Diskussion: P.F.C. - ett svenskt alternativ till Revolut

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 15 dec 2018.

Taggar:
  1. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Spontant känns det inte som jag kommer använda mitt särskilt mycket heller, möjligtvis till internetköp där jag inte vill använda mitt vanliga kontokort. Stort plus för det smidiga i att swisha över pengar. På så sätt behöver jag inte sprida mina kortuppgifter som hos Revolut och Curve. Stort minus även att jag inte kan koppla mitt SJ-kort och tjäna poäng den vägen.

    Klar favorit än så länge är Revolut, även det jag använt mest. Var förvisso det första fintech-kortet jag skaffade, men jag gillar det skarpt! Curve tycker jag känns lite rörigt och gillar inte riktigt appen, så det skräpar mest i byrålådan. Gjort diverse köp i annan valuta med det kortet men inte mer än så.

    Klarna-kortet har jag gjort mig av med, kommit på kant med hela Klarna så har valt att bojkotta dom ett tag framöver :) En kundservice på dekis och krångel med returer och återbetalningar är anledningen till det.

    Men jag håller med dig @bernard@bernard att nästa Fintech-kort som dyker upp står jag nog över :-) Och revolut behåller sin förstaplats i mitt tycke.
     
    bernard gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Även mitt PFC-kort kom idag. Det jag gillar främst med PFC är att man kan ta ut kontanter avgiftsfritt i bankomat. En finess som är ganska sällsynt på kort utan avgift. Det är förvisso inte särskilt ofta jag tar ut kontanter men det känns ändå bra att kunna göra det utan avgift. För min del innebär det att jag kan skippa mitt Forex-kort och spara 20:-/månad. Forex-kortet har jag nästan bara behållt av den anledningen att kunna ta ut kontanter. Kombinationen av att snabbt kunna swisha pengar till kortet och att det är gratis bankomatuttag tilltalar mig!

    Annars gillar jag Curve och Curve har kommit att bli det kort jag använder för dagliga inköp. I.o.m. att jag kan koppla det till mitt Preem-kort så får jag 0,5% bonus på allt jag handlar. Inte jättemycket pengar men på ett år blir det ändå några hundralappar. Istället för att betala några hundralappar för ett kort till någon av storbankerna.
    Curve är också bra för att handla från utlandet p.g.a. bra växlingskurs och inga avgifter. Jag använder Curve för att handla via Paypal och från Amazon.de.

    Så kombinationen Curve + PFC verkar passa mig. Och då kommer jag troligen bara att ha PFC som reserv och för ev. kontantuttag.

    Jag är en snål fan som lever på en minimal pension så för mig har varje utgift betydelse. Därför gillar jag att det nu dyker upp fler och fler alternativ till storbankerna som erbjuder nya tjänster och lägre avgifter! :)

    upload_2018-12-21_13-50-21.png
     
    Last edited: 21 dec 2018
    The-kashish, inact_0049, M203 och 2 andra gillar detta.
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Fast om man vill säga upp sitt vanliga bankkort i sin vanliga storbank så behöver man skicka pengar till Revolut etc., med antingen SEPA/TT eller PG/BG. Vilket tar 1-3 dagar. (Och banken har rätt att ta betalt för överföringen och kanske behöver växla till EUR.) Om man inte har ett MC/Visa att göra top up från. Och det har man inte om man säger upp det. Största hindret mot att säga upp ett bankkort och använda utlänska banker och fintech är väl framförhållningen på 2-3 dar man behöver för att skicka pengar från bankkonto.

    Med Swish borde pengar komma in från ens bankkonto till PFC direkt?

    [Storbank] -> Swish -> [PFC] 0 timmar
    [Storbank] -> Swish -> [PFC] -> [Curve, Revolut, Utländskt kort] 0 timmar
    [Storbank] -> SEPA -> [Revolut, Utländskt kort] 24-72 timmar
     
    Slimey gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det går direkt.
     
  5. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Swish går på direkten som svenix nämnde. Men jag ser fortfarande inget större hinder på att avsluta ditt vanliga bankkort från att du ska kunna toppa ett fintech kort. Finns flera alternativ till det, så länge du inte är fast vid att inte prova nån utav alternativerna ;)
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag fick mitt kort för en tid sedan, men har först nu haft tillfälle att aktivera det.

