Pixel 8 Pro - första intrycket

Diskussion i 'Google Pixel 8 / Pixel 8 Pro' startad av miloudot, 12 oktober 2023.

1. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3.361

MINA ENHETER

Dags att rensa upp tråden? Mycket snack som inte berör ämnet.

stelex, MultiMan och pobin gillar detta.
  2. Kiriakis

Kiriakis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    15 Pro Max
    Telefon 2:
    Föredetta: 23+ | Pixel 7
    Platta:
    Xiaomi Pad 5
    Nog fan att en telefon throttlar & dimmar ner skärm etc när man kör spel + navigation + PiP video + screen share. Med telefoners mediokra kylning får man nog investera i en kylfläktslösning om man har sådana behov.

Hade varit intressant om han kört några realistiska scenarion istället. T.ex spel + musiklyssning, eller spel + streama/screen share.

3. Kiriakis

Kiriakis Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    15 Pro Max
    Telefon 2:
    Föredetta: 23+ | Pixel 7
    Platta:
    Xiaomi Pad 5
    Knacka på din Pixels skärm med fingret sedan testa med en annan telefon som har hel-limmat glas av skärmen(de flesta telefoner, även billiga kina-telefoner) Detta märks tillräckligt mycket även när man skriver med bägge tummarna för att störa mig, känns som en gammal budget iPad.

Batteritiden på Pixel 8 Pro är bra vid användning på Wi-Fi. Vid användning på 4G/5G skulle jag dock kalla den dålig då man med t.ex en S23+ eller iPhone 15 Pro Max får lätt ut dubbel batteritid.

De där med bilder och överdrivna färger är ju väldigt subjektivt. Vissa gillar mättade färger som ger mer "liv" i bilden o andra kanske gillar mer realistika bilder som mer ser ut som ögat såg det då bilden togs.

Last edited: 8 november 2023
  4. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3.831
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Det där löser man ju ganska enkelt med ett bra RAW-läge så att det är enkelt att fixa bilderna i efterhand.

Pixelns RAW-filer är ju verkligen RAW enligt standard vilket visserligen är bra, men det är helt omöjligt att redigera dem till samma detaljgrad och låga brusnivå som JPEG-filerna den producerar. RAW-filerna innehåller också ganska mycket buggar (som konstiga "moln" med färgbrus, särskilt där det finns rörelse).

Xiaomi har löst det kanonbra på 13 Ultra. Det finns ett RAW-format som är äkta RAW utan någon efterbehandling och "UltraRAW" som är ett stackat format (multiexponering för dynamiskt omfång) och påminner om Apples ProRAW där man fortfarande kan justera exponering, färger osv med stor frihet men det finns ändå en grundläggande brusreducering och skärpa som gör att filerna är snabba att arbeta med. Hade ju varit kanon om även Pixeln fick den valmöjligheten.

Nu gäller det att man gillar Pixelns bildstil (vilket många gör!) annars är det svårt att få till bilderna som man vill ha dem, särskilt om man fotograferar högupplöst.

Jowee gillar detta.
  5. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.831
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Ja, jätteskönt. Det är ju jag som hette Magellan här på forumet tidigare och efter en liten paus känns det kul att vara tillbaka. Det är aldrig kul när icke-livsviktiga saker som mobiltelefoner blir så känslosamt att man tar till personangrepp osv, det var därför jag kände att en paus var nödvändig. Med lite självkritik så ser jag att jag lätt hänger upp mig på negativa saker och har ibland svårt att se det som faktiskt är bra så länge problemen kvarstår och jag har full förståelse för att det kan bli irriterande att läsa i längden.

Men det känns kul att vara tillbaka. Swedroid är ett suveränt forum med en överlag riktigt bra stämning.

För att återgå till topic så har jag en söt blå Pixel 8 Pro i min ägo som jag kör som andralur vid sidan om 15 Pro Max. Det är en mycket bättre telefon än 7 Pro var på alla sätt och det är kul att kunna ge Google credit för bland annat:
    • Scrollbuggen på Pixel 7 Pro finns inte alls på 8 Pro. Det känns helt normalt att använda den.
    • Äntligen en platt skärm. Så mycket skönare att använda. Lättare att sätta på skärmskydd. Färre felaktiga inmatningar pga de sluttande sidorna.
    • Första Android-telefonen med ett användbart högupplöst läge (50MP). Dessutom inte bara på huvudkameran utan på alla tre objektiven - något som är helt unikt för Pixel 8 Pro.
    • Det finns ingen användarupplevelse som slår Pixel-telefonerna på Android-sidan. Det är verkligen ett vettigt alternativ till iPhone om man vill ha kvalitetskänsla i operativsystemets design och funktion. En fröjd att använda.
    • Mycket bra skärm. Jag tycker att Pixel 8 Pro är bäst av alla Android-telefoner och i klass med iPhone. Grym ljusstyrka också.
    • För första gången på Android - äkta EDR (Enhanced Dynamic Range) på bilder som tas i stock-kameran. Du kan alltså se exakt hur ljus solnedgången faktiskt är på en HDR-kompatibel skärm.
    • Telefonsamtal och mottagning fungerar hur bra som helst, inga problem alls.
    • Bäst haptic engine av alla Android-telefoner jag testat
    • Äntligen matt baksida, väldigt skön att hålla i handen
    • Kameramodulens design gör att telefonen inte vickar på bordet vilket är stort plus
    • Fingeravtrycksläsaren är snabb och fungerar utan problem
    Sen finns det ju såklart en del negativt. Kanske framförallt priset, vilket Google själva medger när de ger så generösa förköpserbjudanden. Kommer säkert sjunka rejält framöver, i samband med black friday osv. Face ID är ingen höjdare, fungerar rätt dåligt när ljuset är svagt eller när man har solglasögon på sig. Telefonens byggkvalitet är helt ok men inte i klass med Xiaomi, Samsung eller iPhone.

