PiPo Max-M1 - 9,7" Quad Core GPU/Dual Core CPU, Android 4.1

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av RobertRoos, 4 okt 2012.

1. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Men dra åt...! Det fungerade hur bra som helst!
    Stort tack! Nu ser bilden ut precis som den ska (riktigt bra med andra ord). Så skönt då slipper man krångla med returer och grejjer till Kina. :)

Tack igen!

2. pole

pole Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Vad skönt att det löste sig! Vad är dina första intryck av plattan? Har du märkt av några stora plus eller minus?

3. hankypanky

hankypanky Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

en liten uppdatering om root på Pipon. Försökte roota den igår med lite varierande resultat. Provade roota den med TNT´s ROM vilket jag ej rekomenderar, wifin ballade ur totalt tyvärr. Gick knappt att använda plattan.. gick segt som sirap att använda wifin. Provade ett par andra ROM´s vilket också slutade i katastrof tyvärr.
    Slutade med att jag fick lägga in en äldre version av Pipo Firmware updatering. Funkar bra igen men utan ROOT dessvärre.
    letar förbrilt efter information om hur man rootar den utan att lägga in ny ROM. Återkommer om detta.

Balja71 gillar detta.
  4. hankypanky

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Uppdatering om root på Pipon.
    Efter många försök med en bunt av olika firmwares från olika sidor så provade jag TNT release 3 en gång till. Allt fungerar verkligen prima nu med den ROM'en. I mitt förra försök så kan det kanske hänt nåt med wifin då den fungerar mycket bra denna gång. Jag är hemst nöjd med den nya ROM'en. Skönt att ha root.

har gjort ett försök med att köra 3G på plattan med en dongle från Telenor. Det funkade men undermåttligt tyvärr. Finns en lista på kompitabla usb dongles men har inte sett den.
    Ska prova en från BBB också imorgon.

5. RobertRoos

RobertRoos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Tänkte jag skulle återkomma med en mera utförlig beskrivning av den om en liten stund - men kortfattat så är de positiva intrycken stora!

Jag slängde in TNT Rev. 3 på min, flyter på som smör, rootad och har toppenbra signal på mitt WiFi!

6. sektledaren

sektledaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

Om du har någon erfarenhet av en Ipad 2 hade jag uppskattat en jämförelse. Behöver inte vara något omfattande.

7. hankypanky

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Precis, TNT flytter verkligen prima. Måste blivit ett updaterings fel första gången, nu funkar den mycket bra.

8. Gussman

Gussman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte precis Pipo MAX M1 från amazon.co.uk för ungefär 145 pund ink frakt alltså runt 1700 svenska kronor.

Läste och sett många recensioner. Någon som har haft problem med batteriet? Ni som äger den ifall ni skulle ge ett betyg från 1 till 5 där 5 är Mycket bra vad skulle ni ge den?

Vad tycker ni annars om produkten? Jag återkommer med rapport nästa vecka när jag fått hem produkten från England.

9. hankypanky

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Skulle ge den en 3:a, svag 4:a. Batteriet är inget vidare alls om man jämnför med t ex iPad :-) håller väl 3h men wifi på hela tiden.

Mitt betyg är så pass hög med tanke på pris/prestanda.

10. Gussman

Gussman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick surfplattan i fredags. Öppnade den med spänning. Låg bra in isolerat och märke inga skador.

Startade den och det gick snabbt 15-20 sekunder kanske. Sedan vilket flyt det var i surfplattan. Kunde inte hjälpa det utan satt i kanske 2 minuter och bara slidade genom startfönstret. Batteriet var runt 60% när jag startade den.

Sedan skulle jag iväg och den låg nedsläckt hela natten och lördag förmiddag. Sen pillade jag på den i kanske 2-3 timmar på lördagen och 3h på söndagen och den är i skrivande stund nere på 11% vilket är otroligt bra.

Jag har tyvärr ingen adapter till laddaren. Som är till amerikanskt uttag.. Så ska fixa det på lunchrasten imorgon sen ska jag fortsätta pilla på min älskling.

Något ni undrar är det bara att hojta till.

Betyg efter 3 dagar:

5/5

+ Ser ut som det är bra batteri
    + Bra WIFI
    + Snabb webbläsare (använder chrome)
    + kines apparna som kommer med är bara att avinstallera direkt gick jättesnabbt
    + Svenska finns
    + Android 4.1.1

- Man kan inte ladda via USB vilket är lite konstigt.
    - Får inte OTG att fungera, någon som vet?

