Problem: Pixel 3 från clove.co.uk överhettas - Vad är mina rättigheter? (garanti, returer etc)

Diskussion i 'Google Pixel 3 / Pixel 3 XL' startad av limitedfuel, 16 jan 2019.

  1. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    TLDR om ni inte orkar läsa: Flickvännen har en Pixel 3 från clove.co.uk som redan från första början kändes varm när hon använde den. Nu har det gått ca 1 månad sen hon köpte den och den blir fortfarande onormalt varm vid användning.
    Vid vanlig användning, t.ex när hon uppdaterar appar, tar kort, redigerar korten hon tagit osv så blir den så varm till den grad att telefonen säger nåt i stil med att "telefonen är för varm och vissa funktioner kan sluta fungera".

    Om detta inte går att lösa med alla tips & trix ute på nätet, vad har vi då för rättigheter då vi köpte den via clove?

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Hej Swedroid!

    Allt börjar med att min flickvän har en iPhone 6S med ett batteri som håller på att ge upp. Tjejen ska då snart ut och resa runt i Asien i 3 månader. Detta vill hon självklart dokumentera på bild & film och är därför på jakt efter en ny telefon.

    Då jag är lite tekniknördig av mig frågar hon "Om jag vill ha en telefon med en superbra kamera, möjligtvis den bästa, vad ska jag köpa då?". Jag förklarar att Pixel 3 kan vara bäst för det ändamålet, denna rekommenderar jag även för mjukvaran & uppdateringarna, av min egen erfarenhet från min Pixel 2 XL som kan vara den bästa telefonen jag haft.

    Då vi kom fram till att vi fick tag i telefonen billigast genom clove.co.uk så slog vi till och köpte den därifrån.


    Problemen börjar redan vid första dagarna när hon fick hem telefonen då hon tyckte att telefonen blir ovanligt varm vid användning. Hon hinner bara vara hemma 3 dagar med telefonen innan hon åker.
    Detta har inte blivit bättre med tiden under denna månaden hon ägt den och nu är hon i Asien och dokumenterar för fullt.

    Hon berättar för mig dagligen att telefonen blir ovanligt varm, ibland så varm att hon knappt vill hålla i den.
    Detta händer då hon gör saker som att vara inne i fotoappen eller i Snapseed/VSCO och redigerar bilder eller tar kort.
    Igår berättar hon att när hon är inne i kameraappen och skulle ta kort så får hon ett meddelande på telefonen som säger nåt i stil med att "telefonen är för varm och att vissa funktioner kan sluta fungera". Detta kan omöjligt vara normalt.

    Därför är jag fast besluten att ta reda på vad vi har för rättigheter om vi skulle vilja skicka tillbaka telefonen för "reperation" eller för att få en ny enhet, men även om ni har tips på någon lösning på problemet.

    Vi har testat omstart, vi har kollat om det är någon app som ligger och drar onödig ström. Vi har INTE testat att nollställa telefonen, då detta kan bli lite klurigt då hon inte alltid har wifi där borta och när hon väl har det så är det inte direkt det bästa.. Detta ser vi som ett sista alternativ, men tråden handlar framför allt om vad vi har för rättigheter om problemet inte skulle lösa sig med en nollställning, som är sista alternativet.

    Jag får fram detta på clove's hemsida:

    My product is faulty, what can I do?

    If you feel that your product is not functioning correctly please follow these procedures:

    1. If available take a look at the manual, read and act upon any of the help/troubleshooting tips provided.

    -
    Jag vette tusan om det löser problemet..

    2. Contact the manufacturer directly to discuss the problem and take note of their advice. If this does not work, book it in for return with them.

    -
    Ska jag verkligen kontakta Google då telefonen inte säljs i Sverige?

    3. Contact Clove Technology by phone, email or log an online return from your account and we will provide assistance on the fault. If necessary we will issue a returns authorisation to arrange the product's return.

    -
    Detta ser jag som det bästa alternativet, att jag mailar clove och förklarar situationen. Eller?

    Som okunnig ville jag bara fråga er vart ni tycker jag ska börja? Med tanke på att telefonen inte kommer gå att skicka in till clove just nu då hon är i Asien så hade jag inte tänkt maila de riktigt än.

    Vad hade ni gjort i våran situation?
    Jag hade verkligen uppskattat om ni berättar hur vi kan gå till väga.

    Tack.
     
    Last edited: 18 jan 2019
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kontakta Clove och berätta om felet så noga du kan och säg sedan att det handlar om ett fabrikationsfel varför du vill utnyttja garantin.

    Du skickar sedan bara in telefonen per instruktion så sköter de garantiärendet med Google åt dig.

    Borde gå rätt smidigt att lösa. Telefonen ska inte bli så pass varm, det låter märkligt

    Var bara försiktig med telefonen och ha den gärna i ett fodral. Har telefonen skador kan det bli besvär. Några repor gör dock inget.
     
    limitedfuel och Bakken gillar detta.
  3. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tack för infon. :)
    Då hör vi av oss till clove så fort det blir aktuellt.

    Ska även försöka komma ihåg att skriva några rader här i tråden hur de hanterar ärendet.
     
    Last edited: 16 jan 2019
    NArren, Buzz, gneken och 1 annan gillar detta.
  4. limitedfuel

    limitedfuel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2014
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Uppdatering!

    Vi har nu mailat clove där vi förklarade hur läget ligger till.
    Vi skrev att vi vill skicka in telefonen för reperation eller få en ny enhet därför att vi tror att detta är ett fabrikationsfel.

    De har nu svarat oss och jag tänkte bara informera er hur de sköter ärendet, här är deras svar:

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Hello XXX,


    We are sorry to hear about the issue with your Google Pixel 3.


    Unfortunately, due to a change in their warranty policy, Google support will no longer allow for us to book Google Pixel products in for repair/exchange on behalf of customers. This means you will need to book the phone in using the link below.

    Sign in - Google Accounts


    This will give you the option to ask for a Google representative to contact you to arrange the booking.

    You will then be provided with labels to return the phone to Google. But, it is not possible for you to directly send the phone to Google support from Sweden. As they will only deal with phones in the UK. This includes the address that they are willing to send the phone to after repair.

    So, we would advise providing our address details during the booking process.


    Clove Technology

    Unit 12, Alder Hills Industrial Estate
    16 Alder Hills
    Poole
    Dorset
    BH12 4AR
    UK

    When sending the Google Pixel 2 XL to us please ensure you have a valid booking with Google support. Please also include the address labels supplied by Google with our address details. As otherwise, we will be unable to proceed with sending it to Google support, and the phone will be returned at your cost.


    Please also include the return document we have sent you today by a separate email.

    Regards

    Returns

    Clove Technology

    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Tydligen ska man boka reperation/garantiärenden själv hos Google, typiskt att de ska ha ändrat sin policy.. Detta får vänta då vi ändå inte kan skicka in telefonen just nu.

    Jag gjorde istället en chansning och ringde till Google's svenska support och förklarade läget då allt blir lättare om man sköter det på sitt egna språk. Eftersom telefonen inte säljs i Sverige och den inte är köpt från en officiell Google butik så förväntade jag mig inte att jag skulle få någon hjälp överhuvudtaget.

    Personen i supporten ställde lite frågor & skulle skicka ett mail till oss som innehåller tips för att få ner värmen i telefonen. Om dessa tips inte skulle hjälpa så skulle vi höra av oss igen.

    Hur långt de är villiga att hjälpa oss efter detta om problemet inte löser sig är ingen som vet. :)


    Fler uppdateringar om ärendet kommer så småningom.
    Trevlig helg!
     
    l2obban och bernard gillar detta.