    Testade föra över från Swish och det hela fungerade mycket bra och var oerhöert smidigt. Pengarna registrerades på en gång.

    Appen i sig är verkligen "bare bone" och innehåller i princip inga funktioner just nu utöver:
    *Frys kort
    *Överför pengar via Swish eller Plusgiro
    *Byt PIN

    I jämförelse med Revolut eller Curve är det hela oerhört primitivt. Det går inte ens att ställa in pushnotiser för korthändelser, överföra pengar till andra med samma kort eller logga in med Bankid med fingeravtryck.

    Enda punkten där detta kort sticker ut är Swish-stödet.

    De påstår sig också ha en community, men den verkar oerhört misskött. Ingen från bolaget bemödar sig svara på trådar:
    Screenshot_20181231-034456_PFC.jpg

    Jag hade för övrigt problem att ange PIN-kod. Mitt tangentbord kom av någon anledning inte fram automatiskt. Fick trycka upprepade gånger i en av rutorna innan det slutligen kom fram (kör SwiftKey).

    En lite lustig detalj med kortet är att kortnummer saknas på framsidan. Jag vet inte om det kan komma att ställa till det om man är ute och reser. Borde väl minska säkerheten lite också att ha all nödvändig info på en sida av kortet (nu kör ju Amex iofs så också... )

    I dagsläget ser jag inte hur denna tjänst kan leda någonstans, speciellt inte efter att ha använt både Revolut och Curve. PFC ligger ljusår bakom sett till tjänster och funktionalitet. Communitybiten var också som sagt ett rätt sorgligt kapitel - kommer knappast växa om PFC själva inte orkar engagera sig i sin egen produkt.

    Har lite svårt att förstå varför Nordea plöjt ned 30 MSEK i detta. Första intrycket är i alla fall inget vidare i ljuset av alternativen. Än märkligare blir det att PFC aktivt marknadsför en så pass ofärdig/oslipad produkt - det är förmodligen pengar rakt ned i sjön. Det blir nämligen svårt att få någon positiv feedback med nuvarande upplägg/bygga en större användarbas. Merparten kommer sannolikt avfärda tjänsten efter första testkörning.

    Jag hoppas på snar bättring, för de kan knappast leva på endast Swish-stödet i längden. Vore väldigt kul med ett seriöst svenskt alternativ till Revolut.

    Screenshot_20181231-040427_PFC.jpg sketch-1546225849652.png
    Screenshot_20181231-040631_PFC.jpg Screenshot_20181231-040617_PFC.jpg Screenshot_20181231-040636_Swish.jpg
    Screenshot_20181231-040445_PFC.jpg Screenshot_20181231-040451_PFC.jpg
     
    Last edited: 31 dec 2018
    inact_0049, chraist, Buzz och 2 andra gillar detta.
  7. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Bra genomgång. Håller med om det mesta. Men vill kanske försvara community delen att de är pga av bristande personal under juletider. Som du märkt kanske så är det jag som ställt en del frågor där som jag inte fått svar på allt ännu :)

    Men jag håller tummarna på att de ska utveckla vidare och släppa fler features 2019.
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag håller med om att appen är enkel i jämförelse med Curve.
    Två fördelar med P.F.C som jag ser det är Swish-stödet och att det går att ta ut pengar i Bankomat utan avgifter. Det senare är ganska unikt bland kort utan avgift.

    Vad gäller att kortet saknar upphöjda siffror på framsidan så är det samma sak med mitt Curve kort. Det har heller inga upphöjda siffror på framsidan. Både Curve kortet och P.F.C. kortet verkar vara gjorda av samma tillverkare tyska Debit.

    Communityn verkar som sagt väldigt nystartad med ett fåtal inlägg. Vi får väl avvakta lite och se om det tar fart. Det hänger ju på om kortet blir populärt och hur många som skaffar det. Det kanske inte blir så många om de inte lägger till fler features i appen.
     
    bernard gillar detta.
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Största nackdelen med alla dessa fintech kort, förutom Curve kanske, är att de saknar anledning till att man ska byta till dem.
    T.ex. ingen ger cashback som Preem/Shell som ger tillbaka 0.5%. Hade det gett något tillbaka hade jag lätt bytt till att använda det.