Men trots nackdelarna så är det ingen tvekan om att Pixel 8 Pro är den bästa Android-telefonen enligt mig. En sån produkt man gärna rekommenderar till vänner.

Oshotta2, Etzolin, Egil och 17 andra gillar detta.
  6. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5.712
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Kul att du är tillbaka, du är väldigt värdefull i forumet med dina kunskaper, fina foton och erfarenheter av olika topptelefoner!

Oshotta2, galaxy81, Fridensliljor och 3 andra gillar detta.
  7. Droid_301

Droid_301 Guest

Otroligt kul att du är tillbaka,du har saknats

Oshotta2, flipp, Fridensliljor och 1 annan gillar detta.
  8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.202

MINA ENHETER

Efter ett par veckor vilket inkluderade en semester och småbarn kan jag definitivt rekommendera ett skal.

Har ett hack i ramen vid botten som är ganska skarp. Och kamera-bumpen har helt sjukt mycket repor på kanterna.

Och jag är bara en kontorsråtta.

Last edited: 10 november 2023
  9. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3.831
    Telefon:
    iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16 Pro Max
    Ja, blank aluminium är ju inte det bästa materialvalet. Jag hade lyckligtvis en d-brand kvar från min Pixel 7 Pro som lätt kunde klippas till för att skydda kameramodulen. Den är mest utsatt för repor.

10. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.800
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    Jag ser fram emot Pixel 9 Pro på 6.3 tum som det ryktas om, Pixel 8 Pro är smidig för sin storlek men jag vill ha mindre. :)

11. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.476
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Tror inte man gör en 9 Pro som har mindre skärm än P9P?
    Känns nog inte lönt att byta då för dom flesta? Tror man vill ha minst samma som man haft innan?

12. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.800
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    X200 Ultra 16GB/512GB
    jo som typ Apple gör med Pro och Pro Max, många av oss där som inte vill tappa allt för mycket kamera kvalite osv mot större telefoner.

13. solitary

solitary Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Har fått 2st Pixel 8 Pro utbytta av Google för bubblor/knölar under skärmen som syntes även när skärmen var aktiv. Riktigt tråkigt då telefonen var trevlig den korta tiden jag använde den.
    Får se om man prövar en tredje gång eller om man stannar med Pixel 7...

14. sluggis

sluggis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a 5g

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a 5g
    Platta:
    Huawei MediaPad M5
    Jag har skickat in min två gånger till tele2, fått tillbaka samma telefon med samma fel. Tele2 säger att google säger att det inte är tillverkningsfel, men om du ändå fått dina utbytta så måste det ju betyda att det räknas som ett fel?

Tycker även att metallen runt om repas för lätt. Jag har aldrig använt min telefon mer än att titta på den och skicka in den två gånger och den är full med små repor.

Otroligt tråkigt att det ska strula så mycket på en så pass dyr telefon.
    Har haft google telefoner och platta förr och har aldrig haft problem med någonting.

15. psp123

psp123 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5.662

MINA ENHETER

Lider med dig.
    Kameradelen är löjligt repkänslig. Är det Tele2/Google som repat den?

16. stelex

Mottagna gillanden:
    1.476
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Ja, det var också min tanke att man t.ex. släpper en "Pro Max" också. Men det blir kanske för många modeller för Google? 9a, 9, 9 Pro och 9 Pro Max. Om ett år vet vi :D

17. stelex

Mottagna gillanden:
    1.476
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Kan vi inte sluta att diskutera "reklamationer" i denna tråden?
    Kanske starta en ny tråd?

Fille84, matssoderstrom, iTigers och 2 andra gillar detta.
  18. solitary

solitary Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tele2 skickade mina till Googles egna serviceställe som ansåg att det var fel och bytte ut dom.
    Jag gav upp och hoppar över 8 Pro nu.

19. sluggis

sluggis Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    79
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a 5g

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a 5g
    Platta:
    Huawei MediaPad M5
    Det gjorde de första gången med min. Men skickade tillbaka samma telefon igen, andra gången låg den bara hos tele2.

Så man kan ju lugnt säga att det är det sämsta första intrycket jag haft på en telefon någonsin.

Verkar brista rätt bra i deras kvalitetskontroll..

20. stelex

Mottagna gillanden:
    1.476
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon: