Phone House - Ska det verkligen vara så här?

Diskussion i 'Allmänt' startad av drante, 19 maj 2014.

1. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Förlåt, glömde skriva till dig tidigare. Läste igenom länkarna, men såg ingenstans svart på vitt att det var det som gällde.

Jag ska läsa igenom allt igen noggrant, så får jag ta kontakt med dem imorgon. Av någon anledning hade de bara öppet till 13.

Tack så mycket!

2. Mikael8.0

Mikael8.0 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Info:
    PIE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 2019
    Info:
    4.4
    Övrigt:
    Piggelin & Zeunerts julmust
  3. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag var i butiken i lördags och talade om att jag ville häva köpet. Enligt Phone House är det alltså Sony som måste gå med på att byta ut telefonen, vilket i sin tur innebär att jag kan välja att häva köpet så att Phone House tar den nya telefonen.

Jag ska bege mig till min hemstad i morgon, så tänkte gå till Phone House där istället då jag kommer stanna där över sommaren. Jag måste alltså skicka in den ytterligare en gång och då nämna att jag vill reklamera varan, så tar de ett beslut. Någon som haft erfarenheter av detta och kan stärka att det är så det brukar gå till?

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Jag har haft den diskussionen ett par gånger. Egentligen så borde man skita i bandet mellan Åf och tillverkaren. Du häver ju köpet från din åf och det är åf som ska fixa fixxet om jag förstår lagen korrekt.
    Att Phone house inte skita i det blå skåpet, med andra ord häva köpet och inte få en ny telefon från Sony eller pengar är inte ens problem som konsument, det borde inte vara ett problem men åf vill väl helgardera och häver inte köpet förrän de vet att de får ersättning själva.

Sent from my C6903 using Tapatalk

5. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Precis, jag känner att jag som konsument egentligen inte ska behöva lägga mig i det hela. Samtidigt har jag själv jobbat som supporttekniker hos Tele2 (dock endast bredband) och vet att det ibland hänt att vi inte kunnat serva kunden fullt ut trots att vi som ÅF borde ha det ansvaret.

Jag får kolla upp detta närmare. Får se vad de säger på andra stället, annars kanske man bör dubbelkolla med konsumentverket för att vara på den säkra sidan.

6. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var nyligen på Phone House här hemma i Eskilstuna och förklarade läget för dem. Fick så klart höra allt detta med tre reparationer och så vidare. Förklarade för dem vad konsumentlagen säger och de kunde skicka in telefonen och låta Sony avgöra.

Det som jag tyckte var märkligt var att hon påstod att i princip alla fall där telefonen byts ut så får man inte en ny i förpackning, utan en använd, något jag anser vara helt orimligt. Först får jag höra från Phone House i Uppsala att den i så fall byts ut mot en ny telefon vilket då skulle innebära att jag kan häva köpet hos Phone House, men nu får jag en helt annan information från dem.

Hur går jag tillväga nu? Ska man anmäla till ARN? Har aldrig råkat ut för något sådant här tidigare, så har lite halvdålig koll på det hela.

Last edited: 4 jun 2014
  7. marie006

marie006 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

8. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för länken. Får försöka med detta i hopp om att slippa göra anmälan.

En ytterligare fråga, hur fungerar det med ersättning för abonnemanget jag har hos Tele2? I och med köpet uppgraderade jag ju abonnemanget vilket inneburit att jag suttit och betalat 400 kr/mån sedan köpet utan att knappt kunna använda det som ingår.

Enligt Phone House skulle jag ta det med Tele2 och inte med dem, men är det verkligen så? Känns som att Tele2 inte är särskilt inblandade i detta, så kan jag verkligen vända mig till dem angående mitt abonnemang?

