Diskussion: Planned obsolescence - ska man undvika att uppdatera?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av näthamstern, 6 dec 2022.

  1. näthamstern

    näthamstern Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vi minns kanske skandalen när Apple försämrade prestandan för äldre iPhones genom att införa throttling med en mjukvaruuppdatering. Apples försvar var att detta skulle förlänga batteritiden för äldre produkter - givetvis kan man ifrågasätta denna nobla intention som något kunden själv ska få bestämma.

    Apple battery lawsuit: Millions of iPhone users could get payouts in legal action

    Stop Planned Obsolescence - the Apple Case | Euroconsumers

    Samsung har gjort liknande saker till sina android-lurar.


    View: https://www.reddit.com/r/hardware/comments/t6xo9l/samsung_caught_throttling_10000_phone_appsand_its/


    Evidence Reveals Samsung Is Slowing Down Your Galaxy Smartphone, Benchmarking Apps Are Excluded


    Diskussion: Har ni själv uppdaterat en telefon som blivit märkbart segare med en uppdatering? Brukar ni undvika att uppdatera äldre lurar pga detta?

    Vill inte diskutera det större perspektivet här där antal år med nya uppdateringar som också är en form av "planned obsolescence" eller att telefonerna inte går eller är värda att laga, detta är också en viktig diskussion(kanske ännu viktigare), men något vi alla förhoppningsvis är medvetna om när vi köper en ny telefon. Vill bara diskutera det som är mer eller mindre dolt för användaren alltså fula och icke transparenta tricks av företagen som gör telefonerna segare.
     
    Kristy gillar detta.
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Har aldrig upplevt fenomenet och uppdaterar alltid förutsatt att uppdateringen inte ställer till uppenbara problem som stör mitt dagliga användande. Då kan jag avvakta tills dess att en nyare uppdatering släpps.
     
    nDre och Kristy gillar detta.