Pixel 8 Pro - första intrycket

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av miloudot, 12 okt 2023.

1. poipen

poipen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 392

MINA ENHETER

Nattfoto och så måste det vara jätte mörkt. Mobilen måste vara stilla.

eastbound gillar detta.
  2. Gudahov

Gudahov Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 6a
    Vet ej. Men tror att det finns något liknande. Du får testa:

Gå ut när det är mörkt. Om du inte har ett stativ, ställ mobilen/kameran snett upp mot himlen på ett bord. Välj: Foto-Mörkerläge. Efter 10-20 sekunder ändras mörkerläge-ikonen från en halvmåne till tre stjärnor. Mobilen känner av att det är mörkt och att den är helt still. Då är kameran redo för astrofoto.

Klickar man avtryckaren i Pixel 8 Pro börjar den då att ta ett 4 minuter långt fotografi. Den räknar ned och vid 0 är det färdigt.

I normala fall blir stjärnorna till streck på ett foto med längre exponeringstid än säg 30 sekunder. Pixel 8 Pro tar - om jag förstår saken rätt - en räcka med 16 stycken exponeringar åt gången. Den "stackar" (lägger ihop) dessa exponeringar. Sedan tar den hänsyn till jordens rotation och tar 16 nya exponeringar, och lägger denna stackade bildserie ihop med den föregående. Tills 4 minuter har gått.

Genom att stacka bilderna ökar ljuskänsligheten och brus (i ffa kamerans/mobilens) elektronik kan elimineras.

Hela ovanstående procedur gör astronomer manuellt. Dvs tar en massa exponeringar och sedan lägger ihop dom i nått datorprogram. Vilket tydligen kan ta timmar. Här är 4 minuter allt som behövs.

Jag gjorde även lite redigeringar med kontrast, ljusstyrka och sådant i Google Photo när bilden var färdig. Man får dessutom en "film" på några sekunder som visar hur himlen rör sig (eg jordens rotation).

Min himmel var stjärnklar igår, men lite disig. En perfekt, kristallklar natthimmel ute på landet kan göra att man får ännu bättre bilder. Sedan kan man nog labba med att göra en RAW-bild istället för jpeg och lyfta in den i något redigeringsprogram (typ Adobe Lightroom) och göra bilderna ännu mer spektakulära.

Hoppas det dyker upp lite bilder på world wide web som amatörastronomer tagit med Pixel 8 Pro. Skulle vara kul att se var gränsen går för kameran och mjukvaran.

matssoderstrom, Hatsune Miku, Tozs och 2 andra gillar detta.
  3. StorJohan66

StorJohan66 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 3:
    Nothing Phone (1)
    Platta:
    Pixel Tablet
    matssoderstrom och Gudahov gillar detta.
  4. Gudahov

Gudahov Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 6a
    He-he. Precis den jag kollade innan jag testade. Vilken engagerad kille!

Men det är makalöst bra. Jag har genom livet testat att ställa manuella kameror (t.o.m. filmbaserade) mot himlen, stått i mörkrum och framkallat/kopierat. Detta är så mycket behändigare; hade man inte trott för 40 år sedan. :)

Längtar efter en superklar natthimmel och att stjärnbilden Orion är framme ("De tre vise männen"). Där finns orionnebulosan och den minns jag är röd om man fotar den - även med en vanlig kamera och 30 sekunders exponering. Tror att det kan bli bra med Google Pixel 8 Pro.

kissidor, miloudot, matssoderstrom och 2 andra gillar detta.
  5. Ari

Ari Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER

Yepp, och det blir lika bra. Men kräver stativ.

namkrad och Gudahov gillar detta.
  6. FireJennifer

FireJennifer Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Har upptäckt flera mornar nu att jag måste slå in pinkoden för att telefonen har startas om under natten. Någon som varit med om samma?
    Det är ju inget jätteproblem så länge den går igång igen , men det har hänt rätt många gånger nu.

7. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 476
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II
    Nej, inte hänt mig än så länge.
    Ändra: Minns att min 4a 5G gjorde det många gånger när den var ny.

Last edited: 29 okt 2023
  8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 202

MINA ENHETER

Har hänt mig en gång totalt.

9. RikardAn0

RikardAn0 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Testat en blå Pixel 8 Pro 256GB sedan releasedagen. Byter en del fram och tillbaka mellan den och min andra telefon, en Apple iPhone 15 Pro 128GB då jag ser olika fördelar med iOS respektive Android. Har tidigare kört varannat år Android (vanligtvis Samsung) och iOS men har ledsnat på att byta mellan olika system och kände i år att jag ville göra ett val.

Hoppade över S23 Ultra då jag varit besviken på Samsungs kameraprestanda i flera år nu och bara av att titta på testbilder kan jag se att S23 Ultra är snarlik S22 Ultra som jag ägt och inte blev nöjd med. Därför blev det att testa en Pixel i år.

Efter snart en månads utvärdering så föll valet på iPhonen och jag tänkte skriva ner hur jag kom fram till det beslutet och mina intryck av Pixel 8 Pro (som jag nu sålt).

Först till det positiva. Jag uppskattar verkligen att de bytt till en platt skärm som nu även går att använda i fullt solsken tack vare den höga ljusstyrkan. Skärmen är dessutom fin att titta på och ett rejält kliv närmare skärmkvaliteten som iPhone och Samsung erbjuder.

Pixelns Android 14 är fullsmetad med bra funktioner, framförallt de nya redigeringsverktygen i kameraappen som verkligen fungerar bättre än Magic Erasor i tidigare Pixel-telefoner. Nu lämnar den minimalt med fula spår efter sig och det går faktiskt att använda bilder som man redigerat där. Kul finess!

En sak jag verkligen gillar är att kameramodulen sträcker sig längs hela bakstycket på telefonen vilket gör att den ligger still på bordet. Telefoner med kameran på ena sidan vickar en hel del vilket är störande.

Jag bor i Norge och har inte haft några problem med telefonsamtal eller mottagning. Även wifi presterar bra i mitt stora hus som har tjocka väggar.

Överlag känns Pixeln som en bra telefon, men jämför man med iPhone och tar i beräkningen att priset nästan är samma nu så är det ingen tvekan om vilken som ger mer för pengarna. Jag köpte min Pixel med gratis klocka (som jag sålt separat) vilket får ner priset till rimligare nivåer men det gäller ju inte om man köper den i nuläget. Ser man till det orabatterade priset är det en kraftigt överprisatt telefon.

Först och främst batteritiden. Den är okej men inte mer. De dagar jag sitter mycket på wifi i mitt arbetsrum (där routern står) så är den bra. Men när wifimottagningen blir sämre eller jag är mycket utomhus med 4G så skulle jag uppskatta den effektiva batteritiden till ungefär hälften av iPhone 15 Pro. Då är det redan en orättvis jämförelse eftersom jag har "alltid på-skärm" avstängt på Pixel och kör endast 60hz medans iPhone har skärmen "alltid på" och 120hz. Jag ringer väldigt mycket samtal (säkert 2-3h per dag) vilket kanske är en ledtråd.

Sen byggkvaliteten. Telefonen känns plastig, särskilt skärmen som har en ihålig känsla. Sidorna på telefonen är nån sorts blank aluminium som snabbt blir repig. Kameramodulen plockar även den upp repor väldigt snabbt och det hade varit bättre om den var matt glas som resten av baksidan. Jag tycker att de billigare Samsung-modellerna har bättre byggkvalitet till halva priset. Jag har också lyckats få tre större repor på skärmen. Min iPhone är fortfarande helt repfri trots att jag använt den mer och haft den längre än Pixeln.

Sen har vi Tensor-chippet. Det krävs inte ens hård belastning för att telefonen ska bli varm och spelar man spel eller fotograferar mycket blir den VÄLDIGT varm och slukar batteri.

Kameran är bra för stillastående motiv, t.ex. landskap. Men jag har tre barn (1.5år, 3år och 6år) och det är omöjligt att ta skarpa bilder på dem i dunkelt inomhusljus när de inte står helt stilla. Hudfärg får också konstiga nyanser i varmt inomhusljus. Testat 50 megapixlar en del och till skillnad från iPhonen så blir kameran väldigt seg när man fotar i högre upplösning och det är inte värt den marginellt bättre detaljnivån. Bilder från iPhone upplevs också som mer naturliga, det är säkert tycke och smak men enligt mig är skillnaden STOR.

Jag har kört Pixeln med Pixel Buds och det är inte ovanligt att uppspelning av ljudböcker eller musik bara avbryts och sen inte kan återstartas utan att man går in i appen och trycker play igen. Irriterande!

Sen är det en hel del andra buggar och konstigheter överlag. Telefonen startar om ibland (har hänt tre gånger). Det segar ibland till sig rejält när man ska tillbaka till hemskärmen med ett svep på skärmens underkant (den liksom fryser till i 2-3 sekunder) och ibland hänger det upp sig även när man ska starta en app. Ingen trevlig användarupplevelse!

Hade Pixel 8 Pro kostat runt 8k för 128GB och 9k för 256GB hade den fått min rekommendation men till det pris den nu säljs så känns det som att en hel del saknas jämfört med iPhone 15 Pro.

Nästa år kan de inte bara höja priset utan måste höja kvaliteten också.

kalavun, Slinky, FrozenWithin och 22 andra gillar detta.
  10. Coolmupp

Coolmupp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Telenor

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor

Har också hänt mig nu kanske två mornar. Googlade på det och hittade en tråd på Reddit, där fler hade samma problem. Hoppas bara det är en bugg fix.

11. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Har Apple pushat en uppdatering så iPhone 15 inte blir så fruktansvärt varm alltså?

Vad det gäller kameran så hade jag en iPhone 14 Pro och inte tog den speciellt naturliga bilder i jämförelse med Pixel 8 Pro om du frågar mig, men det kanske är fixat i och med iPhone 15 då?

12. Fille84

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Ärligt talat håller jag inte med dig i någonting av det du skriver, men skönt att du är nöjd med din iPhone!

13. Fridensliljor

Fridensliljor Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 910

MINA ENHETER

Mycket välskrivet och jag kan personligen inte annat än hålla med dig.

Jag blev inte ett dugg imponerad av kameran ”hade kanske alldeles för höga förväntningar” och kameran var oerhört laggig i 50MP läget. De bilder jag tog på dottern var betydligt mer skarpa och detaljrika på min iPhone 14 Pro än med Pixel 8 Pro.

namkrad och DaBull gillar detta.
  14. Eddo

Eddo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag tror mycket handlar om vana också. Har haft Android sedan HTC Wildfire och i kortare perioder bytt till iPhone. Ofta varit väldigt nöjd med iPhone vad gäller både hårdvara, mjukvara, och kamera men efter ett tag saknat mycket som Android erbjuder och alltid bytt tillbaka. Med de senaste Pixel-telefonerna tycker jag Androids mjukvara blivit såpass bra att jag inte känt något sug att byta därför. Med Pixel 8 Pro känner jag att även hårdvaran och kameran för första gången är tillräckligt bra för att jag inte ska ha något intresse överhuvudtaget till att byta till iOS. Det enda som möjligtvis skulle locka är väl att iPhone är bättre på videoinspelning fortfarande.

Men som sagt, de som kört iPhone "hela livet" känner nog inte likadant.

FrozenWithin och Coolmupp gillar detta.
  15. iTigers

iTigers Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Jag är en long-time-apple-user som växlat över till Android några gånger. Första försöket till en Samsung (kommer aldrig hända igen!) och efter den fruktansvärda upplevelsen tänkte jag att det nog blir Apple resten av livet. Men så dök Pixlarna upp och så sneglade jag mot Android igen. Det blev en Pixel 7a som jag var rätt så nöjd med (förutom batteritiden som var kass/ojämn). Och jag var så pass nöjd att jag köpte en Pixel 8 Pro.

Och den är jag väldigt nöjd med och har ingen längtan tillbaka till iOS. Batteritiden är en orosfaktor men på det stora hela är jag nöjd.

Kameran är tillräckligt bra och jag personligen har slutat bry mig om kvalitén sen den dagen man var tvungen att hålla bilderna sida vid sida för att bedöma vilken som är bättre :D

Fattar inte varför folk bryr sig så mycket om pixlar hit o dit. Filma i 4K? På min 55-tummare ser jag knappt skillnad på 720p och 1080p så allt över "full HD" är overkill för mig :P

16. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5g

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5g
    Telefon 2:
    Oneplus Nord 2
    Platta:
    Shield K1
    Har läst gsmarenas recension känns som den throttlar väldigt extremt pixel har väl aldrig handlat om bra prestanda utan mest fokus på kamera men en besvikelse den inte klarar extrem belastning utan att klara värmen speciellt bra...

En telefon ska ju klara av chippet som sitter inuti utan att prestandan ska bli lidande bara man använder den lite länge. Där har ju google en bra bit på vägen till sina konkurrenter

galaxy81 gillar detta.
  17. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 800
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    problemet är Exynos SoC tyvärr, jag kör dock denna för att undvika att den throttlar tidigt, dock upplever jag inte telefonen seg osv utan flyter på väldigt bra men visst går den varmare än tidigare S23 med Snapdragon, dock väntar jag på custom kernel som förhoppningsvis kan lösa det också.

[MOD]Thermal-Throttling-Modifier [Pixel 8 Pro]

matssoderstrom gillar detta.
  18. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 666

MINA ENHETER

eastbound gillar detta.
  19. RikardAn0

RikardAn0 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Märker att det är ett känsligt ämne för dig att någon kan föredra iPhone 15 Pro framför Pixel 8 Pro. När du skriver att du inte håller med mig i något jag skriver - då förutsätter jag att du också testat Pixel 8 Pro mot iPhone 15 Pro under en längre period och verkligen jämfört dem sida vid sida?

Jag tror att Google har lagt krutet på sin AI-baserade efterbehandling snarare än att förbättra själva kameran. Nu har jag aldrig haft en Pixel 7 Pro men av de testbilder jag tittat på så ser fotografierna snarlika ut. Jag hade ganska höga förhoppningar på 50MP-läget, inte minst för att det fungerar även på ultrawide och tele. Även om det ger marginellt bättre detaljer så sabbar det ju kameran på andra sätt så slutresultatet blir ofta mycket värre än 12MP. Apple har ju verkligen lyckats med sitt högupplösta läge som känns precis som att fotografera i 12MP men med mycket bättre detaljeringsgrad. Att Apple-kameran dessutom kör 24MP som standard är ju också ett stort lyft.

För mig är det viktigaste att kameran fungerar i alla tänkbara situationer, t.ex. när jag fotograferar mina barn och olika familjeaktiviteter. Att Pixeln kanske klarar vissa extrema fotosituationer bättre är för mig inget värt om inte "vardagsfotograferingen" ger ett bra resultat.

Jag tycker att prestandan på Pixel 8 Pro hade varit acceptabel om telefonen kostade runt 8-9k. För 13-14k förväntar jag mig prestanda i klass med S23 Ultra eller iPhone 15 Pro. De borde absolut ha kört på Snapdragon 8 gen2/3 i Pixel 8 Pro istället för Tensor-chippet. Att de dessutom hävdar att Tensorchippet är avgörande för att göra den AI-baserade efterbehandlingen är ju ren lögn då detta sker på server-side och kräver internetanslutning. Snapdragon hade absolut lyft denna telefon.

--

En annan sak som jag glömde nämna i mina intryck är upplåsning. Google har gjort Face ID säkert men det är fortfarande inte en bra upplevelse. I dåligt ljus funkar den inte alls och inte heller till mina bankappar. Jag har ofta solglasögon på mig och då fungerar det inte heller. Dessa problem finns inte med Apples Face ID.

Sen tycker jag inte att fingeravtrycksläsaren fungerar perfekt på Pixel 8 Pro. Det händer alldeles för ofta att den inte vill släppa in en i telefonen och det är väldigt irriterande.

Carlstein och Zapartius gillar detta.
  20. Fille84

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

Verkligen inte. Håller bara inte med dig vad det gäller batteritid, färgåtergivning och att den skulle kännas plastig.

Och ärligt talat är jag tänker jag inte dra igång ännu en iPhone vs Android diskussion. Vi kan ta det vidare i pm om du känner för det.