Piratkopierade appar. Tänk efter, före...

Diskussion i 'Applikationer' startad av kallt_kaffe, 24 apr 2012.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jajamen, jag vet, det är inte tillåtet att länka till eller diskutera piratkopierade appar men jag hoppas att mitt inlägg kan få vara ett undantag som är OK.

    Jag googlade lite på namnet på en av mina egna appar idag och upptäckte att den hade "piratats". Lite smickrande faktiskt och det stör mig egentligen inte så mycket om nu några är så snåla eller fattiga att de inte kan spendera en tjuga på appen.

    Nyfiken på om det verkligen var en kopia av min app så laddade jag hur som helst ner apk-filen och öppnade den i 7-zip. Och visst var det min app kunde jag konstatera men classes.dex (the exekverbara koden) hade ett nyare datum än resten av innehållet och apk-filen var omsignerad men en annan signatur än min.

    Dessutom var classes.dex ca: 40% större än min nuvarande version av min app och den nuvarande version innehåller mer kod än den version man "piratat". Men andra ord har minst 40%, troligen närmare 50% extra kod lagts till. Och detta är en app som inte innehåller en enda kodrad med något som behövs "crackas" bort.

    Nu tänker jag INTE testa att installera den "crackade" versionen av min app så jag vet inte vad den extra koden gör men site:en jag hittade den på hade drösvis med "crackade" appar och en inte för vågad gissning är att de flest av de andra "crackade" apparna också de innehåller extra kod.

    Jag har skrivit lite mer om det här för den som är intresserad och kanske vill jämföra själv.

    Så innan man installerar apk-filer som man "hittat" på suspekta ställen så skall man nog ta en funderare på hur mycket man värderar den information man har i sin telefon.
     
    Last edited: 25 apr 2012
  2. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Intressant läsning. Man får ju vara försiktig när man installerar crackade apk-filer, det kan ju mycket väl vara så att de är modifierade. Jag undviker själv att använda sådana appar då jag tycker det känns osäkert samt att jag gillar att betala för mig. :)

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
     
    Sleepwalk gillar detta.
  3. glade

    glade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xperia 5Z

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5Z
    Med tanke att många apparna kostar ett fåtal kronor,
    så finns väl ingen anledning att använda en crackad om man gillar den.
    + Att man får ev uppdateringar.

    /G
     
  4. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    undvik annars finns risken att web läsare startar av sig själve och laddar ned skräp sammt så kan mobil räckningen bli dyr appen kan sända premuim sms eller betal samtal sammt påverka mobilen batteriet tar slut snabbare
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det finns en aspekt på detta med piratkopiering och det är faktiskt Google själva eller rättare sagt "kompatibilitetskontrollen" i Play. Detta råkar man ut för då man försöker köpa spel i vissa fall.

    T.ex är Need for Speed Hot Pursuit "inkompatibelt" med en Galaxy Note. Även med 240 DPI (vilket är standard för WVGA-enheter) vägrar Play tillåta ett köp. Samma problem uppstår med diverse andra spel.

    Problemet är uppenbart: det går helt enkelt inte att köpa eftersom Play helt enkelt vägrar. Vad som är värre är att de aktuella spelen fungerar med Noten - om man laddar ner en apk.;)

    Skall detta lösas är det dags för Google och även diverse utvecklare (EA t.ex som delar upp det hela efter operatör bl.a) tar sig i kragen och skippar "inkompatibiliteten" - istället är det bättre att flagga programmet med en varning och istället för 15 minuters returtid utöka den. Då kan man köpa produkten "på egen risk" och fungerar den kan man då via en knapp uppdatera kompatibilitetslistan genom att lägga till sin enhet.

    För min del är det i.a.f en enkel princip som gäller: får jag köpa programmet/spelet i Play köper jag det. Om däremot Play totalvägrar och gnäller att mina enheter är inkompatibla (d.v.s ingen köpknapp) blir det till att tanka apkn och avvakta bättre tider.

