Det finns en aspekt på detta med piratkopiering och det är faktiskt Google själva eller rättare sagt "kompatibilitetskontrollen" i Play. Detta råkar man ut för då man försöker köpa spel i vissa fall.
T.ex är Need for Speed Hot Pursuit "inkompatibelt" med en Galaxy Note. Även med 240 DPI (vilket är standard för WVGA-enheter) vägrar Play tillåta ett köp. Samma problem uppstår med diverse andra spel.
Problemet är uppenbart: det går helt enkelt inte att köpa eftersom Play helt enkelt vägrar. Vad som är värre är att de aktuella spelen
fungerar med Noten - om man laddar ner en apk.
Skall detta lösas är det dags för Google och även diverse utvecklare (EA t.ex som delar upp det hela efter operatör bl.a) tar sig i kragen och skippar "inkompatibiliteten" - istället är det bättre att flagga programmet med en varning och istället för 15 minuters returtid utöka den. Då kan man köpa produkten "på egen risk" och fungerar den kan man då via en knapp uppdatera kompatibilitetslistan genom att lägga till sin enhet.
För min del är det i.a.f en enkel princip som gäller: får jag köpa programmet/spelet i Play köper jag det. Om däremot Play totalvägrar och gnäller att mina enheter är inkompatibla (d.v.s ingen köpknapp) blir det till att tanka apkn och avvakta bättre tider.
Systemet med att läsa ut enhetsnamn o.dyl och därefter flagga program som inkompatibla är direkt skadligt. Att flagga programmet med en varning "kan vara inkompatibelt" är OK för då kan man fortfarande köpa det och även rapportera att det faktiskt fungerar så varningen kan tas bort.
Naturligtvis går det även att försöka sig på omvägar, t.ex köpa programmet via en annan enhet och sedan köra Titanium Backup och på så vis föra över det till primärenheten. Detta kan gå i vissa fall men värre är det då alla ens enheter sägs vara inkompatibla.
Sålänge detta problem kvarstår kör jag med principen att köpa det jag får köpa, skyller de på inkompatibilitet trots användarrapporter om motsatsen blir det en apk.
Click to expand...