Pi, ny kryptovaluta på Google Play och App Store

Diskussion i 'Off Topic' startad av EliasAlucard, 22 maj 2020.

  1. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Några akademiker från Stanford University har släppt en ny kryptovaluta, den är baserad på kryptovalutan Stellar (oklart om den är gafflad från Stellar, kanske bara designprinciper eller liknande från Stellar), men skiljer sig från andra kryptovalutor på så sätt att den är designad för att vara inkluderande sett till dess användare. Här är vitpappret som förklarar lite poängen med Pi:

    Pi Network


    • Unfair value capture. These intermediaries amass billions of dollars in wealth creation (PayPal market cap is ~$130B), but pass virtually nothing onto their customers - the everyday people on the ground, whose money drives a meaningful proportion of the global economy. More and more people are falling behind.
    • Fees. Banks and companies charge large fees for facilitating transactions. These fees often disproportionately impact lower-income populations who have the fewest alternatives.
    • Censorship. If a particular trusted intermediary decides that you should not be able to move your money, it can place restrictions on the movement of your money.
    • Permissioned. The trusted intermediary serves as a gatekeeper who can arbitrarily prevent anybody from being part of the network.
    • Pseudonymous. At a time when the issue of privacy is gaining greater urgency, these powerful gatekeepers can accidentally disclose -- or force you to disclose -- more financial information about yourself than you may want.
    Pi befinner sig dock fortfarande i betastadiet och just nu är mynten man får av att mina, inte värda någonting och det kommer att dröja minst ett år innan man kan börja använda mynten som vanligt, alltså på exchanges, handla med dem osv. Dessutom krävs det en invitekod för att registrera ett konto nu när Pi fortfarande är i beta, ungefär som när Gmail fortfarande var i betastadiet. Ni kan använda min invitekod, EliasAlucard, sedan är det bara att mina på. Det enda man behöver tänka på när man minar, är att titta till appen en gång om dagen, eftersom en miningfas är 24 timmar, så man måste öppna appen för att köra igång nästa miningfas. Detta verkar vara något av en säkerhetsmekanism, så att folk inte använder en massa bottar för att mina.

    Hur som helst, den största fördelen Pi har jämfört med andra kryptovalutor, är att vem som helst kan mina på mobilen, och själva minandet drar i stort sett ingen ström eller prestanda, så man slöar inte ner mobilen osv. Detta till skillnad från Bitcoin, Ethereum osv, som kräver fet hårdvara och viss tekniskt kunnande, vilket har lett till att en massa företag köper enorma mängder hårdvara och minar på, så just därför ägs 95% av alla Bitcoinmynt av ett fåtal individer och företag som ägnar stora resurser åt att mina.

    I dagsläget ska Pi tydligen ha 3.5 miljoner användare, så den verkar ha växt rätt snabbt, vilket inte är så konstigt med tanke på användarvänligheten och tillgängligheten på de största appbutikerna.

    Vad tror ni, kommer Pi att bli nästa stora kryptovaluta?