Pipo M8 PRO - videorecension

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av rostad360, 1 jun 2013.

1. blizzet

blizzet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Jag är inte heller så imponerad än, tyvärr. Jag köpte från Tabletkungen. Tycker också den känns lite seg i vissa sammanhang vid surf och i touchen. Får köra Stockbrowser, för Chrome och Firefox fungerar inte bra alls, det zoomar och har sig vid touch när man avser scrolla o.s.v. Laddar desstutom aftonbladet/expressen sakta jämfört med Stock.

Har haft ett antal krasher med omboot som följd. Samt ibland bara stängts av.
    Sedan verkar det antingen vara fel på batterindikatorn. Vid 55% dog den helt efter första laddningen, och behövde laddas eftersom det verkade vara helt tomt på batteri.

Laddade en hel natt efter det och igår använde jag plattan sammanlaft 1.5 timme. Vilket tog ner batteriet till 50% enligt indikatorn. Skulle alltså få ut ungefär 3 timmar om det stämmer. Då har jag bara surfat, inte haft igång några andra program eller dylikt kvar. Endast Wifi påslaget. Över natten bara med släckt skärm sjönk det 15%.

Har inte haft några appar igång i bakgrunden som jag glömt etc. Enda som är påslaget för övrigt är WiFi.

Vad tror ni om detta?

Det känns inte normalt...

Last edited: 27 jun 2013
  2. bono82

bono82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Då är jag inte ensam om min upplevelse iallafall.. :ehm:

tycker också den konstrar sig i bla chrome med att spontant zooma och ha sig.. batteriet verkar inte kunna klara några 7-8h video, hade den i väskan hela dagen igår och den drog i princip batteriet helt.

vet inte om jag ska ge mig på att försöka flasha in en "original" rom på den, men verkar ju inte göra någon skillnad tyvärr..

3. blizzet

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Jag har dragit ett mail till Tabletkungen, se om de har några ideér.
    Tror inte mycket på flashning i mitt fall heller även om jag vill lägga in 4.2.2.
    Såg att Tabletkungen fr.om. idag levererar dem med 4.2.2 istället dock. Typiskt.
    Spontant känns det mer som att det är någon form av HW-fel på våra...?

I de engelska forumen läser man om mycket strul med laddarna som orsakat diverse konstigheter. Har dock använt den som medföljer. 9v 2.5A
    Problem med skärmen hänvisas i manualen till att man ska göra reset. Det har jag inte testat heller. Har du?

4. bono82

bono82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag fick min i måndags och den hade 4.2.2 inlagt (beställde från geekbuying), har dock lagt in rileys rom 1.5 som jag tycker känns precis lika seg..

är din likadan att om du trycker på länkar i webbläsaren - så syns "den blå markeringsrutan" över hela skärmen istället frö bara på själva länken? inte sett det på någon annan android tidigare..

Skärmen har jag inte märkt några direkta problem med faktiskt, vad tänker du på då?

hittade denna; http://www.rockchipfirmware.com/node/150

enligt utvecklaren på slatedroid ska den vara smooth och fin.. e väl värt att prova :)

5. blizzet

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Kanske värt testa, men det känns lite för märkligt att det ska vara så stor skillnad på TS platta med 4.2.2 och din/min. Det enda han hade gjort var väl just uppgraderingen till 4.2.2.

Nej, det är väl egentligen inget problem med skärmen, fel uttryckt av mig. Men den känns inte speciellt responsiv i browsers, framförallt inte i Chrome/Firefox. Som sagt när jag klickar på länkar får jag ofta upp en stor blaffa till blå ruta med förstorad text. Den tar inte hela skärmen, men är väldigt stor. I princip oanvändbar med Chrome tycker jag, p.g.a. lagg när man trycker, man går till länkar man inte avsåg gå till, det förstoras när man inte vill, de blåa rutorna kommer upp o.s.v.

Stockbrowser lider inte av detta. Men även Firefox betedde sig konstigt.

Värst är dock batteritiden, jämfört med de andra problemen.

6. Hurtman

Hurtman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det problem som ni har upplevt har jag inte alls stött på. Provade gå från en länk via Gmail och det tog någon sekund så hade sidan laddas, provade med några olika sidor och med samma resultat. Direkt ur kartongen så lekte jag en hel del i början och då höll batteriet höll för ca 5 timmar och 3 dagars standby. Jag tror också att hårdvaran är det som spökar tråkigt nog.

