platstjänsters inverkan på batteriet

Diskussion i 'Frågor och support' startad av neddie, 2 jun 2013.

1. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Som topic lyder undrar jag hur platstjänster påverkar batteriet men ändå inte ;)

Jag vet att har man platsrapport på i alla möjliga appar samt gps på hela tiden osv så kommer det självklart ha en negativ inverkan på batteriet, google now är ju ett lysande exempel på det hela tex.

Nu till mitt problem dock, jag har en note 2 som hela tiden dragit <1% batteri per timme men numera drar den kanske en 2-3%
    Det är ingen katastrof såklart men jag undrar varför.
    Jag ser en jävla massa wakelocks på facebook och messengern men ingen av dom har platsrapport och ingen av dom synkar.
    i platstjänster är gps avslagen men plats över wifi och googles samla data bullshit är påslaget.

Maps.. där är allt som har med platstjänst att göra avslaget samma gäller för hangouts och latitude...

Så frågan är om platstjänster över wifi och googles samla data bla bla påverkar negativt eller inte, vad tror ni?

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

kan väl flika in att på 4 timmars uptime efter laddning har jag ca 1.5 timme som luren varit awake... av just facebook, messenger och android os

3. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Platstjänser påverkar nog batteritiden ganska mycket. Även om man bara kollar positionering med wifi. Telefonen tar ju reda på vilka nätverk och master som är i närheten. För att ta reda på var den är måste den ju kolla mot Googles servrar var den troligen befinner sig = skicka info över internet = batteriåtgång. Antar jag.

Just Facebook är inget att lita på. Jag har stängt av allt som har med synk och positionering att göra i Facebook, men Facebook försöker ändå läsa kontakter och kolla position hela tiden. Och då menar jag verkligen hela tiden. Som du själv skrev i Facebook-tråden, säkert 50+ gånger per timme. Efter någon vecka eller två brukar det ta säkert 30 sek att scrolla igenom loggarna med blockerade events för Facebook i LBE i maxhastighet. Facebook kollar alltså din position och dina kontakter hela tiden, även om det är avstängt i appens inställningar. Det skulle alltså kunna innebära att fler appar också gör det.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

4. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

frågan är ju då hur bra det är att köra platstkänster alls... det finns ju 3 val postion över wifi, gps och sen att man godkänner att google använder din postion för sök bla bla.. frågan är ju vilka man ska ha påslaget..

Alla 3 avslagna och bara ha gps på när man faktiskt är ute och använder gps?
    Stör mig som fan på det här just nu. Hatar onödiga wakelocks.

5. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag gillar Now så jag vill inte stänga av positionering helt, trots att den kollar positionen ganska ofta. Google har åtminstone ganska smarta lösningar för att spara batteri. Now, Latitude och liknande uppdaterar positionen olika ofta beroende på en del olika faktorer, tex hur mycket batteri man har kvar just då, hur mycket man har förflyttat sig osv. Jag tror det stod på någon hjälpsida för Latitude? Facebooks och vanliga appars lösningar tror jag däremot inte är riktigt lika genomtänkta. Det vekar inte som det i alla fall...

Det bästa vore väl att använda någon app som hindrar andra appar från att köras i bakgrunden och således även från att väcka telefonen. Det här skulle antagligen kräva root och jag tror också att det skulle vara lite opålitliga eftersom det är svårt att döda appar helt i Android. Och om det skulle funka, hur skulle pushnotifikationer funka?

Om man använder Tasker och har installerat Secure Settings som systemapp kan man aktivera och avaktivera positionering via nät och wifi beroende på olika situationer, tex beroende på vilken app som körs i förgrunden. Frågan här är om det spelar någon roll om man stänger av det eller inte eller om appar som Facebook ändå kommer att väcka telefonen för att försöka hitta ens position men nekas av systemet? Om så är fallet har man ju telefonen ändå blivit väckt även om appen inte får tillgång till positionen... Det här är ju dock bara jag som tänker högt. Om det funkar så vet jag inte.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

6. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag köttade ner facebook ocg messengern samt google musik i hibernation med greenify och det hjälpte en hel del.
    Sen stängde jag av appsync och backupsync samt mina spår och lite sånt i googles sync och det verkar ha hjälp en hel del locks.

7. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

efter att jag stänger ner i google kontos sync appsync sen kopior och ingress så drar den 1% på 2 timmar.

nu ska jag testa att ta bort allt ur greenify och se om det hjälper alls.

8. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Man kanske ska kolla på Greenify..? Synd bara att push inte funkar för de appar man blockerar. Återkom gärna med resultat efter att du tog bort allt ur Greenify :)

9. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Tog bort allt och efter att jag tagit bort appsync ur googles syncdel drar den nu 2% på knappa 4 timmar. Sjukt nöjd

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

10. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Så du använder inte Greenify alls och stängde av App Data och Auto Backup under ditt Google-konto?

11. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Japp appdata och backup under den samt ingress om du nu kör det.

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2