Problem: Piconord SE802 fungerar dåligt trådlöst

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av Malisan, 5 jul 2013.

  1. Malisan

    Malisan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ser att många skriver om piconord SE802 Har själv köpt en under dagen och har nu lessnat på den. Har problem med det trådlösa och kan inte komma över 3-4mb/s Har en lina på 100mb/s. Har en dator bredvid och med den kommer jag upp i 95mb/s Kan man göra något åt detta eller ska man lämna tillbaka den. Har problem med Balkaniyum tv app där ljud och bild ej synkar, samt så hackar SVT play

    Tacksam för svar!
     
  2. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag fick också hem en häromdagen och hade samma problem som du beskriver. Först hade jag den hängande bakom tv´n och det var kass wifisignal, sen provade jag att hålla den horisontellt och då var det helt plötsligt bra wifisignal. Provade detta många gånger och samma resultat varje gång.
     
  3. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det ni beskriver är kanske inte fel i själva produkten utan ert eget nätverk, var ni har routern placerad osv, osv. Ha inte routern placerad brevid modemet som många har, placera ut routern i centrum i hemmet dra kabel till modemet, detta löser många problem man har med WIFI nätverk.
     
  4. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    I mitt fel är det inte det som är problemet enligt wifianalyser i alla fall. Ligger runt -50db vilket är ganska bra vad jag har förstått. Jag har inte klurat ut varför den beter sig så än heller, men låter jag den hänga lodrätt så droppar den ut totalt för det mesta men wifianalyser visar fortfarande runt -50db.

    Har tagit isär min och kan inte hitta någon dålig lödning eller liknande så det är konstigt att den gör så. Passade också på att modda dit en kylare, blev skitbra och den är inte alls varm efter många timmars användande. Scoren i Antutu höjdes från 7200p till 8200p.

    Men trots det så kan jag inte streama en 720p film med 5 i bitrate utan att det laggar, fattar inte riktigt varför. Kör jag bredbandskollen så får jag alltid runt 16 mbit ner och det är så snabbt som mitt adsl ger. Det borde räcka för att streama 720p utan problem.
     
    Last edited: 7 jul 2013
  5. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vad har du för utrustning, namn på routern, drivrutin i den? På vilken sida om TVn har du HDMI, H-sida, V-sida, bakom TVn? Om du bytar ut den lilla HDMI till en som är 1 m, så du kan lyfta den ovan TVn el under TVn, hur långt e det till routern? Det kan vara mycket man får bena ut det och ta den en efter en, tills man hittar det man är nöjd med.
     
  6. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Efter ytterliga testande efter jag moddat antennen så har jag nu en signalstyrka på -40dBm i wifianalyzer.

    Det ändrade dock ingenting. Provade och kopiera över ett 1080p hd klipp med 9.5 bitrate och det flyter på ganska bra men några små lagg kommer då och då, över wifi är det helt otittbart.

    Då drar jag slutsatsen att signalstyrkan och mina bra värden i bredbandskollen har liten betydelse för hur det flyter, för egentligen så borde väl det flyta över wifi när bredbandskollen ger mig 16mbit ner konstant?

    Är mitt wifichip för dåligt helt enkelt?
     
  7. PalmiNio

    PalmiNio Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har ni mailat deras support?

    Gjorde det och fick svar att enheten, likt de flesta Android stickor, är en singelantenn som sitter mot ena sidan av chassit.

    Tyvärr så gör detta att den är väldigt känslig för position i förhållande till routern till skillnad från en mobil så oftast har antennen runt hela sidan.

    Så de rekommenderade följade för att se om hastigheten blev bättre:
    - Ändra HDMI ingång
    - Använda HDMI förlängningen
    - Ändra security setting till WAP

    Om inte detta gav bättre så kunde man returnera den.

    Eftersom stickan är mest för streaming från olika tjänster så räcker det med 6-10Mbps då inga tjänster kräver mer.
     
  8. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    håll er till MK808 dom har dubbla
     
  9. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag har mailat men inget svar än så länge. Bra wifi signal har jag ju då jag har dragit ut antennen till utsidan, och känsligt är det vart man sätter den precis som dem säger. Så retur är nog inte att tänka på för min del.
    Ska prova det där med security setting och se om det kan hjälpa lite.

