Platta för 100-150€ - kommer jag bli besviken?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av gosa, 21 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej alla,

    Först och främst - jag inser att min fråga i subject-raden kanske inte är helt enkel att besvara, så jag ska göra mitt bästa för att försöka utveckla lite bättre.

    Vad jag har idag:
    Telefon: Samsung Galaxy S3
    Platta: ZTE Light
    Back-up telefon: Återupplivad (efter en simtur) HTC Desire

    Tankar kring köp:
    Har under en tid känt att det vore kul med en ny platta, men har väl kanske inte varit helt säker på vad jag velat ha. Tanken var från början "high end", men efter att jag bytte ut min Desire mot en S3'a så har jag börjat undra vad jag egentligen gör med min ZTE Light.

    Svaret är: Böcker, Tv-serier, en del navigering (Sygic) och lite slösurf. Ibland - men högst sällan - blir det en sväng i NFS Shift, men i övrigt är det inga tyngre spel som körs (det använder jag telefonen till).

    Så - med tanke på ovanstående har jag börjat att ge mer och mer av min uppmärksamhet till allehanda varianter på budgetplattor som jag ser i reklamblad m.m. med enda syftet att bara skaffa mig något "lite bättre".

    Vad jag hittar då - för priser mellan 70-150€ är plattor som oftast har Cortex A9, de är enkel eller dubbelkärniga, har 512mb - 1GB ram och varierande storlekar på intern lagring samt kortplats. Wifi har de ju alla, och till skillnad från min Light så har ju alla kapacitiv skärm med äkta multi-touch. Kollar jag vidare i ett "lokalt" (spanskt) forum så har rätt många av dem också ett hyfsat community-stöd.

    Fråga är alltså - baserat på min beskrivning av användning av min Light:
    Byter jag upp mig? Hur mycket? Visst - det lockar att skaffa sig en Nexus 7, men jag känner inte helt och hållet att jag kan motivera det.

    Så - vad tycker ni?

    Tack på förhand,
    /gosa
     
  2. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Antingen kan du ju satsa på någon av de nyare Kina-plattorna, dom verkar riktigt spännande. Finns en hel del att läsa i forumet övriga plattor i så fall. Själv sitter jag för tillfället med en nexus 7 och är supernöjd. Använder den mest för att kolla på serier när jag åker buss/tåg och den spelar upp mkvs utan minsta problem (använder diceplayer och ibland bsplayer, båda gratis). Flytet i gränssnittet är viktigt för mig även om det egentligen inte spelar någon roll och det är riktigt bra även om det är iOS-flyt. Fungerar bra att slösurfa med också, kommer flyta på bra mycket bättre än din Light.

    Jag hade absolut bytt upp mig till en nexus 7 framför Lighten. Men ta även en titt på Kina-plattor ifall du eventuellt är intresserad av en större skärm!
     
  3. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Ja, alltså - ett byte blir det, men det jag grunnar på är om det inte är lite "overkill" att gå på en N7 om allt jag gör är att se på tv-serier och läsa böcker i den...
     
  4. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Aha då förstår jag. NetOnNet har en kinaplatta som de rebrandat till Andersson 1.0.7 som folk här på forumet verkar ganska nöjda med. Den skulle nog duga för dig också. Kostar 1500 så det är ju lite lägre än Nexusen. Själv hade jag ändå valt Nexus men om man ser till endast de ändamål du skriver så bör de vara likvärdiga.

    Asus ska ju släppa någon ny 7-tummare också som ska vara riktigt prispressad men vet inte vilket datum den släpps tyvärr.
     
    gosa gillar detta.
  5. John-Erik

    John-Erik Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    787
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Vill lägga tyngd på det föregående talare säger. Folk verkar nöjd med Andersson och det är en Kina- platta som finns som svensk märke och butik att lita på. Den och Nexus 7 vill jag slå slag för. Nexus 7 är en budget-platta, bara en mycket bra sådan. Har en själv och tycker det bästa med den är att jag slipper betala för det jag ändå inte använder på en surfplatta. T.ex kamera. Har en bra telefon som fotar bättre och smidigare än surfplattor, precis som din s2. Huawei MediaPad är också en bra platta. För ett år sen kostade den tre tusen, borde vara mindre nu med tanke på vad som finns som konkurrenter. Annars rekommenderar jag den också. Använd gärna andrahandsmarknaden, ekonomiskt och miljövänligt där produkterna inte alls behöver vara gamla eller dåliga i skicket.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
    gosa gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.