11. Szpidi

Szpidi Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

I just bought my one at Monday from Siba. It is Andersson ADT 2.5, what is exactly the same as PiPo M1. It was 2290 SEK, what is definitely more than if you buy from China, but it is faster :) I am quite satisfied with it, but it is my first tablet and I can compare just to my Samsung S2.

I found only two negatives until now:

-the speaker is not as loud as I expected, but it is app depend...the games are quite loud, but the films, what I checked is too quite, but it would be the films's problems also...but certainly I can use external speakers, or headphones, what is working perfectly.

-WiFi: I do not know how strong should be the WiFi for a tablet, but it is weaker than our Dell laptop, or my Samsung S2. If I go away more than 5-6 m at my home from the router, then the net connection became very slow. But close to it, it is very fast. In the bed room, where I have still sign for the S2, no connection for the tablet. But it is true also, that my wifi router is quite old and cheap version, so now I will try a more stronger router.

The mentioned 16GB is just a little more than 12GB what is available for us, but it was the same as my S2.

Otherwise, it is very fast, the benchmark test shows somewhere to the top of the middle category. If you are interest, I can put some benchmark result.

12. (SiC)

(SiC) Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Would be interesting to see, please test AnTuTu and Quadrant SE if you can.

/Z!

13. Szpidi

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Yes, I can, I will put some result here tonight.

14. Szpidi

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

So some benchmark test of the Andersson ADT 2.5:

AnTuTu:Total: 11320
    CPU: 3766
    GPU: 4895 (1608 MHz(x2) 768x976)
    RAM: 1810
    I/O: 849

Quadrant: Total: 3945
    CPU: 7607
    Mem: 4080
    I/O: 5413
    2D: 238
    3D: 2388

Smartbench 2012:
    Prod: 2843
    Gaming: 2120

Linpack:
    single: 59.204 MFLPOS/ 1.42 sec
    multi: 79.485 / 2.12 sec

GLBenchmark 2.5.1:
    2.1 Egypt Classic: 6694 frames 59 fps

15. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

16. themar

themar Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Denna plattan kostar ifrån Kina ca 1440kr (med dagens kurs). Åker du på tull så kanske det blir ca 200-300kr extra utöver detta pris, dvs ca 1700kr kanske.
    Jag tycker att det är bättre att köpa ifrån SIBA och köpa en Andersson, som redan har 4.1 mjukvara. Ifall du känner någon som har personalrabatt (det är ett antal företag som har detta), då kan du få ca 400kr i rabatt, dvs plattan kostar då ca 1900kr, vilket betyder att det inte är stor skillnad i pris mellan Kina-plattan och SIBA's Andersson, ifall det skiljer 200-300kr. Förutom att du får svensk garanti ifrån SIBA, så ingår även europeisk laddare, samt ett läderfodral som skyddar plattan. Bara fodralet kostar minst 200-300kr. Tror inte att du får detta fordral med Pipo plattan ifrån Kina. Rätta mig ifall jag har fel.

Gällande högtalarna på denna platta är inget att tala om. Det är inget vidare, men kopplar man hörlurar eller via HDMI till TV'n så blir det mycket bra ljud.

Skärmen är snabb, har kört ett antal bilspel och det flyter på ganska bra. Barnen har kört "Moviestarplanet"-liknande spel, funkar också bra.
    Känns som det kommer bättre plattor till nyår med Quadprocessorer (se andra inlägg), så skall man köpa något ifrån Kina, så tycker jag att det skall vara lite vassare för samma pengar.

Last edited: 18 dec 2012
  17. eraluno

eraluno Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

ja man kan ju alltid köpa en IPad (som också är tillverkad i KINA):P

18. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Nja, enligt valuta.se som jag brukar använda blir 205 dollar 1360,36 kr. Det är nästan en tusing billigare än den på Siba, förutsatt att man slipper tull + moms givetvis. Känner ingen som jobbar på Siba... Läderfodral finns att köpa "nästan gratis" på ebay.

Naturligt att den blir billigare när det kommer quad-core plattor, det borde gälla Sverige såväl som Kina... för min del tror jag dual-core duger ett tag till :)

Men visst, det är ju alltid bättre om man kan köpa i en svensk butik...

Tack för din input! :)

19. jimbo164

jimbo164 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

20. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER