Testat en blå Pixel 8 Pro 256GB sedan releasedagen. Byter en del fram och tillbaka mellan den och min andra telefon, en Apple iPhone 15 Pro 128GB då jag ser olika fördelar med iOS respektive Android. Har tidigare kört varannat år Android (vanligtvis Samsung) och iOS men har ledsnat på att byta mellan olika system och kände i år att jag ville göra ett val.
Hoppade över S23 Ultra då jag varit besviken på Samsungs kameraprestanda i flera år nu och bara av att titta på testbilder kan jag se att S23 Ultra är snarlik S22 Ultra som jag ägt och inte blev nöjd med. Därför blev det att testa en Pixel i år.
Efter snart en månads utvärdering så föll valet på iPhonen och jag tänkte skriva ner hur jag kom fram till det beslutet och mina intryck av Pixel 8 Pro (som jag nu sålt).
Först till det positiva. Jag uppskattar verkligen att de bytt till en platt skärm som nu även går att använda i fullt solsken tack vare den höga ljusstyrkan. Skärmen är dessutom fin att titta på och ett rejält kliv närmare skärmkvaliteten som iPhone och Samsung erbjuder.
Pixelns Android 14 är fullsmetad med bra funktioner, framförallt de nya redigeringsverktygen i kameraappen som verkligen fungerar bättre än Magic Erasor i tidigare Pixel-telefoner. Nu lämnar den minimalt med fula spår efter sig och det går faktiskt att använda bilder som man redigerat där. Kul finess!
En sak jag verkligen gillar är att kameramodulen sträcker sig längs hela bakstycket på telefonen vilket gör att den ligger still på bordet. Telefoner med kameran på ena sidan vickar en hel del vilket är störande.
Jag bor i Norge och har inte haft några problem med telefonsamtal eller mottagning. Även wifi presterar bra i mitt stora hus som har tjocka väggar.
Överlag känns Pixeln som en bra telefon, men jämför man med iPhone och tar i beräkningen att priset nästan är samma nu så är det ingen tvekan om vilken som ger mer för pengarna. Jag köpte min Pixel med gratis klocka (som jag sålt separat) vilket får ner priset till rimligare nivåer men det gäller ju inte om man köper den i nuläget. Ser man till det orabatterade priset är det en kraftigt överprisatt telefon.
Först och främst batteritiden. Den är okej men inte mer. De dagar jag sitter mycket på wifi i mitt arbetsrum (där routern står) så är den bra. Men när wifimottagningen blir sämre eller jag är mycket utomhus med 4G så skulle jag uppskatta den effektiva batteritiden till ungefär hälften av iPhone 15 Pro. Då är det redan en orättvis jämförelse eftersom jag har "alltid på-skärm" avstängt på Pixel och kör endast 60hz medans iPhone har skärmen "alltid på" och 120hz. Jag ringer väldigt mycket samtal (säkert 2-3h per dag) vilket kanske är en ledtråd.
Sen byggkvaliteten. Telefonen känns plastig, särskilt skärmen som har en ihålig känsla. Sidorna på telefonen är nån sorts blank aluminium som snabbt blir repig. Kameramodulen plockar även den upp repor väldigt snabbt och det hade varit bättre om den var matt glas som resten av baksidan. Jag tycker att de billigare Samsung-modellerna har bättre byggkvalitet till halva priset. Jag har också lyckats få
tre större repor på skärmen. Min iPhone är fortfarande helt repfri trots att jag använt den mer och haft den längre än Pixeln.
Sen har vi Tensor-chippet. Det krävs inte ens hård belastning för att telefonen ska bli varm och spelar man spel eller fotograferar mycket blir den VÄLDIGT varm och slukar batteri.
Kameran är bra för stillastående motiv, t.ex. landskap. Men jag har
tre barn (1.5år, 3år och 6år) och det är omöjligt att ta skarpa bilder på dem i dunkelt inomhusljus när de inte står helt stilla. Hudfärg får också konstiga nyanser i varmt inomhusljus. Testat 50 megapixlar en del och till skillnad från iPhonen så blir kameran väldigt seg när man fotar i högre upplösning och det är inte värt den marginellt bättre detaljnivån. Bilder från iPhone upplevs också som mer naturliga, det är säkert tycke och smak men enligt mig är skillnaden STOR.
Jag har kört Pixeln med Pixel Buds och det är inte ovanligt att uppspelning av ljudböcker eller musik bara avbryts och sen inte kan återstartas utan att man går in i appen och trycker play igen. Irriterande!
Sen är det en hel del andra buggar och konstigheter överlag. Telefonen startar om ibland (har hänt
tre gånger). Det segar ibland till sig rejält när man ska tillbaka till hemskärmen med ett svep på skärmens underkant (den liksom fryser till i 2-3 sekunder) och ibland hänger det upp sig även när man ska starta en app. Ingen trevlig användarupplevelse!
Hade Pixel 8 Pro kostat runt 8k för 128GB och 9k för 256GB hade den fått min rekommendation men till det pris den nu säljs så känns det som att en hel del saknas jämfört med iPhone 15 Pro.
Nästa år kan de inte bara höja priset utan måste höja kvaliteten också.
Click to expand...