    Jag har provat en MK808 som en bekant har men jag tycker den den är likvärdig mot den jag har, har iofs inte testat den lika mycket. Men den har ju mycket sämre wifisignal än min egna moddade, ligger på -60dBm i wifianalyzer ungefär.

    Jag kan tänka mig att köpa en annan sticka eller box om jag kan få 1080hd på minst 10 bitrate att funka över wifi, även om den kostar mycket mer. Finns det någon?

    Eller funkar det med kanske med en Ethernet adapter och köra med kabel i stället?
     
    Last edited: 9 jul 2013
  10. pege63

    pege63 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Beror på vilken av dom man har:

    MK808 (rk901), MK808B (rk903) har 2 wifi, en på varje sida.
    Sen finns det antal kloner åxå som ha uselt wifi som bara har en.
     
  11. FlügelBullen

    FlügelBullen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Införskaffat en se802 för ett tag sen, kör trådlöst och har inga bekymmer att streama hittills, kör mkt netflix, viaplay och headweb

    Skickat från min XT910 via Tapatalk 2
     
  12. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Samma här, har inte heller några problem med streamning. Kan så vara att min router sitter på ett fördelaktigt sätt, och att stickan är riktad med antennen rakt emot den, men jag har inga hack eller liknande..
     
  13. kallekn

    kallekn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Köpte precis en PicoNord SE802 men måste nog lämna tillbaka den i morgon :-(

    Den gillar inte alls mitt trådlösa nätverk, trots att jag har full signalstyrka. Först ser allt ut att fungera jättebra, och så stannar dataöverföringen totalt efter någon minut, trots att nätverket hänger kvar med full signalstyrka. Tittade en bit på SVT Play, finfint, sedan in på webbläsaren, och det går bra att surfa i ungefär en minut, så är det stopp. Om jag raderar nätverket och konfigurerar det på nytt så fungerar det igen en stund - och så är det stopp igen.

    D-Link DIR-365, WPA.

    Några tankar?

    Det kan i och för sig vara så att det är hårdvarufel i dongeln, för när jag nollställde den för att lämna tillbaka den så ger den inte längre vettig signal i HDMI-kontakten heller, först får jag bild, men när jag klickar på något så säger TV-apparaten plötsligt att signalen inte kan kännas igen och rutan blir svart.
     
    Last edited: 29 jul 2013
  14. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem som du med min, troligen är det firmwarerelaterat. Min lösning var att köpa en usb>rj45 dongle.

    Kör även med denna romen:http://www.freaktab.com/showthread.php?4057-NEW-UG802-Finless-1-8-Custom-ROM

    Telia play+ funkar dock inte på den romen annars tycker jag den är bättre, framförallt att det finns autohide på systemlisten.
     
  15. kallekn

    kallekn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  16. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  17. kallekn

    kallekn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Varför är de bättre, menar du? Dessa finns väl ej i Sverige? Jag vill gärna köpa i fysisk butik i Malmötrakten så att jag kan lämna tillbaka manicken om den funkar lika dåligt som den första.

    Sent from my GT-N5110 using Tapatalk 2
     
  18. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Dem funkar fint i Sverige och har bättre wifi och de blir inte lika varma som stickorna. Sen så är alla de jag länkar till quadcores till skillnad från SE802 som är dualcore.
     
  19. kallekn

    kallekn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Frustrerande wifi-problem

    Så jag lämnade in PicoNord SE802 och köpte i stället Netonnets eget märke, Andersson ADS 2.0. Tyvärr blev det inte bättre. Det är samma problem fortfarande, nätuppkopplingen försvinner hela tiden, när jag kopplar upp så funkar det i kanske en minut, och så är det borta.

    Undrar om det här är en bugg i Android, har sett många som ställer frågor och erbjuder lösningar på detta. Men inget funkar för mig, inte Wifi-Fix apparna heller.

    Testade även med min androidlur, skapade "en surfpunkt" som det heter. Funkar lite bättre där, så kanske är det en allergisk reaktion mellan Jelly Bean och min trådlösa router av märket D-Link DIR-635. Har använt åtskilliga timmar till detta nu, får göra något mer konstruktivt en stund.

    Någon som har bra tips om det här märkliga wifi-problemet? Hittade ingen bra tråd här :-(

    Kanske blir det att ge upp och lämna tillbaka den här stickan också. :-((
     
  20. Trhuster

    Trhuster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2012
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Om du laddar ner wifianalyzer, vad säger den om signalstyrkan?