att klarar detta.

    Jag upplever 1080p väldigt mycket skarpare på min tv. Blir mycket mjukare bild med 720p men inte lika skarp vilket blir lite irriterande. I min mening är detta en brist med chromecast, det finns liksom inga inställningar att göra.

    Om man dock spelar upp en video i youtube innan du trycker på cast to chromecast symbolen så kan du välja 1080p då tror jag att den kanske kör 1080p direkt, för den gör den ju när man använder appen vanligt utan chromecast man man valt det manuellt en gång...

    Hur som helst det känns som google fular sig här, dom vill ju samtidigt spara bandbredd och dom vet att dom flesta inte lägger skillnad på 720p och 1080p förutom de lite mer kräsna tittarna.
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    De vet antagligen också att det är många som inte har nog med bandbredd för 1080p och då är min gissning att de prioriterar bilduppdateringar över upplösning tills de vet att det fungerar.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja men det är ju lite tråkigt att google inte kan låta os själva bestämma ?
    De är dåliga med att visa om det är 720p eller 1080p som sagt...
     
  6. Tumaini

    Tumaini Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Det fanns tydligen en funktion för att välja upplösning i Chromecast-tillägget i Chrome förut, men de tog bort det i den nya versionen. Jag har frågat på deras forum om de har planer på att lägga till en sån funktion till Android-appen i framtiden, men inte fått svar än.
     
    bernard gillar detta.
  7. bastian94

    bastian94 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2015
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5g

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 4a 5g
    Telefon 2:
    Xperia 10 mark 3
    ROM:
    Sailfish OS