Ja, jätteskönt. Det är ju jag som hette Magellan här på forumet tidigare och efter en liten paus känns det kul att vara tillbaka. Det är aldrig kul när icke-livsviktiga saker som mobiltelefoner blir så känslosamt att man tar till personangrepp osv, det var därför jag kände att en paus var nödvändig. Med lite självkritik så ser jag att jag lätt hänger upp mig på negativa saker och har ibland svårt att se det som faktiskt är bra så länge problemen kvarstår och jag har full förståelse för att det kan bli irriterande att läsa i längden.
Men det känns kul att vara tillbaka. Swedroid är ett suveränt forum med en överlag riktigt bra stämning.
För att återgå till topic så har jag en söt blå Pixel 8 Pro i min ägo som jag kör som andralur vid sidan om 15 Pro Max. Det är en mycket bättre telefon än 7 Pro var på alla sätt och det är kul att kunna ge Google credit för bland annat:
- Scrollbuggen på Pixel 7 Pro finns inte alls på 8 Pro. Det känns helt normalt att använda den.
- Äntligen en platt skärm. Så mycket skönare att använda. Lättare att sätta på skärmskydd. Färre felaktiga inmatningar pga de sluttande sidorna.
- Första Android-telefonen med ett användbart högupplöst läge (50MP). Dessutom inte bara på huvudkameran utan på alla tre objektiven - något som är helt unikt för Pixel 8 Pro.
- Det finns ingen användarupplevelse som slår Pixel-telefonerna på Android-sidan. Det är verkligen ett vettigt alternativ till iPhone om man vill ha kvalitetskänsla i operativsystemets design och funktion. En fröjd att använda.
- Mycket bra skärm. Jag tycker att Pixel 8 Pro är bäst av alla Android-telefoner och i klass med iPhone. Grym ljusstyrka också.
- För första gången på Android - äkta EDR (Enhanced Dynamic Range) på bilder som tas i stock-kameran. Du kan alltså se exakt hur ljus solnedgången faktiskt är på en HDR-kompatibel skärm.
- Telefonsamtal och mottagning fungerar hur bra som helst, inga problem alls.
- Bäst haptic engine av alla Android-telefoner jag testat
- Äntligen matt baksida, väldigt skön att hålla i handen
- Kameramodulens design gör att telefonen inte vickar på bordet vilket är stort plus
- Fingeravtrycksläsaren är snabb och fungerar utan problem
Sen finns det ju såklart en del negativt. Kanske framförallt priset, vilket Google själva medger när de ger så generösa förköpserbjudanden. Kommer säkert sjunka rejält framöver, i samband med black friday osv. Face ID är ingen höjdare, fungerar rätt dåligt när ljuset är svagt eller när man har solglasögon på sig. Telefonens byggkvalitet är helt ok men inte i klass med Xiaomi, Samsung eller iPhone.
Men trots nackdelarna så är det ingen tvekan om att Pixel 8 Pro är den bästa Android-telefonen enligt mig. En sån produkt man gärna rekommenderar till vänner.
Click to expand...