Pixel död vanligare hos Sony?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av Vilja, 22 maj 2012.

1. Vilja

Vilja Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej! Jag är lite orolig efter har surfat runt lite har på forumet, läste om Sony xperia sola som jag fastnat för och tänkt köpa men blev lite avskräckt.. Folk frågar nämligen om det var några döda pixlar då dem fått hem dem, som det är vanligt förkommande? Sökte då på döda pixlar SE och hitta en del, min frågor är nu.

1. Ar det vanligare med döda pixlar på Sony:s lurar än på andra märken?

2. Hur vanligt är det med döda pixlar? Bör jag vara orolig?

3. Hur funkar det med pixel garanti?

4. Om det är vanligare på Sony, varför isf? Tack för svar! mvh

2. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

1. Nä, det tror jag inte.
    2. Det verkar som att det har varit ovanligt vanligt med döda pixlar på just Xperia S, men alla andra Xperia-modeller har inte uppvisat något sådant. Dock tror jag inte att det är vanligt på Xperia S heller.
    3. vad som sagts i forumet verkar vara att det krävs fler än 3 döda pixlar för att man ska få reklamera.
    4. Tror inte att det är vanligare på Sony än något annat märke.

Johan från Xperia-supporten brukar ju vara på detta forum, han borde kunna ge dig mer exakta svar.

3. johannes84

johannes84 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Menar ni döda pixlar enligt begreppets "riktiga" innebörd eller innefattar det frusna/lysande pixlar också? :P

Jag antar att det i folkmun innefattar frusna också :)

Jag har iaf haft möjligheten att undersöka 5 stycken olika Xperia Ray och tre stycken av dessa hade frusna/lysande pixlar. :neutral:

Har även testat en Sola och där fanns det inga döda/frusna pixlar (kanske bara tur?) - dock var videokvaliteten helt åt helsike usel på mitt exemplar så fick lämna in. Fick dock tråkiga erfarenheter från elgiganten så jag tänker inte chansa på fler Xperia Sola nu.

Hoppas hursomhelst att det kommer skärmteknik snart där man slipper oroa sig för pixelfel, färgskiftningar m.m

Last edited: 22 maj 2012
  4. inact_0004

inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag har ingen fakta som styrker det men jag tror inte att döda pixlar är vanligare i våra telefoner än någon annan tillverkare.

Men garantivillkoren ser olika ut för varje enskild produkt. Men något som är genomgående är att vi ser inte enbart ser till döda pixlar utan till felaktiga bildpunkter. Dvs. Att pixeln behöver inte vara helt död, utan det räcker att den är felaktig så räknas den in, för lite beroende på vilken telefonmodell man har så krävs det si eller så många felaktiga bildpunkter innan displayen byts på garantin. Tittar vi på Xperia sola tex. Så krävs det 3 felaktiga bildpunkter för att få displayen utbytt på garantin.
    http://www-support-downloads.sonymobile.com/common/warranty_phones_SV_24.pdf
    (sida 14)

5. johannes84

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur skulle du gjort om du köpte en mobil med pixelfel?

Låt oss säga att du köper en ny mobil med två lysande pixlar, du stör dig på dem och de sabbar din glädje litegrann. Pixlarna täcks inte av garantin. Skulle du gillat läget och hoppas att din nästa mobil kommer med mindre fel? Hur ska man bete sig för att få sinnesro?

Jag tycker det är väldigt läskigt att köpa ny telefon. Det verkar väldigt svårt att få ett exemplar utan några som helst defekter, och kanske får man helt enkelt leva med att aldrig bli riktigt hundraprocentigt nöjd om man köper en smartphone 2012. :neutral:

Last edited: 23 maj 2012
  6. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Här kan du läsa lite om olika tillverkares pixelgaranti:
    http://www.dustin.se/page/387/kundservice-pixelpolicies/
    http://www.netonnet.se/Content/Info/PixelWarranty

Använder du sedan sökfunktionen så kommer du hitta flera trådar om detta med pixelgaranti. Och Johans personliga åsikt är ju knappast relevant eftersom det inte är han som bestämmer vilka garantivilkor Sony skall ha....

7. inact_0004

inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Hade telefonen fler felaktiga bildpunkter än vad som anses acceptabelt hade jag lämnat in telefonen för åtgärd på garantin, hur jag hade känt om den hade haft en eller två felaktiga pixlar vet jag inte för jag har aldrig haft en telefon med död eller felaktiga pixlar på. Och jag byter telefon ganska ofta.

Det finns ingen fakta eller statistik på hur många av telefonerna som har en eller flera felaktiga eller döda pixlar så det är svårt att säga. Man får ha i åtanke om att dagens displayer är större och pixeltätare än tidigare. Men om man tittar på hur många som hör av sig eller postar om problem med felaktiga pixlar kontra hur många telefoner som tillverkats så skulle jag nog vilja påstå att det är ett ganska litet antal telefoner som får problem med felaktiga bildpunkter.

8. johannes84

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Var inte ute efter att få information om pixelgaranti. Var mest ett spånande hur man ska få sinnesro bara... Hade varit kul att få någon som är i branchens syn på det hela så för mig är det relevant :) Men tack ändå för länkarna.

Last edited: 23 maj 2012
  9. johannes84

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Möjligt, men kanske många också som inte noterar eller helt enkelt inte bryr sig. kanske jag som är överdrivet petig och känslig också :cool: Jag får tacka för ditt svar hursomhelst!

10. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Tro mig att har man jobbat med försäljning så vet man att kunder kommer leta fel och klaga på minsta lilla. Så att någon inte skulle bry sig är inte så troligt. Folk försöket reklamera för de mest konstiga "fel" du kan tänka dig oavsett vilken typ av produkt det gäller. Hade för några år sedan en kund som kom ville reklamera en jacka för att röklukten inte försvann efter tvätt. Och att jackan luktade lite rök var nog det minsta av hans bekymmer när det gällde röklukt.

11. Soccom83

Soccom83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Den bästa kund jag stött på var en kund som skull gå på garanti för att telefonen mitt i natten hoppat ned från nattduksbordet av sig själv...frågade då om det var vibratorn de menade, men nej, den ska själv ha hoppat ner i golvet och fått spricka i displayen.

Destroyedbeauty gillar detta.
  12. Destroyedbeauty

Destroyedbeauty Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Dagens bästa, haha! :P

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2