9. marie006

marie006 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Enligt konsumentvägledaren så är det Phonehouse som är din avtalspartner så då är det Phonehouse du reklamerar till. Hur Phonehouse löser sina problem är deras problem. Kan du inte utnyttja abonnemanget pga trasig telefon borde de rimligtvis häva även det men det är de som ska göra det. Tänk på att ha det skriftligt ifall det går vidare till ARN. (Men glöm inte nämna det så kanske du får en snabbare lösning)

Skickat från min LT28h via Tapatalk

10. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Du får en swap-enhet i regel. En swap-enhet är oftast en helt ny enhet från tillverkaren men ska också kunna vara telefoner med mindre fel. som åtgärdats hos tillverkaren. Min erfarenhet är att de är fabriksnya och inget man behöver vara orolig för.

Om du visste hur många telefoner som åker jojo mellan kund och verkstad så skulle du nog svimma. Tror min butik skickade runt 4000 förstagångservicar per år, och närmre 3000 backrepar. Butiker skulle gå i konkurs omedelbart om alla kunder fick nya telefoner i handen direkt vid krångel eftersom butiken i sin tur inte får någon hjälp av tillverkaren förrän det gått sin lagliga, gilla gång.

henkka75 har några bra råd, men har tolkat lagen väl fördelaktigt för kunden. Det är säljaren som i första hand avgör hur de vill avhjälpa felet, med omleverans, prisavdrag eller liknande. Ny vara eller pengarna tillbaka brukar ligga allra längst bort för dem att erbjuda eftersom de inte gärna vill släppa pengarna till någon annan firma.

Kompensation för dina besvär är alltid trixigt att diskutera eftersom lagen nämner att det kan jämkas mot den nytta kunden haft av produkten (en slags värdeminskning pga användning). Så brukar det i regel sluta i de fall som ARN tar upp till doms i alla fall.

Kortfattat upplever du problem eftersom din telefon i nuvarande läge saknar värde för PH. Ger de dig pengarna tillbaka är det pengar helt ur egen ficka eftersom Sony inte kommer hjälpa dem ekonomiskt överhuvudtaget innan telefoner följt den tänkta vägen. Och tro mig när jag säger att du knappast är den enda kunden butiken har just nu som vill ha en ny telefon direkt i handen på en gång.

I dina kläder skulle jag stå ut ett tag till, be dem reklamera telefonen och därefter ta pengarna tillbaka och hoppas att nästa telefon inte krånglar.

Ursäkta om det är lite osammanhängande - njursten, feber och sömnbrist ställer till det för mig.

/7 år bakom disk i butik

11. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G

Marie har nästan rätt, men den här delen är det som är det viktiga:
    "Säljaren har rätt att, i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid och utan extra besvär för dig."

Här är grejen att praxis ger ungefär 1 månad per reparationsförsök som "skälig tid" och vad gäller besväret är det inget som regleras i lagtexten utan prövas i fall till fall.

Här är ett utdrag ur KKL som ger säljaren rätt att avhjälpa felet på det sätt som är av minsta ekonomiska konsekvens för dem:
    "26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
    "

Har butiken erbjudit dig lånetelefon?

Ett ytterligare problem är att KKL är ganska gammal och dåligt anpassad till den här typen av kommers. Istället används någon slags praxis som allt eftersom arbetats fram av konsumenter och deras företrädare, säljare och tillverkare.

12. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaret!

Jo, jag kan tänka mig det. Jag har själv arbetat som support hos Tele2 och det var mycket hårdvara som skulle bytas ut.

Anledningen till att jag kräver en helt ny telefon är just för att kunna häva köpet utan några problem. Jag är inte särskilt intresserad av varken en ny telefon eller The Phone House längre, utan väntar hellre på nya iPhone som jag i så fall beställer direkt från Tele2.

Jag förstår att man som företag inte kan slänga iväg en massa nya telefoner som ersättning, men samtidigt känner jag mig riktigt besviken och dåligt behandlad som konsument, men det rör främst reparationsföretaget. Att inte ta en anmälan seriöst gör mig riktigt irriterad, då det är jag som drabbas genom att vara telefonlös under en längre tid.

Jag tänkte skicka iväg ett mail till The Phone House och förklara läget. Känns rimligt att försöka göra det innan man tar det vidare till Konsumentverket/ARN.

EDIT: Jag tycker dessutom att man inte direkt ska behöva ta hänsyn till eventuella värdeminskningar. Allt detta har resulterat i många vändor till deras butiker och många veckor utan någon telefon, så det kan gott gå jämnt ut.

Last edited: 4 jun 2014
  13. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, de erbjuder ej lånetelefoner under reparationstiden, vilket inneburit att jag sprungit runt med en gammal halvtrasig iPhone 3GS som knappt fungerar.

Har skickat in ett mail till The Phone House nu. Får väl vänta på svar från dem beroende på hur lång tid det tar.

Last edited: 5 jun 2014
  14. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej igen,

Tänkte väl ge er en uppdatering på vad som har hänt. Efter att ha gått och väntat på ett klart besked från The Phone House bestämde jag mig till slut för att lämna in den en tredje gång, fast som reklamation istället för reparation.

Den låg inne hos verkstaden i ett par veckor innan det (trots att jag dubbelkollat med butiken) kom fram att den inte var inskickad som en reklamation. Hur som helst, efter ett godkännande från Sony skickades ett nytt sales kit ut till Phone House vilket då innebar att jag skulle få häva köpet.

Tyvärr vägrade The Phone House låta mig häva köpet och få pengarna tillbaka. Istället erbjöd de ett tillgodokvitto på 3 000 kr (125 kr * 24 månader) då det är den kostnaden jag skulle betala för abonnemanget. Jag vet att jag som konsument ska ha rätt till att kunna häva köpet utan att behöva ta ett tillgodokvitto, men då de vägrade gå med på detta gick jag till slut med på det. Jag orkade helt enkelt inte tjafsa med dem längre, och inte heller behöva ta kontakt med konsumentverket.

Detta innebär ju då att jag nu sitter med ett tillgodokvitto hos dem på 3 500 kr (500 kr i kompensation) som jag tänkt använda när den nya iPhonen släpps. Tyvärr sitter jag fortfarande med en bindningstid på mitt Tele2-abonnemang då de av någon anledning inte kunde stryka mobilkostnaden hos Tele2 (alltså 125 kr/mån). Så istället för att få tillbaka de pengar jag hittils betalat för telefonen och kunna byta tillbaka till Tele2s student-abonnemang sitter jag nu kvar med mitt Volym-abonnemang och bindningstid.

Jag har ju nu även kommit på att min kompensation på 125 kr * 24 månader inte riktigt känns rätt. Detta är ju kostnaden jag betalar för mobilen NÄR jag binder upp mig i 24 månader, för då brukar ju telefonen bli billigare. Kollar jag på The Phone Houses hemsida ligger ju Z1 Compact på 3979 kr kontant, vilket jag egentligen borde få tillbaka då jag blir tvungen att köpa ut den nya iPhonen kontant? Eller hur?

Får väl ta och ringa dem angående detta. Hur som helst, köp aldrig därifrån. Jag önskar att jag hade haft tid och ork till att få dem att häva allt så jag kunde vänt mig till en annan återförsäljare.

Tack för all hjälp i tråden i alla fall, får bara hoppas att ingen annan råkar ut för samma sak!

15. Sharpless

Sharpless Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Och folk blir fortfarande förvånade att The Phone House behandlar sina kunder som skit?

16. drante

drante Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, hade jag vetat allt det här innan hade jag ju aldrig valt dem. Köpte både min iPhone 3GS och iPhone 4S från dem, och det har aldrig varit något strul. Men då har ju även telefonerna fungerat som de ska, så då har man sluppit haft något med dem att göra.

17. Ruscam

Ruscam Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Du är för snäll mot dem. De måste häva köpet helt och även ditt abonnemang eller betala tillbaka fullt pris för telefonen (om du skulle gå med på det). Nu har du fått ett tillgodokvitto på betydligt mindre än vad telefonens värde var när du köpte den. Så vinnarna i detta är phone house.

18. Enens

Enens Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sådär ska det inte gå till. Du borde kompenseras tycker jag, är skumt hur företagen tänker.

19. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Det är inte speciellt skumt, de gör allt för att betala ut så lite som möjligt, ohederligt men inte speciellt skumt :)

20. Enens

Enens Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Otroligt att det ska behöva vara så, hemskt. Att dom inte bryr sig om konsumentera.