Poco F3 - Första intryck & omdömen

Diskussion i 'Poco / Pocophone' startad av flipp, 14 apr 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Finns nog inte på F3 tyvärr. Tror de skippade den p g a AMOLED och always on display. Synd dock eftersom jag inte tycker AOD fungerar helt bra i MIUI.
     
  2. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Va tråkigt, sen är ju den på min 10t serien ganska tråkig den med då den är bara blå. Aja man får nöja sig med AOD.
     
  3. Anders_Tu

    Anders_Tu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Poco F5 8/256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Poco F5 8/256
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    Några ytterligare observationer efter några dagar:
    * Fortfarande generellt mycket nöjd med telefonen
    * Så skönt med platt skärm istället för den kurvade på min Galaxy S8
    * Bluetooth verkar generellt funka bra. Dock en gång när ett samtal avslutades fick jag ett konstigt, ganska högt missljud i några sekunder. Har bara hänt en gång dock.
    * Batteritiden är imponerande (jämfört med min 3 år gamla S8). Jag är ingen "power user", spelar inga spel och så. Men en hel del podcasts, både via BT och högtalare och allmänt lite olika appar och sociala medier. Efter första heldagen hade jag 67% kvar när jag la mig, igår 73%.
    * Vibrationsmotorn är jag inte så imponerad av, tycker min S8 var bättre på den punkten
    * Knappt testat kameran än
    * Måste säga igen, fingeravtrycksläsaren är GALET snabb och smidig
     
    dkz_, Effect, discomega och 4 andra gillar detta.
  4. Matteman87

    Matteman87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Med max ljusstyrka, 120 Hz, inget dark mode och två kopplade bluetoothenheter får jag ca 5 timmar screen on time.

    Edit. Med dark mode, max ljusstyrka, 120 hz ca 9 timmar.
     
    Last edited: 21 apr 2021
  5. dkz_

    dkz_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    POCO F3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    POCO F3
    Kände att jag behövde skapa ett konto för att delge erfarenheter av luren. Har använt den sedan i fredags kväll.

    1. Kommer från en Samsung Galaxy S9+ och har inte haft en Xiaomi-lur sedan Mi 4C som jag bytte ut 2016. Känslan i telefonen med 120 Hz-skärm jämfört med S9+ är som natt och dag. Även om jag gillade MIUI redan för fem år sedan så känns det väldigt mycket mer anpassat för en global publik nu än då (läs: ingen kinesiska nånstans).

    Det allmänna intrycket av luren kan väl sammanfattas som att jag inte vill lägga ifrån mig den...

    2. Batteritiden har varit dålig från att jag startade telefonen. Hade ca 30 procent kvar på fredag kväll när jag gick och la mig. På morgonen var batteriet tomt. Blev inte bättre av att jag tvingade ominstallation av 12.0.2, inte heller av att strama åt batteriinställningarna. Blev inte bättre med 12.0.4 heller.

    Men - det som verkar ha gjort susen är ett tips jag såg på GSMarena, nämligen att rensa data och avinstallera uppdateringar från appen Säkerhet (Inställningar > Appar > Hantera appar). Kan återkomma när jag haft lite längre tid att mäta på.

    3. Kameran har fått onödigt mycket hate tycker jag. Den är bra i dagsljus. Även makrokameran är oväntat bra. Däremot sjunker bildkvaliteten kraftigt vid mörker. Kan lägga in några nattbilder i den tråden.


    I övrigt har jag inte märkt av några problem utan har som sagt bara positivt att säga! :cool:
     
    eastbound, Droid113, flipp och 1 annan gillar detta.
  6. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    kan du skriva hur du använder den oså ?
     
    ruf0ns gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fick hem en vit F3 igår. Tycker den infriar de rätt högst ställda förväntningarna. Den var nog också en aning mer välbyggd än jag väntat mig. Känns mer gedigen och vridstyv jämfört med Redmi Note 10 Pro.

    Har inte haft den tillräckligt länge för att märka av ev. batteriproblem.

    Lite snabb jämförelse med Mi 10T Pro som jag haft som "daily driver" senaste tiden.

    Utseende: F3 vinner på snyggare framsida. Mycket på grund av en mindre punchhole. Är också väldigt förtjust i den vita baksidan och metallramen.

    Känsla i handen: F3 igen. Skönare att hålla p g a lägre vikt och mindre hal.

    Skärmen: Solklar vinst till F3. Man slipper grå skuggor på sidorna och får bättre svärta. Testade även båda lurarna i solljus ute och F3 var något mer ljusstark.

    Vibrationsmotorn: Bättre på 10T Pro. Båda har den bättre x-axismotorn men tycker känslan är mer distinkt och skönare på 10T Pro. Vibrationerna låter också mer på F3 vilket är en aning störande.

    Kameran: Har inte hunnit testa speciellt mycket ännu men kan omöjligt tänka mig att den är i klass med 10T Pro. Ser dock fram emot dedikerade gcam-moddar.

    Revealed preference: Vilken telefon sträcker man sig efter om båda ligger framför en på bordet? Poco F3.
     
    dalton, Droid113, mullsjomannen och 2 andra gillar detta.
  8. Matteman87

    Matteman87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    50% Youtube, 40% surfning, 10% fipplande med inställningar och installera appar. Inget spelande eller benchmarkande.
     
  9. Matteman87

    Matteman87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2021
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Tror det är plastram men med metall under.

    Jag håller med, skärmen är riktigt bra. Snygga färger, djup svärta och hög ljusstyrka. Har inte haft några batteriproblem, brukar dra runt 8% för mig över natten med always on- display på.
     
    flipp gillar detta.
  10. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Ja, då har jag pillat runt med min F3:a i drygt ett par dagar. I det stora hela en absolut positiv upplevese. Det finns lite smågrejer jag stör mig på, men det är mestadels kopplat till MIUI som mjukvara, inte telefonen i övrigt.

    Detta är den telefon jag med såhär kort användning av, jag överlag har bäst första intryck av sedan back in the days då man lyckats norpa till sig en OnePlus One i tidig utgåva. F3:an känns blixtsnabb, välbyggd och ligger, trots sin storlek, bra i min hand. Kommer från en Xiaomi Mi 10 Note senast som jag aldrig blev riktigt vän med. Det skiljer 12gram i vikt och F3 är lite lite längre/högre, dock märkbart tunnare. Dessa förhållandevis små skillnader är tydligen nog för att det ska ge mig en otrolig skillnad i hur jag upplever att använda telefonerna. F3 ligger som ett smäck i handen, troligen är en faktor den icke rundande skärmen.

    Som väntat är jag överförtjust i att fingeravtryckssensorn är borta från skärmen (den enligt mig sämsta tänkbara placering). Underbart att ha en blixtsnabb läsare och förmodligen inom kort, även programmerbar med gester för att öka funktionen ytterligare.

    Annat jag blivit överraskad är, eftersom jag inte trodde jag skulle bry mig, är hur bra skärmen, stereohögtalarna och vibrationsmotorn. Den sistnämnde har jag aldrig brytt mig om på någon telefon, men här tycker jag den faktiskt är behaglig. Lär dock stänga av den som vanligt inom kort antar jag. Men likväl, den andas kvalitet.

    Kameran har jag ingenting att säga om. Jag har tagit 4 bilder, alla i dagsljus och har inte ens zoomat in för att detaljstuderat. Bilder skjuta från höften lika snabbt som Lucky Luke, oftast så jag jobbar med kameran har det visat sig. Jag är alltså sisådär intresserad av foto...

    Batteritid behöver man mer tid för att utvärdera. Användandet första dagarna avviker så pass kraftigt mot mitt normala.

    Vad är dåligt då?
    - Grejer i MIUI som är lite sisådär.
    - Jag saknar LED-lampa på framsidan för notiser. Är inte förtjust i always on-skärm heller, så detta ser jag som ett minus. Ett överkomligt sådant dock.
    - Närhetssensorn (nämnt av annan ovan med) tycker jag verkar lite buggig. Har två gånger under dagen lyckats med kinden slå på antingen högtalare eller slå av micken under pågående samtal. Känns rätt kasst och kommer absolut bli en kopiös störningsfaktor om det fortsätter.

    Sammanfattningsvis tror jag att detta är en telefon som kan få gå i mina ägor som daily driver en längre tid. Speciellt då jag tagit mig tid att rootat den. Mycket trevlig telefon som varmt rekommenderas, i vart fall om man uppskattar en telefon utifrån samma premisser som jag själv.
     
    eastbound, Droid113, dannejanne och 2 andra gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra att du nu lärt dig uppskatta en bra vibrationsmotor. ;) Något som dock är lustigt på F3 är det "knackande" ljudet när man skriver på tangentbordet. Vet inte om det går att stänga av. Har inte det på Mi 10T Pro.
     
  12. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Jag tror jag lyckats stänga av det genom att i inställningarna för tangentbordet (GBoard i mitt fall), dra ned lite på vibrationslängden/styrkan. Nu är det ljudet borta just då jag skriver och endast en lätt sensuellt smekande vibration kittlar mitt finger. :D
     
    Droid113 och flipp gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lätt att föreställa sig att F3 mest handlar om väldigt bra hårdvara till lågt pris men att Xiaomi snålat på saker som design, byggkvalitet m.m. Tycker dock det är precis tvärtom. Mi 11 Lite som ingår i "Mi-serien" där det ska vara mer fokus på attention to detail och premium design känns mindre påkostad även obeaktat prestanda etc. Visst är F3 inte på samma nivå som S20 Ultra eller Mi 11 etc, men byggkvaliteten och designen är slående bra för priset tycker jag. En liten notch i mitten är också väldigt trevlig. Stör mig en del på den större vänsterjusterade notchen på Mi 11 Lite. Den känns "i vägen" betydligt mer.
     
    eastbound gillar detta.
  14. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Angående detta med lite svajjig närhetssensor så verkar det vara allmänt känt. Finns lite trick för att lösa detta, men mest troligt kommer det fixas då det verkar vara en mjukvarubugg av vad folk skriver att döma.

    Ifall man kastar in EU ROM på den tex, så ska buggen försvinna vad jag förstår.

    Phone calls suddenly shut off / false screen touches / bad proximity sensor
     
    flipp gillar detta.
  15. dkz_

    dkz_ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    POCO F3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    POCO F3
    Uppdatering vad gäller batterifrågan:

    1. Det krävdes en fabriksåterställning för att helt åtgärda problemen.

    2. Jag får fortfarande ökad drain när telefonen uppdaterar "Säkerhet" till 4.9.2 och har därför tvingats nedgradera till 4.8.1.
     
  16. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Fick hem min i dag . Första intrycket är väldigt positivt. Den känns väldigt premium när man tar i den. Mycket snabb respons och ljudet i högtalarna är faktiskt bättre än på min Xiaomi mi 11. Skärmen är väldigt fin i färgerna och reagerar riktigt snabbt. Ljusstyrkan verkar också vara tillfredsställande.
    När man kritiserar den här luren så måste man också tänka på vad den kostar. Men med tanke på att jag nu jämför den med min Xiaomi mi 11 och Samsung note 20 ultra så kan jag med lätthet säga att den inte behöver skämmas för sig Poco f3. Naturligtvis är note 20 ultra bättre. Men herregud den kostar 4 gånger så mycket också. Har inte hunnit testa kameran än men kan ändå säga att mer lur för pengarna går inte att få. Vissa småbuggar finns men de kommer snart vara avhjälpta med uppdateringar är jag helt säker på.
     
    dkz_, Anders_Tu, svenix och 2 andra gillar detta.
  17. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Märkte nu också att det kom en ny uppdatering som bland annat ger större möjligheter till ljudinställningar, vilket gör en stor skillnad verkligen.
     
    flipp gillar detta.
  18. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Börjar ha haft och dagligen brukat min F3a nu en sisådär tio dagar. Kan inte annat än säga att jag formligen älskar den. Enda jag egentligen stör mig på är det där med närhetssensorn man får vara lite aktsam på, men det lär fixas med en uppdatering förmodar jag.
     
    dkz_, flipp och mullsjomannen gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi 10T Pro har samma problem med närhetssensorn. Lite störande. Dock kör jag mest med headset och det spelar det ingen roll. Saknar skärmen från F3 varje gång jag använder Mi 10T Pro.

    F3 är verkligen state of the art för midrangekategorin. Xiaomi fullständigt KROSSAR Samsungs midrangeskräp som A52 och A72. Får huvudvärk bara jag tittar på dessa överskattade skräplurar... ;)
     
    marmeladov och mullsjomannen gillar detta.
  20. marmeladov

    marmeladov Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Poco F3
    ROM:
    xiaomi.eu
    Märkligt att den lider av samma då vad jag lyckats läsa mig till ska vara mjukvarubaserat eftersom det försvinner ifall man byter till EU ROM likt jag länkade ovan.

    Ser riktigt fram emot då det börjar släppas lite custom roms, recovery och andra gosaker på XDA till denna telefon. Det är då allt börjar på riktigt ;)