Pengarna tillbaka enligt konsumentverket?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Galaxxy, 13 dec 2012.

  1. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag köpte i oktober 2011 en Galaxy S2. Den fungerade klanderfritt fram till januari då laddningsuttaget gick sönder. Jag lämnade då in den på lagning och fick tillbaka den efter några veckor.
    Ungefär tre och en halv månader senare, i april, sker samma sak. Här står det även att telefonen blivit överhettad när jag försöker starta den, fast att den är kall. Jag lämnar in den och får tillbaka den.
    I augusti i år sker samma sak igen! Jag lämnar ännu en gång in den. Denna gång sjönk även batteriet drastiskt varje gång jag startade telefonen. De fixade den och allt var frid och fröjd trodde jag.
    I oktober skedde det igen, den gick inte att ladda. Den gick heller inte att starta ens. Det var bara svart. Jag gick tillbaka till återförsäljaren och sade att detta var 4:e gången. De skulle försöka skicka den alternativt skicka den på reklamation till Samsung.

    Jag väntade i nästan en månad då jag fick servicebesked: Ny telefon erhålls alternativt återbetalning. Detta var den 20:e november. Jag har ännu inte fått något besked via mail eller telefon, så jag bestämde mig för att ringa. De sade då att jag kommer få ny telefon alternativt återbetalning. Jag svarade återbetalning och de skulle återkomma inom några dagar med mer information.

    Tl;dr:
    Det jag undrar är: Kommer jag få tillbaka hela beloppet vid återbetalningen? Enligt konsumentverket kan man avbryta köpet och få pengarna tillbaka om samma fel skett 3 ggr.

    Hur mycket pengar kommer jag att få? Jag betalar med abonnemang (osäker på avgiften). Hur mycket pengar kommer jag att få tillbaka?

    Mvh
     
  2. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Om du köpte den med abonnemang antar jag att avgiften låg på 200:- i månaden vilket innebär 4800:- över 24 månader. Jag har fått igenom 2 reklamationer där jag fått pengarna tillbaka och då får man tillbaka ungefär 70% av beloppet man betalat för enheten. Butiken har rätt att dra av så kallat "nyttoavdrag" för tiden du haft telefonen. Du har haft telefonen i lite mer än ett år nu så jag skulle inte acceptera något lägre än 70% av det du har betalat/kommer få betala för den totalt.
    Om du vill bråka så har du rätt till ränta på de pengarna du får ut eftersom det gått 13 månader samt kompensation för reseavgifter, men det brukar vara så svårt att få ut det så det brukar inte vara värt allt arbete du får lägga ner för den lilla extra summa du får.

    Jag skulle nöja mig med 70% av det du betalat om jag vore dig :)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  3. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Okej, jo det kan nog varit 200 kr/mån. Jag har ju endast haft den i 12 mån. Innebär det alltså 70% av 2400 kr? Alltså 1680 kr, i så fall känns det mer värt att ta ett nytt exemplar av enheten.
     
  4. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Nej, du får tillbaka för hela beloppet alltså 4800:-. Men du kommer få fortsätta betala 200:- i månaden resten av abonnemanget.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2