    Systemet med att läsa ut enhetsnamn o.dyl och därefter flagga program som inkompatibla är direkt skadligt. Att flagga programmet med en varning "kan vara inkompatibelt" är OK för då kan man fortfarande köpa det och även rapportera att det faktiskt fungerar så varningen kan tas bort.

    Naturligtvis går det även att försöka sig på omvägar, t.ex köpa programmet via en annan enhet och sedan köra Titanium Backup och på så vis föra över det till primärenheten. Detta kan gå i vissa fall men värre är det då alla ens enheter sägs vara inkompatibla.

    Sålänge detta problem kvarstår kör jag med principen att köpa det jag får köpa, skyller de på inkompatibilitet trots användarrapporter om motsatsen blir det en apk.
     
    ASR gillar detta.
  6. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Håller med i princip allt du skrev :) Dags för Google och utvecklarna att samarbeta, gör de inte det så blir de utvecklarna som lider - tyvärr.

    PS. 99.9% av gångerna är det säkert att ladda ner APK:n från en annan sida, sålänge man vet vilken sida det gäller och vem som cracka den :)
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men....

    Det verkar som att många användare har stora lässvårigheter samt förståelse och det leder ju till en "shitstorm" om ett antal kan köpa och det inte funkar.

    Mycket svårt för Google att hantera det här eftersom de sedan vill använda minimalt med resurser för att rätta till "felköp".

    Hursomhelst det som är topic är ju rent pinsamt att någon laddar ner en sunkig apk för att spara 20:-...:P
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Håller med om att det är larvigt att pirata appar för några tiotals kronor, speciellt som det faktiskt går att reklamera dem om det verkligen skiter sig. :)

    Det vore dock intressant att se vad den nya koden har för funktion. OP kan ju testa dekompilera den med apktool och se om något är uppenbart tillagt. Kan vara intressant som komplement till blogginlägget.
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har testat men den fixar inte att dekompilera allt:
    Kod:
    I: Baksmaling...
    This dex file has a link section, which is not supported. Ignoring.
    test
    
    Error occured while disassembling class LHTfl0FD6P6DA.bEkXZ9RyrKHrOYsVSYNMcotUQ4
    TzHv78f2ZOamdQFjqUxWXv9hCRr5OTeWE8ST99O4Uhf8qe7JxO0fcQkazw4WvUOch9N5PnAFSdz3H3Cd
    Dec382GZqxJ0feUCkUW1iSGxr5hklqSrfpxeBJt3W9a3Mu3qduf1V9wWQfU55yj69JHseLYS1Ob9emap
    NTyFhalHB1Vlz6oZuK9zeBo750edNkrPMRv7qjuKQQUE23IlAmBe2pznWdYzrBm2GZqnLSKT; - skip
    ping class
    java.io.IOException: The filename, directory name, or volume label syntax is inc
    orrect
            at java.io.WinNTFileSystem.createFileExclusively(Native Method)
            at java.io.File.createNewFile(Unknown Source)
            at org.jf.baksmali.baksmali.disassembleDexFile(baksmali.java:195)
            at brut.androlib.src.SmaliDecoder.decode(SmaliDecoder.java:44)
            at brut.androlib.src.SmaliDecoder.decode(SmaliDecoder.java:33)
            at brut.androlib.Androlib.decodeSourcesSmali(Androlib.java:68)
            at brut.androlib.ApkDecoder.decode(ApkDecoder.java:85)
            at brut.apktool.Main.cmdDecode(Main.java:128)
            at brut.apktool.Main.main(Main.java:65)
    