    Men just nu som jag ser det så är dessa kort bara användbart:
    -För att ta ut pengar från automater
    -Använda det utomlands
    -Ger en bra översikt på det man spenderat, kan enkelt bytas ut med att använda Tink dock.

    De får steppa upp lite så att det finns någon anledning till att använda korten. Speciellt ge oss bonusjägare nån anledning till att byta :)
     
    inact_0049 gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag använder mitt Curve med Preem som bakomliggande kort. På så vis får jag 0,5% bonus på allt jag handlar med Curve. Den kombinationen passar mig. Jag får lite bonus av Preem i kombination med Curve's snabba respons och tydlighet i appen om mina inköp.

    Jag gillar det så mycket att Curve har blivit mitt primära inköpskort. Och så kompletterar jag med PFC för att ha en backup och ett kort som funkar i Bankomat utan avgift.
     
    ac1976, inact_0049 och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Ja, jag kände igen avataren :) Det är förstås knepigt med personal denna tid på året, men någon enstaka person borde man allt kunna skaka fram. De har trots allt en rätt hygglig kassa efter Nordea-tillskottet. Är man dessutom ny i en bransch kan man inte gärna ligga på latsidan, utan då måste man visa att man är på hugget.

    Bra poäng med de fria bankomatuttagen @svenix@svenix. Tänkte inte på det då jag själv mycket sällan tar ut kontanter numera.
     
    svenix gillar detta.
  12. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Använder Shell för mina köp (aldrig kredit) och jag och sambon har ett Preem (aldrig kredit) för vårt gemensamma, mat etc. Revolut har jag för utlandet samt för att köpa Euro, USD och pund för en hundring vardera varje månad.
    Jag har ett nordea kort men det använder jag aldrig nu längre. Kan jag spara något på att säga upp mitt kort hos Nordea? Förlorar jag swish och annat då? Skulle PFC kunna vara ett alternativ här då iom Swish, snabbt få över pengar ifall jag behöver ta ut kontanter tänker jag.

    Borde finnas pengar att spara här.
     
    bernard gillar detta.
  13. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Vet ej hur det är med Nordea, men på Danske Bank gick det bra att säga upp betalkortet (sparar in 25kr/mån). Jag har fortfarande kvar bankkontot, swish och bankid, som inte kostar något att ha.

    P.f.c. erbjuder inte betalning med swish, utan det du kan använda swish med är att toppa kortet bara.
     
    bernard gillar detta.
  14. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Det är sistnämnda jag isåfall är ute efter. Föra över via swish till pfc ifall jag behöver kontanter
     
    bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu har det hänt något i alla fall: Sätt en budget med P.F.C. - P.F.C. - Personal Finance Co.

    Det har tillkommit en funktion för att sätta en budget, men det är ju inte särskilt avancerat.

    I övrigt är appen lika funktionsfattig som sist jag testade den.

    P.F.C går i snigelfart, men det kan nog bli något så småningom.
     
  16. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Apple Pay står högst på önskelistan!
     
    bernard gillar detta.
  17. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Problemet med PFC, är precis som alla andra: "Apple Pay kommer, men vi vet inte när."
     
    bernard och drewN gillar detta.
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jag har hellre större förhoppningar på att Curve får Apple Pay stöd snart. Eller att Klarna, som redan har Apple Pay, även lägger till fler funktion som gör deras kort oemotståndligt.
     
    thexps och bernard gillar detta.
  19. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Eftersom Nordea backar PFC, och Nordea har Apple Pay...ser ni vart jag vill komma?
     
  20. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Att just Nordea har valt att gå in i PFC ser jag som ett varningstecken, och särskilt efter mina färska erfarenheter med Betalo.

    Ska nu börja titta lite närmare på alla dessa, dvs. även Revolut, Curve och även gamla Paypal, som verkar försöka förnya sig.
     
    bernard gillar detta.