Snabbtestade min stock på 4.1.1
    Antutu: 17190p
    Vellamo: 1586p (N7 får väl runt 1300p?)

7. blizzet

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Fick rådet att uppgradera av Tabletkungen. Jag kommer testa, men som sagt det låter osannolikt att det skulle hjälpa givet problemen.

8. blizzet

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Kom hem nu, batteriet hade då sedan 0700 imorse gått från 50->36 procent. Laddade hem Antutu, och körde igång ett test. Det sänkte plattan och den stängdes av. Inget batteri kvar, trots det stod 36%. Total användartid blev alltså 1 tim 26 min innan detta hände. Fixar en upgrade till 4.2.2 detta så blir jag förvånad.

Försökte köra Antutu med laddaren i, men det gör att den krashar.

9. bono82

bono82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

riktigt så kass är inte mitt batteri, det håller nästan 5h iallfall med användning, så i ditt fall blizzet känns det tyvärr HW relaterat :/

jag ska prova att rensa allt vad cache heter och göra en reset nu i CWM, sen flasha om rileys rom 1.5 igen, och sen göra en reset igen efter flash. se om det får bukt med segheten..

10. Hurtman

Hurtman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter som batteriet eller laddaren är trasig, adaptern på min laddare är riktigt glapp..

11. bono82

bono82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det är rätt skummt att stock browsern funkar så mycket bättre än chrome, den är ju tom genonlidligt användbar..

Återkommer när jag flashat om den med Riley rom.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk 2

12. rostad360

rostad360 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Verkar som jag fått ett superexemplar, för era problem har jag inte stött på och då följer plattan med överallt.
    Ytterst märkligt?

13. bono82

bono82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kanske jag som är riktigt petig, men just webbläsarupplevelsen e sådär.. den reagerar inte hela tiden när man rör skärmen, och det blir lite ketchupeffekt från och till..får väl leka ett tag med den och se helt enkelt..

Har blåst om den med riley rom 1.5 nu, provar jag swedroid länken i gmail laddar den kvickare nu med både stock och chrome, men kan ju såklart va för jag inte besudlat den med alla appar ännu..

får ösa tillbaka allt nu och se vad som händer :)

14. blizzet

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Kör jag Antutu dör den på CPU Integer nånting.

Har också försökt i några timmar nu att uppgradera till 4.2.2 utan att lyckas. RKFlashTool hittar inte devicen, blir inte grönt. Rockchip device drivers är laddade och OK. Så när jag kör ESC-Reset-grejen så funkar det ju så långt att jag kan peka ut drivrutinerna.

Men antar man ska få upp att den sedan hittat M8 Pro eller något, men det får jag inte.

Last edited: 28 jun 2013
  15. bjornsva

bjornsva Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tråkigt att ni har problem med era plattor. Dom verkar inte bete sig normalt så jag skulle prata med försäljaren och se till att få en ny helt enkelt.

Vad är det för minneskort som passar denna platta? Är det microSDHC?

16. blizzet

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Det stämmer avseende microSDHC.

Ja, detta var trist. Nu lyckades jag äntligen få in 4.2.2. Funkade direkt på min jobb-PC. Måste varit strul med drivrutinerna hemma, då jag flashat google-tv devicer innan.

Hursomhelst, samma problem med 4.2.2,. Klarar inte köra ett Antutu-test, den hoppar ur, och ibland stängs av. Det är under stabilitetsdelen, så jag antar att det är ganska klart nu att det är hw-relaterat. För det är väl ingen av er andra som har problem med Antutu?

17. bono82

bono82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nä antutu har jag lyckats köra, fick 15300 eller något sånt tror jag.. inte provat sen jag flashade om dock.

Den tappade ca 15-20% batteri över natten.. wifi påslaget, inte pillat med att sätta ner autouppdatering på appar osv.. men även om allt sånt är på känns det som extremt mycket..

18. blizzet

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Är väl lägre score än de andra jag läst.
    Hur lång tid brukar en test ta? Standardtest.

Min har samma loss över natten. Inte OK.

19. bono82

bono82 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Provade köra antutu nu, 16549 score, tog ca 3-4min..

20. blizzet

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Tack.
    Blir reklamation nu för min del. Tyvärr blir man ju osäker på att byta ut den mot en likadan när det kan vara såhär stora skillnader från exemplar till exemplar...