    
    Error occured while disassembling class LHTfl0FD6P6DA.bu7SRchnYgubh0UWDTDJEt1wu8
    1u98zfkb1008zU5El9ydjN9oGXAEfGcuMxeT1ESB2ccnurffhjB04pXkW7S4uUFS9r9bybcQLA1E07sU
    7CEHMA4WAU0N0DbhXHFSGzW9LYCXcsKzKeVNhFtyUrmmssnYgjhHBBjj9Jm4sv8DILFKhfqdDMTwunQB
    lz7IcnXfejv8VzXXbDqKeylMbatF0dy7WjcqriRFxcHJlOWlSI22A2drBLiVtlFX878b7B6D; - skip
    ping class
    java.io.IOException: The filename, directory name, or volume label syntax is inc
    orrect
            at java.io.WinNTFileSystem.createFileExclusively(Native Method)
            at java.io.File.createNewFile(Unknown Source)
            at org.jf.baksmali.baksmali.disassembleDexFile(baksmali.java:195)
            at brut.androlib.src.SmaliDecoder.decode(SmaliDecoder.java:44)
            at brut.androlib.src.SmaliDecoder.decode(SmaliDecoder.java:33)
            at brut.androlib.Androlib.decodeSourcesSmali(Androlib.java:68)
            at brut.androlib.ApkDecoder.decode(ApkDecoder.java:85)
            at brut.apktool.Main.cmdDecode(Main.java:128)
            at brut.apktool.Main.main(Main.java:65)
    I: Loading resource table...
    I: Loaded.
    Troligen har man gjort något medvetet med klassnamnet på koden man lagt till för att apktool inte skall klara av det. Min del av koden lyckades den koda av. Det enda jag får av resten är en tom katalog som heter HTfl0FD6P6DA

    Jag testade först med apktool 1.3.nånting som jag hade installerat sedan tidigare men uppgraderade sedan till 1.4.3 som var den senaste jag hittade men inte heller den klarade av det.
     
    Last edited: 1 maj 2012
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    En annan intressant aspekt är att försäljningen av min app gick upp runt 50% i samband med att piratversionen började sprida sig på nätet och detta startade innan jag gick ut och varnade så det har inte med min varning att göra utan troligen snarare så att alla piratsiter för app:ar (det finns den hel del) fungerat som reklampelare för appen. Ökningen höll i sig 4-5 dagar ungefär och sen hamnade den väl så långt ner i deras nyhetsflöden att effekten avtog.

    Så ur den synpunkten var det faktiskt positivt men det oroar mig att man lagt till kod i den piratade appen. Jag tror inte min app är ett undantag och det förekommer säkerligen på flesta eller alla app:ar som iaf denna "hacker" släpper ifrån sig.
     
  11. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Haha, detta borde få alla pirater att tänka till, och rösta på piratpartiet ;-)

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  12. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Själv känner jag ofta att jag vill betala en liten slant för en bra app. Någon har ju slitit för att kunna förbättra min vardag. Köper ofta doneringsversioner och reklamfria.
     
  13. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Detta hände för oss också för ett antal månader sen. Det vi kom fram till var att det finns ett antal verktyg som automatiskt crackar appar dessa gör ett väldigt grovt jobb men fungerar om man inte själv har försökt stoppa de sakera dem gör.

    Vill man skydda sig som utvecklare så är det vettigt att faktiskt dra ner ett av dessa programmen och se om dem lyckas cracka appen sen göra ändringar tills det inte går längre.

    Vi fixade dem problemen och gjorde den väldigt svårt att cracka.

    Anledningen till att EA och dem har de begränsningarna dem har är att dem är rädda för dåliga comments. Detta minimerar dem genom att testa på alla telefoner. Detta tar ju såklart tid och kostar mycket pengar. Men tror dem hellre ser att någon laddar ner en olaglig version än skriver en bad comment.
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Låter ju väldigt suspekt.

    Tyvärr är de värdelösa på småsaker som att uppdatera sina app-ikoner. De verkar fortfarande köra mdpi-ikoner på flera av sina appar, trots att de enkelt skulle kunna skapa xhdpi och hdpi-versioner från de högupplösta ikoner de har i sin Market-listning.