PenTile-matrisen

Diskussion i 'Allmänt' startad av MaXmeOliver, 30 dec 2012.

  1. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Bara lite läsvärt.

    http://pentileblog.com/

    Sedan är det antagligen lite vinklat, och får det att låta bättre än vad det är. Jag tror dock inte att faktan är falsk och att om vi ska ha OLED-skärmar så är det PenTile som krävs fram till att tekniken utvecklas.
     
  2. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Intressant första post, lite synd att här inte kom några svar. Bättre med en fin bump än att starta en helt ny tråd i alla fall :)

    Det är uppenbart att det finns en stark motvilja mot PenTile, både här på forumet och bland Swedroids redaktion. Jag har alltid haft lite svårt att förstå den. Visst, man skulle kunna se det som falsk marknadsföring, då PenTile-skärmar marknadsförs med sina logiska pixlar, vilka ju har färre subpixlar än RGB-pixlar. Men bortsett från det har jag väldigt svårt att se problemet. Vid låg PPI kan man ganska tydligt se att linjer som borde vara raka är lite zick-zack. Men vilken skärm ser bra ut vid låg PPI?

    Jag sitter här med en HTC One S och en Lumia 820. Båda telefonerna är moderna, de har båda AMOLED-skärmar på 4,3". HOS har en PenTile med qHD, och Lumian har en 480p utan PenTile. Lumian har alltså 480*800*3 = 1 152 000 subpixlar. HOS har 540*960*2 = 1 036 800 subpixlar. Alltså har Lumian fler subpixlar, och trots det ser framförallt text mycket kantigare, oskarpare och allmänt fulare ut på Lumian. Det är verkligen som natt och dag. Med andra ord lyckas PenTile skapa en bättre bild med färre subpixlar. Och framför allt drar den mycket mindre ström.

    Min slutsats är att så länge PPI:n är någorlunda hög, och i synnerhet då den är över den gräns då det är svårt att urskilja enskilda pixlar (300 någonstans) är PenTile en mycket vettig optimering, och en AMOLED-skärm med PenTile bör betraktas som bättre än en AMOLED-skärm med RGB, då den ger bättre batteritid utan att försämra skärpan särskilt mycket.