Pax Regalia - Triage, kooperativt brädspel

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av TFeldt, 13 feb 2012.

  1. TFeldt

    TFeldt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har spenderat det sista kvartalet med att knacka ihop ett digitalt brädspel. Upp till fyra kan samarbeta för att bota en samling solsystem från en okänd sjukdom, men man kan givetvis även spela själv om så föredrar. Jag tänker inte försöka hyckla och säga hur pass fantastiskt spelet är då jag som skaparen givetvis gjort ett spel som jag själv gillar. Förhoppningsvis tycker ni också om det. Istället låter jag beskrivningen nedan tala för sig själv, men jag har ett önskemål om jag får vara så pass framåt.

    Om ni köper det (tusen tack alla ni som gör det) så skriv hemskt gärna om det är några frågetecken. Likaså är jag extremt intresserad om vad ni tycker om intrycket marketsidan ger. Jag har arbetat som programmerare hela mitt yrkesliv men är bokstavligt talat helt ny på det här med indie marketing. Ropa om något ser tokigt ut.

    Trailer
    http://www.youtube.com/watch?v=M7YlCVquAUI

    Och här har vi in-game tutorialen med min svenska accent på köpet.
    http://www.youtube.com/watch?v=CuFPiccIaW0

    (ursäkta, försökte embedda youtube-filmerna i denna post men misslyckades katastrofalt)

    Slutligen, marketlänk och beskrivning.

    Pax Regalia – Triage is a turn based, strategic, fully cooperative multi-player game. If you’ve ever played a board game or a turn based computer game it will instantly feel familiar. The game will automatically adjust the difficulty to accommodate up to four simultaneous players, but you can also play it entirely by yourself.

    In Triage you assume the role of one out of four houses. The industrial and utterly ruthless Jaeger industrie. The scientific Takamura bio-labs. The mercenaries of house Vanderbildt. Or perhaps the web that holds them all together, the Hansa directorate.

    Your task is to triage the Niola cluster that has suffered a violent outbreak of an unknown pathogen. While already cordoned off to prevent travel outside of it, and thus spreading the disease further, you may have to take drastic steps to cleanse the cluster entirely.
     
  2. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Inte min typ av spel, men lite feedback i på marknadföringen kan jag försöka mig på.

    Tycker det ser riktigt bra ut, men är lite svårt att greppa hur spelet går till eller vad som är roligt med det. Antar att det finns liknande spel, så de som känner till konceptet kommer nog lockas i alla fall.

    En del text i youtube-videorna är för liten eller visas för kort stund för att man ska hinna läsa det, framför allt i trailern.

    Större screenshots skulle nog underlätta om det går.

    En del lite svåra ord i beskrivningen, t ex mercenaries, directorate, triage, pathogen och cordoned. Kanske är ord som används dagligen av målgruppen, men annars kanske några av dem kan bytas ut mot enklare varianter om det finns.
     
  3. TFeldt

    TFeldt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du, det där var nog det viktigaste någon sagt till mig under hela utvecklingen av spelet. Ja, det finns existerande brädspel som liknar det, men inget som har samma mekanik. Att jag helt enkelt förutsatte att spelmekaniken skulle vara självklar var ett enormt misstag från min sida. Om jag får peta mer på dig, hade det varit tydligare om jag lagt till ett par paragrafer i stil med;

    "Objektivet i detta spel är att kämpa mot klockan. Du måste konstant balansera dina två viktigaste resurser, nämligen krediter och befolkning mot den ständigt växande mängden sjukdomsutbrott. Ta det lugnt, spelet kommer inte stressa dig, du har hur lång tid du än behöver för att göra varje drag, men för varje aktion kommer det oundvikligen en motreaktion. Är du villig att offra din befolkning, och riskera nederlag, för krediterna som kan rädda dig ännu en runda?"

    Något åt det hållet, eller skall jag lägga till ännu mer? Tusen tack för att du tycker det ser bra ut!
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Varför är inte appen kompatibel med min Nexus S med 4.0.3?

    Texterna i videon försvinner som sagt lite för snabbt för att jag ska hinna läsa dem.
     
  5. TFeldt

    TFeldt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är inget fel med din telefon, faktum är att jag vet att spelet flyter rätt bra på den. Jag låste det till vad google definierar som tablets ("xlarge" screens som de kallar det innebär 7"+) då det helt enkelt inte var behagligt att köra på små skärmar.

    Detta är något jag borde skrivit i första posten men jag tänkte helt enkelt inte på det då marketplace hanterar filtreringen åt mig. Annars hade det kommit med i beskrivningen. Som sagt var, helt färsk på det här, hoppas ni ursäktar mina småmissar.

    Då det inte finns några prestandarelaterade besvär med att köra på moderna telefoner är det möjligt att jag någon gång gör om interfacet men det är inget som ligger på bordet just nu.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ahh, det förklarar det. När jag kollade videon så funderade jag just på hur litet allt borde bli på telefonen.

    Det är synd att Android Market inte har mer info om vilka krav som ställs från appen. Det enda jag ser är att Android 2.3 eller högre krävs.
     
  7. TFeldt

    TFeldt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Pust, önskar verkligen det också. Det jag helst skulle vilja se är högupplösta screenshots dock, något som nadam kommenterade på ovan. Först följde jag Google's riktlinjer för upplösning, men de blev krympta. Tänkte "hrm, får väl ladda upp full hd då så att de inte krymps fullt så mycket", dundrade upp 1920x1080 screenshots men de krymptes till precis samma format.

    Jag förstår att de vill att bilderna skall se bra ut på mobiler, men om jag redan låst spelet till tablets vore det trevligt om de lät mina screenshots iaf ha samma upplösning som tablets har (dvs 720p+). Särskilt irriterande då jag försöker lista ut ett sätt att ge alla som köper det koder så de även kan spela pc/mac-versionerna, grötiga screenshots inspirerar verkligen inte förtroende på den fronten. Trailern är iaf i HD om man så behagar, lite plåster på såret.
     
  8. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Skulle det kunna funka med zoomning som Wordfeud och Angry Birds har? Då skulle du kunna ta inzoomade screenshots också.
     
  9. TFeldt

    TFeldt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket bra ide för att få detaljerna att synas bättre, problemet är att googles servrar automatiskt ändrar storleken på bilderna jag laddar upp. Alltså hade även de inzoomade bilderna blivit små och grötiga när man tittar på dem på större skärmar. De ser kanon ut på små mobilskärmar men allt annat ser det illa värre ut på. Förstår inte riktigt hur google resonerar på den punkten.

    Angående inzoomning för att få spelet spelbart på mobiler är det värre. Interfacet innehåller helt enkelt för många alternativ. Detta kan lösas genom att man gör on-demand menyer, tex att man håller fingret på en planet i två sekunder för att få upp bygg-menyn. Det kniviga är att hela interfacet är designat för tablets, du har allt upplagt på antingen höger eller vänster sida av skärmen för enkel åtkomst med tummarna när du håller tableten normalt.

    Att designa om det just för små skärmar hade inneburit en påtaglig tidsinvestering, något jag är fullt villig att göra om spelet säljer (men det kvarstår såklart att se om det gör). Har inte hunnit påbörja min guerilla marknadsföringskampanj än, enda stället jag ens nämnt spelet är i denna tråd och på min egen lilla blog.